Na negativním trendu mají svůj podíl špatné stravovací návyky školáků. S návratem dětí do škol je třeba myslet na to, že mezi sešity a učebnicemi by neměla chybět kvalitní svačina, která jim dodá energii i elán soustředit se na probíranou látku. Stejně tak je důležité, aby děti dodržovaly pitný režim.
foto / Freepik
„Kvalitní svačina hraje během školní docházky velmi zásadní roli,” potvrzuje hned na úvod Jana Malchárková, klinická nutriční terapeutka s tím, že populární pochoutky typu chipsy, koblihy nebo úplně chybějící svačiny během dne mají na děti a studenty opačný způsob a zcela negativně působí na jejich fyzický vývoj. „Jestliže mají děti kvalitní a vydatnou svačinu, není pro ně pak problémem soustředit se na probíranou látku, být aktivní v hodinách a mají energii i na hodiny tělocviku,” pokračuje.
Jak by měla tedy správná svačina u dětí vypadat? Podstatou kvalitních svačinek jsou sacharidy, které patří k nejdůležitější složce stravy – jejím základem. Zařadíme zde například žitný chléb, celozrnné pečivo, ovesné vločky a další. Sacharidy je vhodné kombinovat s potravinou bohatou na bílkoviny jako je sýr, tvaroh, šunka, vejce. Pro doplnění vitamínů a vlákniny je ideální přidat ještě zeleninu a ovoce. „Rozdíl svačinky žáka 1. a 2. stupně ZŠ nebo středoškoláka se neliší skladbou svačinek, ale jen jejím množstvím,” vysvětluje odbornice na výživu a připomíná, že v období okolo 11. až 15. roku dítěte se dostaví najednou větší potřeba jíst. „Toto období nazýváme růstovým skokem, kde se přirozeně tělo dožaduje vyššího příjmu pro svůj vývoj. V žádném případě zde není důvod se obávat nechtěného zvýšení hmotnosti, pokud má dítě správné stravovací návyky,” konstatuje Jana Malchárková.
Důležité je během školního dne i průběžně doplňovat tekutiny, nejlépe obyčejnou vodou z kohoutku, do které je možné přidat čerstvé ovoce, vhodné jsou také pramenité vody, neslazené neperlivé minerální vody, ovocné a bylinkové čaje, ovocné a zeleninové šťávy nebo ředěný džus. Pokud je příjem tekutin nízký, způsobuje bolest hlavy a únavu a celkovou nesoustředěnost. Děti by měly mít možnost se napít kdykoliv, a to i včetně probíhajícího vyučování. „Některé děti si raději koupí slazené nápoje, ale právě ty způsobují nárůst hmotnosti a obezitu. Další popíjejí energy drinky, nealkoholická piva a dokonce alkohol. Bohužel prodej energy drinků není věkově limitován a proto k nim mají snadný přístup. K alkoholu se dostanou třeba přes starší spolužáky, rodiče. Celkově všechny tyto druhy nápojů jsou známy svým špatným vlivem na vývoj dětí a způsobují u nich infarkt myokardu,” varuje Monika Jozková, která je také nutriční terapeutkou ve vítkovické nemocnici.
Ta přiznává, že v nutriční poradnu bohužel plní dětí s nadváhou a obezitou čím dál tím více. „Nedá se říct, že vždy za své nadbytečná kila mohou zcela jen děti. Stravovací návyky velmi ovlivňují rodiče, prarodiče, kamarádi, okolí ve kterém žijí, reklamy a další.
Také distanční výuka se do obezity dětí zcela určitě promítla. Celkově byl dětem odepřen pohyb. Ať se jednalo o cestu do školy a ze školy, o hodiny tělocviku ve škole nebo sportovní kroužky. Svůj volný čas tráví u počítačů a mobilů,” říká dále.
Pestrý výběr zdravých svačin by měly nabízet školní kantýny nebo jídelní automaty. Na jejich pultech by nemělo chybět celozrnné pečivo, obložené housky s tvarohovým sýrem a šunkou a zeleninou, ovocné a luštěninové saláty, zakysané mléčné výroby, jogurty a další pro tělo prospěšné pochutiny. „Výchova ke zdravému životnímu stylu přispívá ke správnému vývoji dítěte a předchází zdravotním problémům. Pokud mají správné návyky děti již od útlého věku, předcházejí pak různým nemocem, ke kterým patří obezita, diabetes mellitus neboli cukrovka, vysoký krevní tlak, cévní onemocnění, záněty ledvin a močového měchýře, zubní kaz, únava, potíže se spánkem a také s vyprazdňováním. Pokud ale dítě správné stravovací návyky nemá, je pro něj těžké stravování změnit. Nejlepší je dávat dětem správný příklad již od narození. Největší vliv má na ně pak blízká rodina, učitelé, kamarádi,” doplňuje k tématu další z kolektivu nutričních terapeutek Bohumila Weiserová DiS..
A kdy je nejlepší dát si ve škole svačinu? Pokud dítě ráno posnídá, školní svačina by neměla chybět následně o velké přestávce. Další jídlo pak navazuje ideálně v intervalu 3 hodin. Během dne tak mohou být svačinky zařazeny i vícekrát, záleží na celkové délce vyučování. „Jsou však děti, které mají problém ihned po probuzení něco sníst. Pro ty je vhodné zařadit před začátkem vyučování alespoň ovoce, ovocnou přesnídávku či jogurt. Na 2. stupni ZŠ a středních školách se setkáváme s volnými hodinami. Ty mohou žáci a studenti využít nejen k odpočinku, ale právě zařadit další svačinky či oběd. Počet svačinek u některých dětí však nekončí již školní výukou. Musíme pamatovat na to, že děti dále sportují a dochází na různé zájmové kroužky, kde je svačina taktéž velmi důležitá,” připomíná na závěr Bohumila Weiserová.
zdroj: nutriční terapeutka Bohumila Weiserová DiS., Nemocnice AGEL Ostrava-Vítkovice
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.