Bílá nemoc – prorocké Čapkovo drama z roku 1937 v roce 2023. V režii Michala Dočekala v hlavní dvojroli s Miroslavem Donutilem. Městská divadla pražská uvedou slavné drama Karla Čapka, jehož výchozí situace se až neuvěřitelně podobá realitě posledních let. Do společnosti na pokraji války a s nacionalistickým vládcem v čele přichází z Číny pandemie nemoci, na niž není lék. Premiéra se uskuteční 22. dubna v ABC.
foto / se svolením Městských divadel pražských
Střet dvou nesmiřitelných vizí světa. Militantní Maršál cítí jako svou svatou povinnost skrze válku pozvednout národ. Země zbrojí a mnozí na zbrojení a válce vydělávají. Právě v této chvíli objeví doktor Galén lék na Bílou nemoc, ale pro jeho distribuci má podmínku: své tajemství vydá, pokud se všechny vlády dohodnou na mezinárodním míru. Taková podmínka je však pro Maršála nemyslitelná. Galén tedy odmítne léčit, zachraňuje jen ty nejchudší a bezbranné. Vyhrocené postoje hlavních hrdinů vyvolávají otázky. Jde o morálně oprávněný akt občanské neposlušnosti? Nebo je odepření pomoci nemocným podobně fanatický krok jako Maršálovo zuřivé zbrojení? A nejsou tihle zdánliví oponenti spíš dvě strany jedné mince než černobílé protiklady hrdiny a padoucha?
Velká herecká příležitost pro Miroslava Donutila, který se představí jak v roli Maršála, tak doktora Galéna. S režisérem Michalem Dočekalem navazují na spolupráci, která započala v Národním divadle a pokračuje v Městských divadlech pražských, kde v roce 2019 připravili inscenaci Smrt obchodního cestujícího. Divadlo ABC je tak momentálně jedinou scénou, kde mohou diváci vidět Miroslava Donutila na jevišti.
Režisér Michal Dočekal k základní otázce hry říká: „Čapkova hra zkoumá myšlenkový experiment: je možné prosadit celosvětový mír? Za jakých okolností? Autor úlohou mírotvorce pověřil tichého extrémistu dr. Galéna. Jeho požadavek je absolutní a tedy v tzv. normálním světě i absurdní. Neuspěje. Znamená to, že máme o ideál přestat usilovat? Že můžeme nabídnout něco lepšího než ono tolikrát vysmívané a naivní: Miluj, neválči? Tehdejší i dnešní dobové souvislosti jsou tragické a aktuálních asociací vyvolává Bílá nemoc mnoho, proto si myslím, že Čapek napsal víc než jen Zeitstück.“
Karel Čapek po uvedení Bílé nemoci čelil útokům v novinách i anonymním dopisům. Kontroverzní názory obsažené v jeho hře vzbudily debatu o pacifismu v době národního ohrožení i o povaze nacionalismu.
Na úpravě textu se spolu s režisérem podílela dramaturgyně inscenace Barbora Hančilová: „V inscenaci využíváme dobové materiály, které odkazují na debatu kolem Bílé nemoci. Soudobá diskuze svou výbušností připomene současné komentáře na internetu. Aktuálnost hry i výňatků z dobového tisku poukazuje na to, jak jsme, zdá se, nepoučitelní. Čapek psal o srážce nesmiřitelných hodnot. Galén, který zastává ve hře ideu pacifismu, si podobně jako Maršál bere všechny ostatní jako rukojmí. Dopouští se tak podle Čapka tragické viny, kterou si musí ,odpykat konečnou katastrofouʻ.“
Autor ve své předmluvě poznamenal: Ve světě války sám Mír musí být tvrdým a neústupným bojovníkem.
„To je prostě lékařská povinnost, odstranit válku!“ je přesvědčen dr. Galén.
BÍLÁ NEMOC KAREL ČAPEK
Režie Michal Dočekal
Dramaturgie Barbora Hančilová
Scéna Dragan Stojčevski
Kostýmy Eva Jiřikovská
Hudba Ivan Acher
Video František Pecháček
Úprava Michal Dočekal, Barbora Hančilová
Hrají:
Miroslav Donutil, Eva Salzmannová, Tomáš Milostný, Milan Kačmarčík, Kryštof Krhovják, Radek Melša, Kristýna Jedličková
zdroj: Městská divadla pražská
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.