Již osmý ročník soutěže Důvěryhodné značky, ve které zákazníci vybírají značky výrobků, služeb a společností, mající jejich největší důvěru, právě získal své vítěze.
Dotázáno bylo čtyři tisíce respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek z devadesáti kategorií nejrůznějších oblastí, jako jsou služby a instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a mnoho dalších. V soutěži byly oceněny nové kategorie jako hračky, dámská hygiena, energetické nápoje, jazykové školy, vyhledavače práce nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. Organizátor, společnost Atoz Marketing, také reagovala na změny na trhu s energiemi a stavebninami. Nově tak byly oceněny značky z kategorii betonové prvky, střešní krytiny, kotle a bojlery a další.
Mezi nejsilnějšími značkami celého průzkumu zazněla jména jako Lego, Jar a IQOS. Skokanem roku, tedy značkou s největším meziročním nárůstem, se stala značka probiotik Biopron. Slavnostní vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2022 proběhlo v rámci galavečera 10. listopadu tohoto roku v Autoklubu České republiky v Praze.
Výsledky soutěže dále potvrdily rychlý růst segmentu Q-commerce (Quick Commerce), tedy e-shopy s dodávkami, doručovanými v extrémně krátkém čase až do domu. A to jednoznačně díky pandemické době. V České republice se tento trend týká především dodávek jídla, postupně se k němu však přidávají oblasti dodávek elektroniky, léků nebo potravin a oblečení.
Období lockdownů zase přispělo k silnému nárůstu prodejů na trhu se stolními hrami a hračkami obecně. Proto byly otevřeny tři nové kategorie, jejichž výsledky mohou zákazníkům pomoci při výběru spolehlivých výrobků nejen pro děti. V posledních letech vzrostla obliba i „srovnávání a porovnávání“. Proto je nová také kategorie Srovnávací portály pojištění. Další novou kategorií soutěže se staly Kondomy. Tady je jasné, že důvěra ve značku a s tím související kvalita výrobku je mimořádně důležitá. V online mapách převálcovaly zase české Mapy.cz všechny zahraniční poskytovatele. Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky Lego, Jar a IQOS.
Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování českých zákazníků
Výsledky programu potvrzují i data výzkumné agentury NielsenIQ, která sleduje změny v nákupním chování. Zákazníci si své nákupy plánují a promýšlejí v této náročné době ještě výrazněji než v loňském roce. I letos procento respondentů, deklarujících zájem o zdravý životní styl nekleslo pod 70%.
Již z průzkumu Inflace, který byl realizován v červenci 2022 vyplynulo, že čeští zákazníci změnili své nákupní zvyklosti. 29% z nich začalo nakupovat v obchodech, které nabízejí výrobky za nižší ceny.
Větší roli proto nyní hrají promoce. Citlivost na promoce se výrazně změnila, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Před pandemií, v roce 2019 uvedlo 63% dotázaných že je promoce při nakupování ovlivňují, z letošního výzkumu Inflační studie vyplývá že již 77% dotázaných inklinuje k promočním akcím.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.