Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  K nepochopení

K nepochopení

Libuše Čiháková

"Právo přikazuje: čestně žít, neurážet druhého a každému přiznávat, co mu náleží." Ulpianus

Pátek odpoledne, přeplněná samoobsluha, lidé ve frontě nervózně přešlapují.

"Promiňte, prosím," vrací se starší pán ke kase, "ale vrátila jste mi o dvě koruny méně." Špatná čeština prozrazuje zákazníka ze zahraničí.

"To snad ne," ohradí se pokladní. "Ukažte mi účtenku."

"Tu bohužel nemám, ale tady je nákup a tady vrácené peníze."

"Když nemáte lístek, nemůžete nic reklamovat," říká prodavačka se zadostiučiněním a taky patřičně nahlas. Bere košík dalšího zákazníka.

"Nezlobte se, prosím, ale jsem si jistý, že jste mi o ty dvě koruny vrátila méně." Ve frontě to zahučí, pokladní rudne.

"Už jsem vám, pane, říkala, že když nemáte doklad, nemůžete reklamovat.“

"Lístek mi musel spadnout tady na zem," nedá se zákazník. Prodavačka zlostně odstrčí košík a začne se přehrabovat v papírech na zemi. Účtenku staršího pána však nenajde.

"Tady máte, pane, ty dvě koruny," přižene se rozčílená paní z fronty. "A nezdržujete!"

"Ale mně přece nejde o ty dvě koruny,“ klidně vysvětluje pán. "Jde mi o zásadu. Chtěl bych mluvit s vedoucím."

To už pokladní nevydrží. Třískne s košíkem o stůl a zmizí za závěsem. Po chvíli se vrací v doprovodu vedoucího.

"Přejděte si, prosím, ke druhé pokladně," požádá pan vedoucí zákazníky. "Provedeme kontrolu kasy."

Starý pán si sedne do křesílka a bystrýma očima sleduje děj okolo pokladny. Celá akce trvá už skoro hodinu. Najednou však nikdo nikam nespěchá. Lidé stojí v hloučcích okolo a pobaveně se usmívají. A dočkali se.

„Je mi to velice líto, pane," omlouvá se vedoucí. "Pokladní vám opravdu nechtěně vrátila o dvě koruny méně. Nezlobte se, prosím."

„Nic se nestalo," vstává pán a ukládá si vrácené drobné do peněženky. "Hlavně, že se peníze našly. Teď je vše v pořádku." Úkosem se podívá na slečnu u kasy. "Mohl bych ještě poprosit o zabalení tamté bonboniéry?"

Rychle mu vyhověli. Když pán zaplatil, obrátil se znovu na pokladní. "Ta je pro vás," podává jí bonboniéru. "Měla jste se mnou trpělivost, i když na takovéto věci nejste zvyklá. Ale věřte starému člověku. Čím dříve si v této krásné zemi zvyknete na pořádek, tím lépe pro všechny.“ Naposledy se kolem sebe podívá, usměje se a spokojeně odchází...

Převzato z internetových stránek www.pozitivni-noviny.cz

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz