Pro devět z deseti Čechů představují vánoční svátky především čas setkávání s přáteli a rodinou. Podobná část lidí si na Vánocích cení jiných, pro ně důležitějších, věcí, než jsou dárky. Přesto za ně letos utratíme průměrně 6 tisíc Kč, s věkem vydaná částka roste. To vyplývá z nejnovějšího průzkumu Sberbank CZ, který byl realizován mezi 505 respondenty. Z něho dále vychází, že minimálně každý třetí Čech slaví Vánoce především kvůli dětem a sám by je klidně oželel. Pro rodiny s nejnižšími příjmy se Vánoce stávají spíše „povinností“, a to u 70 % z nich.
Způsob financování dárků
40 % Čechů má na dárky dostatek peněz k dispozici a přibližně stejné množství využije úspory, které si odkládá průběžně během roku. Pětina lidí koupí vše z poslední výplaty. Z poslední výplaty před Vánocemi nakupuje dárky každý čtvrtý zástupce singles a rodiny s dětmi v předškolním věku. Pouze 1 % respondentů uvedlo, že si na dárky půjčí. „Sberbank CZ obecně nepodporuje půjčování si peněz na nákup vánočních dárků, vždy doporučujeme, aby si lidé na úvěr pořídili jen smysluplné věci, které mají dlouhodobou hodnotu a vydrží déle, než po jakou je budou splácet,“ komentuje financování dárků Radka Černá, tisková mluvčí Sberbank CZ.
Útrata
Průměrně Češi utratí za vánoční dárky částku kolem 6 tisíc korun. Spektrum těchto výdajů je ale velmi široké a jejich výše se odvíjí od finanční situace rodiny. Pětina Čechů utratí za dárky do 3 tisíc korun, naopak lidé s příjmy nad 40 tisíc utratí průměrně až 9 tisíc korun. Co se týče typu domácnosti, nejvyšší výdaje za dárky mají lidé, kde již nebydlí děti s rodiči – zde se vydaná částka blíží k 8 tisícům. Nejméně pak „singles“, u nich se částka pohybuje průměrně nad 4 tisíce korun.
Vedle dárků se vánoční výdaje týkají i útraty za jídlo a pití během svátků (Silvestr se nepočítá), za tyto položky Češi v průměru vydají necelé 3 tisíce. Každý čtvrtý uvádí částku od 1 do 2 tis. Kč. Jsou to zejména zástupci domácností s nejnižšími příjmy. Lidé, s nimiž již děti nebydlí, dají za jídlo a pití na Vánoce opět nejvíce, v průměru 3-5 tisíc Kč.
Vánoční charita
Během Vánoc se zapojuje do charitativních akcí více než polovina respondentů. Z toho každý druhý daruje finance konkrétní neziskové organizaci, 41 % se zapojuje do klasických akcí, jako jsou adventní koncerty, třetina daruje část peněz na akcích, které pořádají obchodní centra, a kolem pětiny lidí přispívá na pouliční sbírku. Mezi hlavní bariéry, proč se Češi nezapojují do vánoční charity, patří nedůvěra, že charity, nadace a neziskové organizace s penězi vynaloží účelně (36 %).
Průměrně Češi darují na charitu 800 Kč. Přes 40 % darujících věnuje částku do 200 Kč, třetina daruje nad 500 Kč. Muži darují v průměru až dvakrát vyšší částky než ženy (1100 Kč, resp. 490 Kč). Nejvíce darují lidé ve věku 40-49 let.
Postoje Čechů k Vánocům
Vánoce jsou spíše „povinností“ skoro pro 70 % respondentů z rodin s nejnižšími příjmy (souhlasí s tím, že je drží hlavně kvůli dětem a jinak by je oželeli). S velkým předstihem nakupují na Vánoce hlavně starší respondenti nad 50 let. Pořádek, napečeno a uklizeno „prožívají“ Pražané o něco méně než ostatní populace ČR.
Naprostá většina Čechů se snaží své blízké dárky opravdu potěšit a snaží se dary pečlivě vybírat. Více jak každý čtvrtý spoléhá na dopis Ježíškovi, ve kterém najde ty správné tipy. Desetina lidí daruje peníze, u věkové skupiny nad 50 let je to ovšem každý čtvrtý. Pražané darují peníze výrazně méně než zbytek republiky. 5 % lidí kupuje dárky sami sobě a nechávají si je od „Ježíška proplácet“.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.