Ford Kuga je menší za dvou SUV v nabídce Fordu. Je to již druhá generace SUV na hranici nižší střední a střední třídy, která se na trhu objevila v roce 2016. Model má všechny charakteristické rysy vozů Ford, které mu dávají dynamičnost a eleganci. Běžnou rodinu uspokojí ve většině situací, ať už při cestách do zaměstnání, na nákupy, ale i na dovolenou, kde se nemusíte bát opustit pevný povrch suchých asfaltek a vydat se na šotolinové dobrodružství polních cest nebo na zasněžené horské silničky.
EXTERIÉR
Vůz, který jsme měli k dispozici, byl ve výbavě Titanium, což je druhá ze čtyř úrovní výbavy. Navíc proti sérii byl vybaven střešními lyžinami. Vyšší úrovně výbavy, než námi testované, lze rozeznat podle toho, že spodní části nárazníků, boční nástavce prahů, ochranné lišty dveří a nástavce blatníků jsou lakované v barvě karoserie a jsou dodávány nikoli na 17“, ale na 18“ kolech.
INTERIÉR
Vnitřní prostor je velmi dobře obestavěn, nedostatkem místa netrpí cestující na zadních sedadlech ani v případě, kdy řídí někdo se 190 cm. Příplatková vyhřívaná sedadla jsou z příjemného materiálu, přiměřené tvrdosti, ani při delší jízdě nemáte pocit, že sedíte na trestné lavici. Mají velmi dobré boční vedení, takže rychlejší průjezd zatáčkou je požitek. Zádům při delší cestě pomáhají i stavitelná bederní a dokonce podélně posouvatelná hlavová opěrka na předních sedadlech.
Zadní sedadla pojmou tři štíhlé osoby, více komfortu mají ale samozřejmě osoby dvě. Při sklápění zadních sedadel se sklápí pouze opěradlo, takže vzniklá plocha je vyšší, než plocha kufru. Mezi touto plochou a kufrem je schod, který lze vyrovnat posunutím podlážky kufru o stupínek výš. Dosáhnete tak sice rovné plochy, na výšku se prostor ale o pár centimetrů sníží. Škoda jen, že tvůrci nevyužili možnosti vytvořit po sklopení opěrky v prostředním sedadle otvor, kterým by bylo možné bez sklopení zadních sedadel přepravovat delší předměty. Tato funkce se vyloženě vnucuje a v případě, že bych byl majitel, asi bych sáhnul po pilce a otvor vytvořil.
Volant, v příplatkové verzi obšitý kůží, je příjemný na omak, standardně jsou v jeho dosahu všechny obvyklé ovladače, včetně ovládání tempomatu. Mezi příplatkovou výbavu patří i vyhřívání volantu, které oceníte obzvlášť v takové zimě, jaká byla letos koncem února, pokud máte zmrzlé ruce od škrabání skel.
Přístroje, včetně displeje mezi přístroji v kapličce a dotykové obrazovky na středovém panelu, jsou dobře čitelné za všech světelných podmínek. Základní verze má centrální displej o úhlopříčce 4,2 palců, testovaná výbava Titanium má velkou osmipalcovou dotekovou obrazovkou. Menu je, po kratším seznámení, pochopitelné, i když některé funkce je potřeba chvíli hledat.
Panel může díky velkým tlačítkům obsluhovat řidič v případě potřeby i za jízdy, i když bych nedoporučoval složitější operace, jako např. zadávání cíle do navigace. Mimochodem, u navigace ale překvapilo, že aktualizace mapových podkladů asi není častá záležitost, protože při objíždění Českých Budějovic po nové části okruhu navigace indikovala, že se řítíme po poli.
Vůz disponuje dostatečnou konektivitou, zásuvky pro nabíjení jsou v dosahu všech pasažérů, stejně tak i USB zásuvky. Propojení telefonu, nebo jiných externích zařízení (např. pro poslech hudby) je intuitivní a rychlé. Kabina je slušně odhlučněna, takže motor neruší poslech ani ve vyšších otáčkách. Audiosoustava sice svým podáním zvuku neohromí, ale ani neurazí.
K dipozici je i dost odkládacích schránek a úložných prostor, které jsou v příplatkové výbavě i decentně podsvíceny, takže při jízdě v noci nemusíte šmátrat ve tmě a ženy mohou podle své nálady vybrat i jeden ze sedmi odstínů světel.
Kufr nabízí velmi slušný objem 456 litrů, takže ani v plném obsazení se nemusí běžná rodina, která na dovolenou nestěhuje kompletní šatník a spižírnu, cítit omezovaná. Nakládání by ale jistě usnadnila možnost sklápění zadních sedadel přímo ze zavazadlového prostoru.
Jako součást standardní výbavy bych ale už dnes u takovéhoto vozu, obzvláště pokud se nejedná o model "žebrák", očekával zadní parkovací kameru. Autíčko, kolem kterého blikaly čárky, působilo na displeji dost rozpačitě a jistotu při manévrech ve stísněnějším prostoru rozhodně nedávalo.
MOTOR A PŘEVODOVKA
V nabídce jsou naftové motory 1,5 litru s výkonem 120 nebo 150 koní, dále 2,0 litru se 150 a 180 koni a také benzínový motor 1,5 litru s výkonem 150, nebo 182 koní.
My jsme testovali nejslabší motor v kombinaci s mechanickou převodovkou a pohonem přední nápravy. Není to žádný závodník, což od takového auta člověk ani nečeká, ale jízda s ním je přiměřeně svižná a v případě potřeby a mezích zákona je zrychlení dostatečné. Vědět o sobě dává při vyšších otáčkách, jinak svými projevy neruší. V průběhu testu jsme vyzkoušeli všechny jízdní režimy i téměř všechna prostředí, od městského, přes dálnici, až po zledovatělé horské silničky. Výrobce udává v takovém případě spotřebu 4,4 litru na 100 km, což se nám sice nepodařilo i přes spíše ekonomický jízdní styl dosáhnout, ale výsledných 4,9 také není špatná hodnota. Pro delší trasy, po dálnici na dovolenou, s celou rodinkou, plným kufrem případně i rakví na střeše nebo přívěsem, by ale bylo vhodnější sáhnout po silnějším pohonu.
Pro nezkušené řidiče, nebo pro ty bez hudebního sluchu, je užitečná nápověda zařazení převodového stupně, která se rozsvěcí na displeji na přístrojové desce.
Iritující systém vypínání motoru Start/stop se bohužel (jako ostatně ani u jiných značek) nedá vypnout trvale a je nutné jej vypínat při každém nastartování. Při popojíždění v koloně ale startér a baterka člověku poděkují, že to zatím jde alespoň takto.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Kuga je i s nejslabším motorem dostatečně živá ve většině jízdních situací, tedy pokud třeba nemáte potřebu předjíždět před horizontem a neumíte se rychle modlit. Přes svou relativně větší výšku se ani při dynamičtějším průjezdu zatáčkami nenaklání a běžný řidič jej udrží v optimální stopě. Pokud ale elektronika usoudí, že pokoušíte fyzikální zákony více než je bezpečné, třeba při sjezdu z dálnice, kdy člověk vnímá rychlost nepřesně, začne brzdit sama a vy vše pouze sledujete zavěšeni do bezpečnostních pásů. Pro začátečníky i zkušené piloty je příjemný asistent, který „podrží“ auto při zastavení a rozjíždění do svahu. Ostatně, při absenci mechanické ruční brzdy a tím i nemožnosti auto na ručce při rozjezdu podržet, je to pro dost řidičů, kteří to nohama neumí, jediná šance.
ZÁVĚR
Kuga je jedno z mála aut, které se chová velmi vyváženým způsobem. Je možné jej popsat jako poddajný a přizpůsobivý. Přesné řazení, pružný motor, reagující v širokém rozsahu otáček, brzdy s přiměřeným nástupem a průběhem brzdné síly. Škoda, že celkový velmi dobrý dojem kazí umístění plynového pedálu, který je, oproti pedálu brzdy, blíž u podlahy. Při přešlápnutí z plynu na brzdu tak nejde nohu jen přetočit, protože naráží z boku na brzdový pedál. Je tedy nutné nohu skrčit a přesunout doleva, což je únavné a při potřebě rychlé reakce v krizové situaci může být i nebezpečné.
zdroj foto: redakce, Ford.cz
Vaše názory
Ty nevýhody se dají rychle vyřešit odhlučněním auta. Měl jsem to samé u Peugeotaka a nakonec se z toho stalo to nejlepší auto na světě. Odhlučnění jsem dělal tady - https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/odhlucneni-vozu-ekonom/ Tak kdyby někdo potřeboval))
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.