Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  Poznáte podvodný e-shop?

Poznáte podvodný e-shop?

2.11.2017 - redakce Babinet.cz

Podvodnými e-shopy se to na internetu jen hemží. Jak je ale poznat a nespadnout do pasti? Spolehlivý detektor podvodných internetových obchodů zatím bohužel vynalezen nebyl. Existují ale indicie, které vám mohou napovědět, zda je ten, v němž nakupujete, skutečně seriózní. Které to jsou?

Pravidlo číslo jedna zní – nikdy nenakupujte v e-shopu, na jehož stránkách nejsou uvedeny identifikační údaje provozovatele. Takový obchodník tím porušuje zákon. Podle občanského zákoníku je totiž podnikatel při jednání se spotřebitelem, které směřuje k uzavření smlouvy, vždy povinen sdělit mu svou totožnost.

Jistě byste si žádné zboží nekoupili v temné uličce od člověka zahaleného tak, že mu ani nevidíte do obličeje. Přistupujte proto stejně i k online nakupování. Pokud nevíte, kdo zboží prodává, nic nekupujte. „S e-shopy, které na webových stránkách neuvádějí informace o provozovateli, máme velmi špatné zkušenosti. Většinou neumožňují platit dobírkou, což rovněž nevěstí nic dobrého. Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se často slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

I v případě, že vám zboží doručí, může být chybějící identifikace prodejce problém. Pokud je výrobek vadný, budete se asi marně pídit po tom, kde uplatnit reklamaci. Spoléhat pak můžete jen na ochotu prodejce komunikovat se zákazníky například prostřednictvím interaktivního formuláře nebo e-mailové adresy z webových stránek. „Neuvedení informace o tom, kde může spotřebitel uplatnit reklamaci, je dokonce přestupkem podle zákona o ochraně spotřebitele. Na takový e-shop mohou spotřebitelé upozornit Českou obchodní inspekci, která může obchodníkovi uložit pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ uvádí Lukáš Zelený.

Další indicií, že se jedná o neseriózní obchod, může být strojově přeložený text nabídky. Pokud prodejce ani nepochází z České republiky, bude veškerá komunikace i případné vyřizování reklamací o to obtížnější. „Pokud se obchodník v rámci své podnikatelské činnosti zaměřuje na Českou republiku, bude se sice smlouva se spotřebitelem řídit českým právem, to ovšem nezaručuje snadnou vymahatelnost nároků zákazníků,“ varuje Zelený.

Pokud se poohlížíte po značkovém zboží, pak buďte obzvláště obezřetní. Nízká cena nemusí vždy znamenat výhodnou slevu, může se také jednat o padělek. Prodej padělků je opět potřeba ohlásit České obchodní inspekci, která v této oblasti vykonává dozor ve spolupráci s dalšími orgány, zejména úřady Celní správy České republiky. Dodané zboží můžete u obchodníka reklamovat pro rozpor s právními předpisy.

„Prodejce si vždy raději předem dobře prověřte. Prvním krokem by mělo být jeho dohledání v obchodním či živnostenském rejstříku. Je také dobré věnovat pozornost recenzím ostatních zákazníků, kteří již mají s tímto obchodníkem nějaké zkušenosti. Kromě toho můžete využít i naši bezplatnou službu pro ověřování důvěryhodnosti e-shopů na stránce www.dtest.cz/eshopy, kde najdete mnoho užitečných informací,“ radí Lukáš Zelený.

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz