Toyota Yaris je zavedený model, aktuálně je v prodeji již třetí generace a ta prošla v nedávné době poměrně rozsáhlým faceliftem. V testu jsme měli k dispozici model s hybridním pohonem v kombinaci s motorem 1.5 litru, což není v této kategorii příliš obvyklé, ale byl i u této generace zachován. Nese označení HSD, což znamená zkratku pro označení Hybrid Synergy Drive a Yaris jej nabízí od května 2012.
Karoserie
Svým vzhledem se tento model po faceliftu přiblížil vyšším kategoriím nejen z vlastní stáje, ale i sesterského Lexusu. U karoserie se změny poznají nejvíce na přední a zadní partii, zejména tvarem světlometů, které jsou v základní verzi s halogenovými žárovkami, u vyšších modelů projektory, v nejvyšších variantách doplněných o denní LED svícení. Všechny hybridní modely Toyoty poznáte podle modrého podkladu loga a nápisů Hybrid na bocích karoserie.
Interiér
Interiér hybridu se od ostatních verzí neliší, až na přístrojovou desku, na které je namísto otáčkoměru panel, zobrazující údaje o režimu provozu elektromotoru a menu, nabízející množství, pro někoho zajímavých, statistických údajů o jízdním stylu řidiče. Na pohodlných, dobře vedoucích sedačkách vepředu nemá vážný problém ani vyšší pasažér, alespoň já se svými 190 cm jsem se necítil nijak stísněně, vzadu už to ale už trochu dřelo. Čalounění můžete mít buď látkové, nebo v kombinaci s kůží na bocích sedadel. Navigace je vcelku snadno pochopitelná a zobrazuje přesně. Umístění akumulátoru poháněcího ústrojí pod zadními sedadly poskytuje lepší rozložení hmotnosti. Také nijak neomezuje zavazadlový prostor, který má tak u hybridu shodně 286 litrů jako u ostatních verzí. V dané kategorii je to dost, ale běžná rodina tam věci na dovolenou nenacpe, takže z tohoto úhlu pohledu je auto vhodné spíše pro mladší bezdětné páry, nebo naopak penzisty. Omezení se ale projevilo u palivové nádrže, která se zmenšila ze 42 na 36 litrů.
Výbava
Karoserie nabízí 14 barevných variant, zahrnujících i 4 kombinace barevného odstínu vozu a černé střechy
Výbava na přání je dodávána v 7 základních variantách a je možné ji vylepšit pomocí několika paketů, nabízejících například bezklíčové nastupování a startování, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, elektricky sklopná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná zadní okna, vyhřívaná přední sedadla, senzor šera, automatická klimatizace, přední halogenové či projektorové světlomety, nebo panoramatická střecha.
Za zmínku a bližší popis stojí několik vylepšení, která ještě nejsou obvyklá ani vy vyšších kategoriích vozů. Citujme tedy výrobce:
Předkolizní bezpečnostní systém (PCS)
Bezpečnostní systém předcházení kolizím využívá kameru ve spojení s laserem k rozpoznávání vpředu vedoucích vozidel. Pokud systém vyhodnotí potenciální riziko nehody, řidič je akustickým a vizuálním varováním upozorněn a současně se aktivuje brzdový asistent.
Automatické přepínání dálkových světel (AHB)
Automatická dálková světla zajišťují optimální osvětlení vozovky za jízdy v noci, a to s ohledem na všechny účastníky silničního provozu. Kamera rozpoznává světlomety vozidel blížících se v protisměru
i koncová světla automobilů jedoucích vpředu a současně monitoruje i intenzitu pouličního osvětlení. Systém automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly pro bezpečnější jízdu po setmění.
Systém opuštění jízdního pruhu (LDA)
Asistent pro jízdu v pruzích, jako součást bezpečnostního systému Toyota Safety Sense, sleduje kamerou vodorovné značení vpředu na vozovce, a pokud vozidlo začne vyjíždět z jízdního pruhu, aniž by řidič dal znamení o změně směru jízdy, systém jej akustickým a optickým varováním upozorní – řidič pak může směr jízdy upravit.
Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
Systém RSA sleduje dopravní značky před vozidlem a následně v zorném poli řidiče na novém barevném TFT displeji zobrazuje různé užitečné informace, jako např. aktuální rychlostní omezení nebo zákaz předjíždění. Systém také vydává akustická a optická varování v případě, že řidič příslušné dopravní značky nerespektuje.
Jak se jezdí s hybridem?
Jestliže zvolíte jízdní režim EV, bude vůz poháněn pouze elektřinou. Pokud ovšem překročíte rychlost zhruba 55 km/h, nebo více sešlápnete plynový pedál, režim EV se vypne a zapojí se spalovací motor. V samotném režimu EV neujedete do vybití baterií na minimální úroveň více než 2 km. To ale nesmíte topit, nebo mít puštěnou klimatizaci a musíte zcela zapomenout na plynový pedál. Když ovšem jedete na pouze na elektřinu, můžete si užívat naprostého ticha v kabině, kdy slyšíte jen vítr a hluk od pneumatik. Škodolibí řidiči mohou plašit chodce, kteří vůz zaregistrují až tehdy, kdy je míjí.
Prakticky veškerý provoz ovšem proběhne v normálním režimu, kdy se bude elektromotor doplňovat se spalovacím motorem a vy budete moci na displeji sledovat zdařilou akční grafiku, zobrazující, zda elektromotor pohání kola, nebo je dobíjen spalovacím motorem či rekuperací při „brzdění motorem“ při jízdě z kopce.
Kromě normálního a EV režimu je možné využít ještě třetí režim - Eco. V tomto režimu je jízda podobná jako v normálním, úspory se dosahuje omezením jízdního komfortu, např. snížením výkonu klimatizace nebo topení.
Díky velké hmotnosti hybridního agregátu a tím i celého vozu, je ale zrychlení tak nepatrné, že jakýkoli předjížděcí, nebo jiný manévr, vyžadující akceleraci, je potřeba si pořádně rozmyslet a zahájit dříve, než u běžného pohonu.
Jestliže jsme uváděli v recenzi většího bratra, modelu C-HR, že jeho brzdy jsou mdlé a brzdící manévr trvá mnohem déle, než bychom čekali, u Yarisu je to naopak. Brzdy jsou opravdu ostré, s brzdovým pedálem je potřeba zacházet velmi citlivě a auto je schopno zastavit „na pětníku“. Mdlá a malá je naopak akcelerace, rozjet těžké auto chvíli trvá a jízda po dálnici, s pohledem na ukazatel spotřeby přes 11 litrů, také není povzbuzujícím zážitkem.
Podvozek je vhodně nastaven pro městský provoz, což znamená, že je dostatečně komfortní při přezjezdu nerovností, na druhé straně to znamená, že v zatáčkách se trochu „kýve“.
Technická data testovaného vozu
zážehový čtyřválec s elektromotorem
objem: 1497 cm3
nejvyšší výkon: 71 kW při 4800 ot./min
největší točivý moment: 111 Nm při 3600 - 4400 ot./min
nejvyšší maximální rychlost: 165 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekundy
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 3.3 l / 3.6 l / 3.6 l
objem palivové nádrže: 36 litrů
Ceny:
Základní verze - 277.900 Kč (motor 1.0 VVT-i/51 kW, výbava Live, 3 dveřový)
Verze s motorem 1,5l - 387.900 Kč (motor 1.5 Hybrid e-CVT/74 kW, výbava Live, 5 dveřový)
Testovaný vůz Hybrid - 477.900 Kč (1.5 Hybrid e-CVT/74 kW Selection)
Závěr
Toyota Yaris je podařené auto do města, obratné a dostatečně živé i se základní motorizací. Důvodem, proč si pořídit hybrid, může být pro někoho idealistický pocit, že chrání přírodu, pro jiného úspora provozních nákladů díky příznivé spotřebě paliva. Oboje je ale spíše z říše přání, než dosažitelná realita. Hodnota spotřeby, kterou uvádí výrobce, je u hybridu 3,3 litru na 100 kilometrů. V provozu jsme se ale při sebevětší snaze nedostali pod 4,1 litrů a při běžné jízdě můžete počítat s 5 a více litry, čímž se prakticky přiblížíte spotřebě modelu s běžným spalovacím motorem, který netrpí handicapem značné váhy elektrického pohonného ústrojí a baterií. Rozdíl v ceně mezi klasickou a hybridní motorizací se vám tak při nejlepší snaze o úsporu na provozních nákladech nikdy nevrátí. Zůstane vám tak pouze pocit, že chráníte přírodu, kterým se můžete utěšovat při investici desítek tisíc korun do nového akumulátoru, pokud zapomenete na to, jak a z čeho byl vyroben a zlikvidován. Pokud vám tedy záleží na přírodě i vlastní kapse, a chcete využít veškerou užitečnou nosnost vozu, asi zůstanete u verze s běžným motorem. Obzvláště, pokud nebudete jezdit pouze po městě, ale vydáte se i na delší cesty po dálnici.
Ing.Jan Švéda
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.