Koupit si kolo jen podle skutečnosti, že má opravdu moc hezkou barvu? Zabrzděte. I to je důležité, ale nový bike bude vaším společníkem roky, investujete do něj možná desítky tisíc, je to parťák do pohody i nepohody. Musí sedět od A do Z, musíte se na něm cítit dobře… Ne, přímo skvěle! Auto si před koupí také přece nejprve projedete při zkušební jízdě, abyste zjistili, zda je daný motor pravý ořechový.
Už jste přemýšleli, zda zvolíte nyní tolik moderní kola velikosti 29", která jsou rychlá a jedou v terénu přes překážky jako tank? Nebo zlatou střední cestu a kola 27,5", v zatáčkách obratnější a hravější?
Věřte, že všechny testy, které si přečtete v odborných časopisech, jsou jen subjektivními pocity. Co je šité pro právě pro vás, zjistíte až v terénu na vlastní kůži. To, o čem básní letitý kamarád, který najezdí měsíčně tisíc kilometrů, vám sedět nemusí.
„Ideálním řešením je půjčení vytipovaného kola na víkend. Vezměte ho na oblíbenou stezku, na singltrek, kamkoliv, kde zjistíte, co bike dovede. Získaná zkušenost z testovací jízdy pomůže při výběru. Dobré obchody vám v případě, že si poté kolo u nich zakoupíte, půjčovné na pár dní účtovat nebudou,“ říká Aleš Kubát odborník na cyklistické vybavení z HARFA SPORTU.
Současná bohatá nabídka nejrůznějších značek kol se může zdát na první pohled džunglí, ve které není snadné se zorientovat. Laik toho asi příliš neví například o geometrii rámu. Snad jen to, že kratší asi pasuje více ženám, muži často volí raději něco závodnějšího, protože rychlost je pro ně důležitá. „Geometrie je při testování kola velmi důležitý aspekt. Stejně jako volba optimální velikosti,“ souhlasí Aleš Kubát.
Pojďme k dalším základním otázkám: Chcete pohodlného fulla, se kterým se budete v terénu cítit jako v bavlnce a oceníte jeho nekonečný komfort? Nebo preferujete hardtaila, protože se do těžkého terénu třeba tolik nehrnete?
Možná ani nepotřebujete horské kolo a trekové či silniční bude ideální. Kam vlastně plánujete jezdit? Pokud z 95 procent po asfaltových a dobře zpevněných cestách, pak třeba horské kolo ani nepotřebujete. Na druhou stranu – „horák“ může jezdit po silnici. „Silnička“ v terénu jen opravdu nouzově.
Využijete kotoučové brzdy? Dáte přednost hliníku, nebo si připlatíte jen u rámu řádově 10 000 korun za dražší a lehčí karbon? Osazení Shimano kontra Sram, vybrat kolo je zkrátka věda… Moc příjemná věda, ale chce to trochu investovaného času.
Než utratíte za kolo své úspory, je fajn se o volbě toho vysněného poradit s odborníky. To platí pro začátečníky i zkušené bikery. Nezapomeňte, že není nic horšího, než si pořídit kolo, které pro vás není vhodné, je nekvalitní a budete ho záhy proklínat.
Pokud plánujete jezdit trochu více, sledujte spíše hranici nad 20 000 korun. Kvalitu poznáte okamžitě.
Bleskovky od Aleše, který ví co duše cyklisty potřebuje ….
Hardtail nebo full? Nejlépe obě do různých terénů.
Kola 27,5 nebo 29 palců? Chce to vyzkoušet, každému sedí něco jiného. Já jsem vysoký a mám raději 29“.
Kotoučové brzdy ano nebo ne? Jednoznačně ANO
Jak vybrat správnou velikost rámu? Podívat se na doporučení výrobce a pak se na kolo posadit a zjistit, zda to odpovídá i pro vás.
Nášlápné pedály a jaké? Vždy nášlapné pedály – shimano silniční nebo bikové.
Více informací na www.harfasport.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.