Znáte to jistě sami. Muž nervózně přešlapující v uličce kolem přetékajícího nákupního košíku. „Kde je tak dlouho, proboha?“ honí se mu hlavou. Ne nadarmo se říká, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Ukázalo se, že se liší nejen obsah košíků každého pohlaví, ale také jejich „nakupovací styl“. Precizní strategická příprava vs. spontánní rozhodnutí mezi regály
Zřejmě nepřekvapí, že muži jako rození stratégové nakupují podle předem připraveného nákupního seznamu a jen výjimečně se od něj odchýlí. Ženy mají tendenci napsat si jen několik záchytných bodů a koupit pak to, co jim padne do oka. To může být první kámen úrazu při společných nákupech. Nepřeberná nabídka v regálech a ženské dlouhé rozmýšlení a zvažování poměru cena‒výkon.
Žena jako strážkyně rodinné peněženky
Ženy možná vynikají v umění utrácet rozmarně za oblečení, kosmetiku a další potěšení, leč u nákupu potravin jsou to právě ony, kdo šetří rodinnou peněženku. Daleko více než muži sledují nabídky z akčních letáků (91 % žen uvedlo, že sleduje a alespoň občas využije nabídky uveřejňované v akčních letácích).90 % žen se také nevyhýbá nákupu privátních značek řetězců, naproti tomu téměř 14 % českých mužů v průzkumu uvedlo, že výrobky privátních značek zásadně nekupují. Přitom privátní značka nemusí zdaleka znamenat jen levnou alternativu.
Co nesmí v košíku chybět
Příslušnice něžného pohlaví obecně více dbají na zdravý životní styl. Rády a často proto nakupují zeleninu, jogurty nebo tvarohy. Muži se řídí tím, co jim chutná. Téměř nikdy nezapomenou do košíku přihodit uzeniny, pivo a různé polotovary. Co na tom, že jim za takový sortiment tělo nepoděkuje, hlavně že je jídlo rychle hotové a chutné! Celých 77 % dotázaných žen uvedlo, že minimálně každý druhý nákup pořizují jogurty a sýry. A 86 % z nich dokonce stejně často kupuje zeleninu. Se stejnou pravidelností však jogurty pořizuje jen 69 % mužů a zeleninu 79 %. Muži zase více nakupují uzeniny. Ty kupuje minimálně při každém druhém nákupu 57 % mužů oproti 45 % žen. Podobná situace panuje u polotovarů, které stejně často kupuje 15 % mužů (oproti 6 % žen) a piva (26 % mužů versus 14 % žen).
Ani muži se ale nevyhnou nakupování základních potravin, jako je máslo, mléko nebo maso. U těchto potravin se obě pohlaví shodnou i v pravidelnosti, v jaké je pořizují. Zajímavé je, že přibližně shodné návyky vykazují muži a ženy v případě bio potravin ‒ ty pravidelně, tedy minimálně v každém druhém nákupu, vybírá 17 % mužů a 21 % žen ‒ a ryb (15 % mužů i žen).
Co se skrývá uvnitř?
Češi se celkově velmi zajímají o složení potravin, ale i tady se najdou rozdíly mezi pohlavími ‒ především v tom, u kterých potravin je pro ně složení důležité. Například 73 % žen uvádí, že se (rozhodně nebo spíše) zajímá o složení pečiva, které kupují, naproti tomu 38 % mužů jeho složení (spíše nebo rozhodně) nezajímá. Dominantou mužů je naopak zájem o složení nakupovaných polotovarů, které zajímá 54 % mužů a jen 44 % žen. Všeobecně platí, že ženy se o složení potravin zajímají více než muži.
Všude dobře, doma nejlíp
Domácí je dobré. Tak zřejmě uvažuje většina respondentů, kteří se výzkumu účastnili. Celých 68 % Čechů a Češek se rozhoduje o nákupu právě na základě kritéria země původu. Konkrétně se jedná o 65 % všech dotázaných mužů a 70 % všech dotázaných žen. U zahraničních výrobků jsou všeobecně tolerantnější muži. 35 % z nich je jedno, z které země daná potravina pochází. U žen je toto číslo nižší ‒ zemi původu neřeší jen 29 % dotázaných.
Když už přece jen vybíráme z cizí produkce, preferujeme sousední Slovensko. Slovenské výrobky totiž kupuje 77 % respondentů. Zajímavé je, že například maďarské potraviny kupuje rádo 53 % mužů, ale pouze 43 % žen.
------------------------
Průzkum pro společnost BILLA připravila agentura Datank a zúčastnil se jej reprezentativní vzorek 1 000 mužů a žen z celé České republiky pocházejících z různých sociodemografických skupin. Dotazování probíhalo v květnu a pro sběr dat byla zvolena metoda CAWI.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.