Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Pobouření zákazníci

Pobouření zákazníci

Jana Šulcová

Množství závažných chyb, které objevila obchodní inspekce v poslední době v českých obchodních řetězcích, doslova rozbouřila veřejnost. Hyper a supersítě při svém nástupu na náš trh doslova bez obtíží převálcovaly menší obchodníky. Svojí obchodní politikou dotovaných druhů potravin cíleně ničily své protivníky - malé obchody a koloniály. Ty postupně zanikly. Nekompromisně se chovaly i k dodavatelům, kteří v rámci přežití se zřekli své značky jen proto, aby přežili a mohli dál vyrábět.

V našem státě máme podle odhadu v přepočtu na tisíc obyvatel nejvíce hyper a supermarketů v Evropě. Primát „zařetězení“ údajně drží Ústecký kraj.

Zákazníkovi potom nezbývá nic jiného, než chodit nakupovat do těchto obchodních řetězců, když malé obchody zanikly. Má to své jisté výhody i nevýhody. A tak nakupujeme ve velkém zásoby potravin pro naše domácnosti a tím si šetříme náš čas. Jaké je ale naše pobouření, když se dovíme, že potravinářská inspekce v mnoha obchodních řetězcích zjistila závažné porušování hygienických předpisů a že jsou zákazníci si nuceni kupovat závadné zboží, které před prodejem prošlo údajně „oživováním“? Při kontrolách bylo zjištěno, že balíčky s masem jsou přeznačovány a tím prodlužována jejich trvanlivost, omývání salámů, sýrů a upravování dalších potravin, které jsou vraceny do prodeje (po datu spotřeby) se staly běžnou součástí prodeje. Byla zjištěna i přítomnost hlodavců a jejich trusu mezi zbožím v obchodech. Zákazník si řekne „ale proč“? Možná je to tím, že trh je již přesycen a tak nabídka je větší, než poptávka. Obchodní řetězce budou muset hodně přidat v dodržování všech předpisů a budou si muset hýčkat zákazníka, jinak o něho přijdou a tím pádem jim budou klesat tržby.

Za jednáním obchodních řetězců je třeba hledat člověka, protože sám prodavač - brigádník, který zboží řadí do regálů by „oživování“ potravin neprováděl sám od sebe, kdyby to nedostal nařízeno od svého vedoucího (ten také od svého nadřízeného atd). A hygienické předpisy se vesele porušují dál, že to ohrožuje zdraví zákazníka si v té chvíli nikdo nepřipouští.

Mnohého napadne, že proč potravinářská inspekce na tyto nedostatky nepřišla dříve? Inspekce zase argumentuje tím, že kontroly provádí velmi často , jak v malých tak i ve velkých prodejnách a že současné hygienické nedostatky jsou náhodné. Ale proč musí potravinářská inspekce předem nahlásit prodejně, že ji bude kontrolovat? Prodejna se tím pádem na zmíněnou kontrolu připraví a tak se nemůže nic zjistit. Potravinářská inspekce má dohlížet na to, abychom nakupovali zdravé potraviny a ne závadné, které ohrožují naše zdraví. Jinak je taková kontrola doslova k ničemu.

V těchto dnech vznikla bezplatná telefonní linka která je v provozu 24 hodin denně celý týden a zákazníci na číslo 800 100 199 (které zprovoznilo ministerstvo zemědělství) mohou oznamovat svou nespokojenost s kvalitou prodávaných potravin. Volající má tři minuty hovoru.

(Máte téma, které chcete zveřejnit Pod lupou? Zašlete na info@babinet.cz Stanoviska zde uvedená nemusí vyjadřovat názor Babinet.cz)

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz