Vracíte se do práce po mateřské nebo obcházíte pohovory? Když je to první varianta, je všem jasné, že malé děti máte, v případě druhé byste vůbec o dětech mluvit nemusela. Dotaz na ně dokonce nesmí ani padnout. Jaká jsou pravidla pro takový pohovor?
Možná si říkáte, že během běžného pracovního pohovoru, který trvá 30-60 minut je těžké na děti nenarazit. Personalisté, ale šéfové, kteří vás přijímají, se však musejí řídit platnými zákony a ty říkají, že jsou zakázány dotazy na věk, zdravotní stav, plánování rodiny, těhotenství a děti, náboženství a filosofické přesvědčení, sexuální orientaci, majetek a finanční závazky, národnost, rasu a etnikum, politické postoje, členství v odborových organizacích, trestněprávní odpovědnost a finanční závazky vůči bankám. Při pohovorech buďte ostražitá, jsou dotazy, které z vás informaci o dětech vytahnou oklikou. „Do toho, jak se postaráte o své děti v případě nemoci nebo prázdnin, vašemu budoucímu šéfovi nic není. Měl by rozumně předpokládat, že chcete pracovat, podávat dobrý výkon, dětem hlídání zajistíte, případně využijete nároky vyplývající ze zákoníku práce. A vy si samozřejmě možnosti hlídání předem promyslete,“ radí Hana Kostovičová z pracovního portálu Práce.cz.
Na druhou stranu musíte vědět, že jsou pozice, které nesmí vykonávat těhotná žena (chemický provoz, práce pod zemí, noční směny, nošení těžkých břemen, typicky například práci pošťačky nebo v podzemních kontrolních stanovištích). Takové výjimky však přesně stanovuje zákon.
Personalista vás má za úkol pořádně poznat, odhadnout, zda se hodíte na danou pozici a zda dobře zapadnete do stávajícího týmu ve firmě. Možná vám tedy položí pro vás nezvyklé dotazy, jako jak byste si poradila se zapomenutými klíči nebo jakou si pamatujete nejhorší situaci v minulém zaměstnání a jak jste ji vyřešila. Zeptají se vás určitě i na to, co víte o dané firmě, proč jste odešla z předchozího zaměstnání. „Nemluvte o nespokojenosti se šéfem, ani o malém platu. Pokud šlo o negativní zkušenost, raději ji „zahrajte do autu“ nějakou neurčitou, ale uvěřitelnou frází jako Cítila jsem, že bych se potřebovala posunout dál, Chtěla jsem vyzkoušet nové výzvy,“ přidává Hana Kostovičová. Určitě mějte připravené reference, kontakty na své bývalé nadřízené.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.