Známe to všichni. Při nákupu pracího prostředku stojíme v obchodě před regálem a přemýšlíme, jaký je pro nás ten nejvhodnější a cenově nevýhodnější. Vybíráme mezi prášky, gely, kapslemi či tabletami. V takto široké nabídce je mnohdy obtížné se orientovat. Jedinou objektivní metodou pro porovnání ceny pracích prostředků je prací dávka. Pokud ji budete při výběru pracích prostředků zohledňovat, výrazně ušetříte.
„Prací dávka je stanovená jako množství pracího prostředku potřebného na vyprání standardního množství středně znečištěného prádla, a to při praní ve středně tvrdé vodě v průměrně velké pračce o velikosti bubnu pro 4,5 kg prádla. Mnoho z nás však prací dávky nesleduje, a posuzuje tak velikost a cenu balení nesprávným způsobem,“ říká Hana Novotná, mluvčí iniciativy "Pereme chytře" Českého sdružení pro značkové výrobky (ČSZV), která má za cíl změnit nákupní zvyklosti spotřebitelů při výběru pracích prostředků. Toto tvrzení potvrzuje i průzkum, který ČSZV realizovalo v České republice prostřednictvím aplikace Instant Research agentury IPSOS.
Sledování velikosti balení podle kilogramů, litrů či kusů již vyšlo z módy
Z průzkumu ČSZV vyplynulo, že 57 % spotřebitelek se při posuzování užitné hodnoty pracího prostředku orientuje podle litrů či kilogramů. Při tomto způsobu ale nemůžeme porovnávat prací prostředky mezi sebou, protože litry nelze porovnávat s kilogramy, a už vůbec ne s kusy v případě předdávkovaných tablet nebo kapslí. Jedinou transparentní měrnou jednotkou je prací dávka, která udává, na kolik praní je dané balení určeno. Téměř polovina Češek (49 %) však neví, kolik pracích dávek obsahuje jejich nejčastěji kupovaný prací prostředek a pouze 28 % oslovených českých žen srovnává velikost balení podle počtu pracích dávek.
Prací dávka jako jediná transparentní měrná jednotka pro porovnání ceny
Ještě větší problém nastává, pokud se při výběru pracího prostředku orientujeme podle ceny za kilogram, litr, případně podle ceny za celé balení. Podle průzkumu takto postupuje naprostá většina dotazovaných (84 %). Tento způsob je však nevyhovující a neposkytuje objektivní cenové srovnání, protože existují rozdíly v dávkování pracích prostředků, nemluvě o předdávkovaných pracích prostředcích, které se počítají na kusy. Dalších osm procent se pak při nákupu pracích prostředků neorientuje podle ceny vůbec. Více než 90 % českých žen tak pere dráž, než musí, protože nesleduje při výběru pracího prostředku cenu za prací dávku. Přitom stačí udělat jen drobný posun v nákupním chování - orientovat se v obchodě při výběru pracího prášku podle ceny za prací dávku.
Jak na to?
Až příště půjdete nakupovat prací prostředek, nenechte se na první pohled zmást velikostí pracího prostředku a sledujte ikonu s počtem pracích dávek na obalu. Kromě toho hledejte na regálu také cenu za jednu prací dávku, můžete tak uspořit nemalé peníze. To potvrzuje i Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů: „Zatím prací dávku na regálech uvádí jen několik obchodníků, věříme však, že i díky kampani "Pereme chytře" budou obchodníci na situaci na trhu reagovat a cenu za prací dávku uvádět. Spotřebitelé tak ušetří nemalé peníze.“
Více informací naleznou zájemci na webové stránce http://www.peremechytre.cz/
AUDIO: S kampani "Pereme chytře" nás obeznámí její mluvčí Hana Novotná.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.