Písničkářka, šansoniérka a zároveň zakládající členka netradiční hudební skupiny Two Voices Jana Rychterová by mohla být chodící reklamou na bezva život po čtyřicítce. Zdravě sebevědomá, aktivní a skrznaskrz pozitivní. Skládá písničky, vydává cédéčka, koncertuje, běhá, jezdí na motorce. Její „žít a nechat žít“ k ní stoprocentně sedne.
Two Voices představujete jako jediné duo na světě, které má tři členy. Název přitom v překladu znamená dva hlasy. Co je to za hádanku?
Tahle definice vznikla jako fór. Základem Two Voices byly původně dvě zpěvačky, respektive šansonový hlas v kombinaci s operním. Až později se soubor rozrostl ještě o houslistu Vladimíra Iljiče Pecháčka. A protože nás podle názvu všichni považovali za duo a pak se divili, že jsme na pódiu tři, přišli jsme s tímto vysvětlením, které pobaví a na které se vždycky někdo zeptá (smích).
Jak byste charakterizovala váš repertoár?
Původní repertoár představovaly lidové písně a spirituály, ovšem to už dávno neplatí. Kolegyně je operní pěvkyně a já písničkářka, z čehož tak nějak logicky vyplynulo, že jsem začala otextovávat slavné skladby klasické hudby. A protože tu klasiku opatřuji veselými až poněkud bláznivými texty, nazvala jsem náš hudební styl Crazy Classic. Ale samozřejmě máme i písničky s poetickými, básnickými texty, protože život přináší i vážná témata.
Vy sama jste známá také jako písničkářka s kytarou, šansoniérka. Píšete texty pro vlastní vystoupení i pro Two Voices. Je v tom při skládání rozdíl?
Trošku ano. Když dělám texty pro sebe jako pro písničkářku, naskakují mi zároveň s melodií.
A jsou spíš hlubší, vycházejí z mých prožitků. Oproti tomu u Two Voices jsem limitovaná již složenou hudbou. Poslouchám ji dokolečka dokola a najednou mě napadne něco, co se k ní hodí. Třeba když jsem psala Šavlový tanec, tak jsem ho poslouchala několikrát za sebou a pak mi v té rychlé pasáži naskočilo „seberem kasu“. Od toho se pak odvíjela celá písnička, která je o krádežích. Beethovenova symfonie Osudová je o betonu, Straussův valčík Na krásném modrém Dunaji je o jídle. Jak říkám, Crazy Classic (smích).
Vaše písničkářské texty jsou taková vyprávění ze života, city a příběhy, kterým rozumí každý. Jakým způsobem ve Vás text vzniká?
Prostě to na mě skočí (smích). Dřív mě texty napadaly v autě nebo při venčení psa, poslední tři roky mi naskakují na motorce. Zkrátka mysl se uvolní a přijdou nápady. Motorku kombinuju s běháním, u kterého se vybiju a na motorce se pak tak nějak zklidním.
Jak se Vám takový koníček přihodil?
Před třemi lety mě k tomu přivedl můj současný partner. Nechápu, jak jsem mohla bez choppera těch 39 let žít (smích)! Jezdím - jak se říká - na pohodu a zažívám neskutečnou euforii. Jedna část mé mysli se pečlivě soustředí na dopravu a druhá si poletuje a tvoří texty.
Vaše texty spojuje vtip a ironie. Potřebujete humor k životu?
Rozhodně. V každém životním příběhu vždycky nacházím něco, čemu se dá zasmát. A mám to tak i v písničkách. Když jsou vážné, je v nich aspoň naděje. A ve veselých písničkách je zase kousek tragikomického. Prostě jako v životě, od každého kousek.
Vyznáváte některou z moderních životních filozofií?
Řídím se vlastní filozofií. Věřím ve vyšší moc, která funguje, a když s ní spolupracujete, tak je život příjemnější. Člověk se musí naučit hledat pozitiva a radost ve všem, co se mu přihodí. Poučit se a neopakovat chyby. Taky jsem samozřejmě běhala v životě dokolečka a udělala čtyřikrát stejnou chybu, ale když to zpracujete, tak zjistíte proč to tak bylo a můžete žít svobodně dál. A ve chvíli, kdy důvěřuji životu a tomu, že pro mě chystá něco, co má smysl, tak se člověku hrozně uleví. Štěstí je stav mysli a nikoli vnějších podmínek.
Hudbě jste se začala profesionálně věnovat až kolem třicítky po úspěchu v televizní pěvecké soutěži Caruso show. Proč jste do ní šla?
Přihlásila se do ní moje sestra, když ji náhodně oslovili na Václaváku. A mě to tehdy nadchlo, protože mám ráda nové impulsy. Takže jsem šla do soutěže taky, vyhrála jsem a jela na zájezd do Řecka. A pak se mě někdo zeptal, proč se tím vlastně neživím. Vrtalo mi to hlavou a po dalších třech letech jsem se k tomu odhodlala. Skončila jsem s učitelováním na základní škole a začala jsem zpívat.
Jste vystudovaná pedagožka, to jste tehdy s učením z ničeho nic úplně skončila?
Ano. Říkala jsem si, že je mi třicet a za deset let se už neodvážím seknout s dobrým, stálým povoláním, které mě navíc hrozně bavilo. Tenkrát to prostě stálo takhle - kdy jindy, když ne teď. Takže jsem vzala kytaru, poskládala písničky a začala jako zpěvačka pro děti. Zpívám pro ně pořád a moc mě to baví, je to báječný protipól večerního koncertu.
Na jakou věkovou kategorii dětí se zaměřujete? A co jim vlastně nabízíte?
Písničky jsou určené dětem ve věku do deseti, jedenácti let. Repertoár je trošku výukový, jak naznačuje i název mého prvního dětského cédéčka Hrátky s češtinou a s dopravní výchovou. Těší mě, že je o tyhle písničky pořád velký zájem, často s nimi vystupuji. Stejně jako s novými písničkami z loňského CD Zpívací písničky. No a taky jezdím s kolegyní na spoustu dalších akcí pro děti, kde zpívám a ona dělá klauna.
Co říká Vaší muzikantské profesi Váš životní partner?
Můj muž se mnou absolvuje v podstatě všechna vystoupení, postupem času se totiž stal naším zvukařem. Je muzikální, má skvělé uši – zkrátka nejlepší zvukař, jakého jsem kdy poznala.
Jste spolu doma, v práci, na motorce, jak to prospívá partnerskému vztahu?
Skoro ve čtyřiceti jsem potkala chlapa, který vyhovuje mně a já zase jemu. Jsme spolu naprosto spokojení, a když si potřebuje jeden z nás zalézt, tak si zaleze (smích). Víte, hezky se mi s ním žije. Mám ráda harmonii a nepotřebuji milion vzruchů, hádky a usmiřování. A s ním konečně nemám pocit, že život je boj. Takže po čtyřicítce se ze života raduji mnohem víc než dřív.
Více na www.janarychterova.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.