Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Rozhovor s ředitelem firmy Amylon, a.s. panem Vladimírem Zemanem

Rozhovor s ředitelem firmy Amylon, a.s. panem Vladimírem Zemanem

24.4.2013 - redakce Babinet.cz

Ryze česká firma Amylon, a.s. patří ve svém oboru k nejstarším v Evropě. Tradice firmy sahá až do roku 1891, ale samotný vznik firmy Amylon, a.s. se datuje k roku 1912. V minulém roce oslavila firma neuvěřitelných 100 let na trhu. V Čechách již není moc ryze českých firem, a proto jsou zaměstnanci i ostatní lidé z okolí Havlíčkova Brodu, kde firma sídlí, právem hrdí na české majitele, vedení, výrobu a celkově na to, že Amylon stále zachovává hodnoty české výroby a potravinářského průmyslu, což není v dnešní době vůbec snadné. Na malý rozhovor jsme si pozvali ředitele firmy pana Vladimíra Zemana, který firmu řídí již více než 12 let.

Jak se vede ryze české firmě v roce 2013?

Musím říci, že docela dobře. S ohledem na současnou stagnaci ekonomiky jsem rád, že naše kroky a úsporná opatření nesou své ovoce a současný vývoj se nás nedotýká tolik, jak jsme v pesimistických scénářích čekali. Na druhou stranu musím říci, že za tím je mnoho práce, jednání a také perfektní fungování celého týmu a zaměstnanců naší firmy.

Kolik zaměstnáváte lidí ve vašem kraji?

Jsme středně velká firma, která je rozdělena na průmyslovou výrobu a na výrobu produktů. Celkově má firma 110 zaměstnanců v kraji Vysočina.

Je pro vás česká výroba a české zemědělství důležité?

Samozřejmě, jedno z nejdůležitějších. Jsme hrdí na to, že jsme česká firma z Vysočiny a že v dnešní době dobře fungujeme, zaměstnáváme lidi a že máme trhu co nabídnout. Vysočina a hlavně Havlíčkobrodsko, kde je sídlo firmy, je od nepaměti zemědělský kraj známý pěstováním brambor.

V posledních letech v České republice se mění struktura zemědělství, kde se větší důraz klade na nepotravinářské využití produkce a to zejména pěstování plodin pro výrobu bioplynu. Věřím ale, že se to změní a že prioritou zemědělství bude jako v minulosti pěstování plodin pro potravinářskou výrobu. Jestli to bude za deset, dvacet nebo za padesát let, to už předpovědět neumím.

Poznat dnes českého výrobce je pro normálního zákazníka již velice složité. Množství značek, marketingových triků a zavádějících informací dělá celou situaci velice nepřehlednou a člověk opravdu neví, čemu má vlastně věřit. Jak se s tím vypořádáváte vy?

Samozřejmě musíme o zákazníka bojovat. Stále je hodně lidí, kteří nás neznají, nebo nevědí, že jsme ryze česká firma se stoletou tradicí. Navíc nemáme takové finanční prostředky jako nadnárodní firmy, takže reklamu v televizi nebo celkově podporu médií těžce vybojováváme. Proto se snažíme pomocí našeho marketingového oddělení a dalších možností cílit na zákazníky přes internetové portály, Facebook, děláme přímé akce na trzích s ochutnávkami, ale také se prezentujeme na veletrzích či různými soutěžemi. Zatím se nám tato cesta vyplácí a o firmě Amylon ví stále více potencionálních zákazníků.

Vaše výroba je rozdělena na klasické konvenční produkty a bio řadu. Jak se tyto dva různorodé typy produktů mohou v jedné výrobě skloubit? A proč jste se rozhodli pro bio produkty?

To je velice zajímavá otázka, kterou určitě řeší i zákazník. Výroba konvenčních a bio produktů je u nás oddělena. Tím nedochází ke střetu těchto různorodých komodit. Ale proč vyrábět vedle konvence i bio, na to je jednoduchá odpověď. Naším hlavním sortimentem jsou výrobky jako pudingy, knedlíky v prášku, halušky apod., což jsou tradiční výrobky, se kterými naše firma začínala a ve kterých jsme lídrem na trhu jak v našich značkách, tak i v privátních značkách pro spotřebitele. Ale to neznamená, že nás nezajímá okolní svět a trendy. Ekologie a přirozené zemědělství, kterému se u nás říká bio, nás zajímalo od začátku. Chtěli jsme výrobou bio produktů podpořit ekologické zemědělství na Vysočině, vrátit se k pěstování našich předků. I když to bude dlouhá cesta, věříme, že tento směr má smysl, jak se ukazuje v zahraničí, ale také na zájmu zákazníků u nás.

Jaký je váš zákazník?

Pro nás je zákazník nejdůležitější a to neříkám jen z nějaké líbivosti. Zákazník je pro nás priorita. Se zákazníky komunikujeme, nasloucháme jim a vnímáme jejich potřeby a názory. A to jak na našich regionálních akcích např. při ochutnávkách, tak přes facebook, při testování novinek u veřejnosti, nebo na spolupracujícím portálu MéBio. Chceme vědět, co zákazník chce, co si myslí, jak mu můžeme být nápomocni a jak mu naše produkty chutnají. Chceme být na trhu minimálně dalších sto letJ a to nejde bez zákazníků, kteří nás uznávají, preferují, mají k nám důvěru a naše produkty si oblíbili. Upřímně děkuji českému zákazníkovi, který ví, že kupovat české výrobky se mu vyplatí.

Vyplatí? Myslíte asi ve spojení s ekonomikou.

Nejen s ekonomikou. Nákupem českých výrobků samozřejmě všichni podporujeme zaměstnanost v České republice, daně jsou odváděny zde do „vlastní“ státní kasy, ale také tím podporujeme ekologii, protože se snižuje nepřiměřený dovoz, který je pro přírodu zátěží. Vidím v našem oboru hodně nadnárodních firem, které skoupily tradiční české značky (loga) a nyní se „vydávají“ za české výrobce. V tom jim směle pomáhají i loga a značky vydávané státními i soukromými firmami. Ale nechci si stěžovat, nemáme to moc rádi. Jen jsem rád, že náš zákazník si nás najde a pochopil, kdo je ryze česká firma a kdo jen v Čechách své produkty „přebaluje“.

Zmínil jste neekologický dovoz, ale vy také expandujete.

Ano. Český trh není tak velký a konkurence tak nízká, abychom mohli prodávat jen u nás. Chceme samozřejmě růst, protože když chcete udržet zaměstnanost a v lepším případě i nabírat nové lidi, zlepšovat podmínky zaměstnanců, zvyšovat podíl produktů na trhu, potřebujete růst. K tomu nám vedle našeho trhu pomáhají obchody na Slovensko, Polsko, ale i Rakousko, Německo apod. V tomto případě přichází na řadu doprava, bez které to nejde. Ale na druhou stranu se snažíme preferovat nákup surovin v Čechách a od českých dodavatelů. Což není jednoduché a ne vždy se to podaří, ale to už je na delší diskuzi.

Jak si Vy představujete ideální budoucnost?

Ideální? Tak to by snad ani nešlo. Ale kdybych se teď na chvíli stal velkým optimistou, tak si dovolím říci, že bych byl rád, aby firma Amylon stále patřila k lídrům na trhu, aby se nám z regálů řetězců podařilo vytěsňovat nadnárodní konkurenci, a aby český zákazník věděl, že Amylon je česká značka, která ho ctí a na kterou se může spolehnout kvalitou a poctivou prací. A samozřejmě je tu možnost zaměstnat v našem kraji více lidí, protože právě firmy v našem okolí mohou pomoci ekonomice a zajistit lepší živnostní podmínky českému člověku. A kdyby ještě začal fungovat stát, tak jak má…ale to už není ideál, ale scifi.

Povídat bychom si mohli do nekonečna, ale já již musím poděkovat za příjemně strávený čas ve firmě, která uznává ty správné hodnoty a nemyslí jen na sebe. Držím palce vaší strategii.

Redakce portálu MéBio (Azeret)

 

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz