Jaro konečně zavítalo i k nám a s jeho příchodem se přiblížily i oblíbené venkovní aktivity, mezi kterými nechybí také opékání špekáčků. Skvělou chuť si můžete užít třeba v rámci „pálení čarodějnic“, ale i při posezení s přáteli. Než vyrazíte na nákup, přečtěte si několik tipů, jak si vybrat pravý špekáček bez náhražek, na kterém si opravdu pochutnáte.
Špekáček se v Čechách a na Moravě vyskytuje již 120 let, právem si tak v EU vysloužil ochranu v podobě takzvané zaručené tradiční speciality. Název špekáček navíc smějí využívat jen potraviny, které dodržují přesnou recepturu, tedy 30 % vepřového masa, 30 % špeku a 40 % hovězího masa. Platná legislativa ale také udává, že špekáček musí obsahovat minimálně 40 % masa a maximálně 45 % tuku. To každopádně znamená, že nesmí obsahovat náhražky masa a musí být vyroben z opravdu poctivých surovin. Při výběru se tedy vyhněte výrobkům označeným jako opékáček či grilovací buřt, ale i častěji používaných názvům jako vuřt či buřt. I zde si raději projděte složení výrobku nebo dejte raději přednost normovaným špekáčkům.
A kde dobře nakoupit? Jistotou jsou farmářské produkty, které jsou k dostání třeba v kamenných obchodech Náš grunt. Zde nakoupíte výrobky řeznictví a uzenářství Matek, jehož historie sahá až do 16. století a nabízí tradiční potraviny té nejvyšší kvality. „Naše politika neumožňuje prodej náhražek a nepoctivých produktů, proto můžeme zaručit, že uzeniny z našich prodejen „pálení čarodějnic“ či jinou oslavu rozhodně zpříjemní,“ říká jeden z majitelů sítě Náš grunt Jiří Málek.
Zlé jazyky také tvrdí, že úprava na ohni není úplně zdravá. Pravdou je, že možný karcinogenní vliv kouře může být zmírněn právě výběrem kvalitních surovin a také dodržením jednoduchých pravidel. „Špekáčky opékejte na mírném ohni a při konzumaci využijte hořčici nebo bylinky, které zmíněnou škodlivost potlačují. Mezi takové rostlinky patři šalvěj, rozmarýn či tymián“, dodává Málek.
Společnost Náš GRUNT s.r.o. je ryze českou společností fungující na principu franšízy a vlastních kamenných obchodů. Společnost vznikla v roce 2010 a zaměřuje se na prodej tradičních českých potravin od malých a středních producentů. S tímto konceptem začala společnost jako první na domácím trhu a v současné době je největším provozovatelem sítě farmářských prodejen.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.