Znalost vnímání značek kvality potravin v České republice stoupá. Mezi nejznámější označení, která si spotřebitelé vybavují, můžeme zařadit Klasu, Český výrobek nebo Regionální potravinu. Evropský systém označení kvality potravin není zatím tolik znám, ale pomáhá chránit a propagovat tradiční evropské zemědělské produkty a potraviny.
Chráněné zeměpisné označení (CHZP) / Protected geographical indication (PGI)
Chráněné označení původu (CHOP) / Protected designation of origin (PDO)
Zaručená tradiční specialita (ZTS) / Traditional speciality guaranteed (TSG)
Vnímání značení spotřebiteli
Z výzkumu provedeného v měsíci únoru agenturou STEM/MARK vyplynulo, že polovina dotazovaných respondentů deklaruje alespoň obecné povědomí o značkách a oceněních kvality potravin.
Chráněná označení (Chráněné označení původu; Chráněné zeměpisné označení; Zaručená tradiční specialita) zná 1 % dotazovaných.
„I přes to, že jde o nejméně vnímané označení, jsme velmi rádi, že spotřebitelé tato označení na produktech zaznamenali,“ informuje Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR a dodává: „České značky kvality, jako jsou Klasa nebo Český výrobek jsou známé díky dlouhodobé podpoře a kampaním. Jsme si vědomi toho, že právě reklama z velké části ovlivňuje vnímání značení potravin, z toho důvodu, že znalost evropského značení v České republice je nízká, schválila EU kampaň Kvalitní evropský výrobek. Doufáme, že se spuštěním této kampaně, (plánováno na 6-7/2013) dojde i ke zvýšení vnímání chráněného znační.“
Znalost značek je přímo úměrná výši vzdělání. Jiné sociodemografické faktory mají na znalost značek kvality potravin zanedbatelný vliv a respondenti důvěřují spíše národním značkám kvality potravin. Z výzkumu také vzešlo, že většina respondentů soudí, že větší informovanost o evropských značkách kvality by vedla k většímu spotřebitelskému zájmu o označované potraviny, jelikož většina respondentů deklaruje zájem kupovat přednostně potraviny se značkou kvality.
Sýry, které dobře známe, ale víme, že se pyšní evropským značením kvality potravin.
V roce 2010 získala Jihočeská niva a Jihočeská Zlatá niva Chráněné zeměpisné označení, jako vůbec první dva české sýry.
Společnost Madeta se řadí mezi největší výrobce sýrů s modrou plísní v České republice. Historie výroby Jihočeské nivy a Jihočeské Zlaté nivy se traduje více než 60 let. Chráněné zeměpisné označení bylo přiděleno těmto produktům bez jakýchkoliv úprav receptury a technologických postupů.
Českokrumlovský závod Madety opouští denně až 15 tun vyrobených sýrů (Jihočeská niva, Jihočeská Zlatá niva, ale také Niva Premium či Caesar Bleu).
Obliba těchto plísňových sýrů nebyla zpočátku výroby příliš vysoká a více než 2/3 produkce putovaly do Velké Británie. Časy se mění a obliba Jihočeské nivy a Jihočeské Zlaté nivy rapidně stoupá.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.