Jeden z nejzajímavějších současných mexických režisérů Carlos Reygadas přichází s novým snímkem Post Tenebras Lux.
Sleduji příběh mladé rodiny, opouštějící ruch a běh velkoměsta a stěhující se na venkov. Pohoda, romantika?, příroda kam se podíváš, ptáci řvou a kytky voní/smrdí. Podle toho jak se na ně naladíš. Syrová realita. Pouze Ty a příroda.
Již samotná prvotní scéna, u níž se zdálo, že snad "nikdy" neskončí, mě přivedla k pocitu, že půjde o velmi nestandardní film. Jenom pro ochutnávku. Očima malé holčičky - nejmladšího člena zmíněné rodiny - se díváme na svět kolem. Pozorujeme krávy, psí šarvátky a hrátky, čvachtáme bahnem, mezitím se začíná stmívat... … Jak známo, děti jsou mnohem vnímavější, bezprostřednější ve svých citech a projevech. Zřejmě tato fakta přispěla k již samotnému představení se filmu divákovi.
Carlos Reygadas prezentuje zcela nekompromisní výpověď o vztahu dvou naprosto se odlišujících pohlaví. Ne nadarmo se říká, že jedno je z Venuše a druhé z Marsu. Žena versus muž. Muž versus něžné pohlaví. Rodičovství, mateřství, otcovství. Dobro si podává ruku s démonem, který dobro vyvažuje.
Zaujal mě výběr slov. Způsob jakým manžel mluví ke své ženě. Způsob jakým otec komunikuje se svými dětmi. Výběr scén z mimorodičovského života rozhodně stojí také za zmínku. Nudíš se se mnou v posteli? Nebo možná já více s Tebou? Potřebujeme provětrat a hlavně náležitě okořenit náš sex, vyměnit naše soulože "o ničem" za orgasmické živočišno?! Pojďme se pobavit s ostatními! V tomto směru je však lepší anonymita města.
Název snímku Post Tenebras Lux v překladu znamená "Po temnotě budiž světlo".
Přemýšlím, jestli světlo skutečně přijde. Vrtím se, pak mě něco zaujme, pak se opět vrtím a sem tam mrknu na ciferník. Co mě tady drží? Plačtivé scény, které každý tak dobře známe a v životě je těžké se jim vyhnout? Roztomilé děti, které svojí upřímností a bezelstností vyvažují hnoje a nánosy na duších a tělech dospěláků?
V dětských rolích se představily potomci pana režiséra. Právě ony byly přirozenou vůdčí silou celého snímku. Energií sladkých prvopočátků malého jedince, jemně ale zároveň velmi důrazně se prolínajícící a skotačící od začátku až do fatálního konce celého snímku. Obzvláště jedna ze závěrečných scén s dětmi mě skutečně dostala. V tu chvíli jsem naplno pochopila, co mě tam drželo. Pochopitelně, že se o tom nechci více rozepisovat. Tu scénu prostě musí každý vidět sám.
Hlavní ženskou roli vytvořila Nathalia Acevedo. Je jejím hereckým debutem. Po jejím boku stojí Adolfo Jiménez Castro a dvě již zmíněné režisérovi děti, Rut Reygadas a její bratr Eleazar.
V Cannes 2012 získal film Cenu za režii.
Jde o film pro náročného diváka, právě proto si myslím, že stojí za shlédnutí a následně za zamyšlení. V našich geografických podmínkách nic takového nemáme. Ostatně mexická mentalita se výrazně odlišuje od středoevropské.
Přeji vám silný divácký zážitek.
Mexiko, Nizozemí, Francie, Velká Británie 2012
Režie a scénář: Carlos Reygadas
Hrají: Nathalia Acevedo, Adolfo Jiménez Castro, Rut Reygadas, Eleazar Reygadas.
V kinech od: 28. 2. 2013
Zdroj foto: http://artcam.cz/
Napsala: Hana Kasalová
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.