Babinet.cz  /  Magazín  /  Cestování  /  Také necháváte leteckým společnostem peníze, na které máte nárok?

Také necháváte leteckým společnostem peníze, na které máte nárok?

9.10.2012 - redakce Babinet.cz

Kateřina Peterová byla s přítelem na dovolené ve Španělsku. Sami, bez cestovní kanceláře, letenky pořídili u nízkonákladové letecké společnosti. „Na odletu mělo letadlo tři hodiny zpoždění. Nikdo nám nic neřekl, nikdo nám nic nedal, prostě nás nechali tři hodiny čekat. Bylo to hodně nepříjemné,“ líčí nepodařený závěr dovolené Katka. O tom, že mají od letecké společnosti nárok na občerstvení a na náhradu škody ve výši 250 eur, vůbec nevěděla. Možná stejně jako vy.

Výzkum mezi lidmi, kteří alespoň občas využívají leteckou dopravu, ukázal, že téměř 71 % z nich zažilo alespoň jednou nějaký problém se zpožděním, zrušením a následným přesměrováním letu. V takovýchto případech je podle evropského nařízení možné zažádat leteckou společnost o kompenzaci, která se pohybuje v rozmezí 6 250 – 15 000 Kč. Nárok na ni máte, pokud za komplikací nestojí například nepříznivé počasí nebo stávka zaměstnanců. Podle výzkumu podávala někdy žádost o náhradu škody jen necelá čtvrtina poškozených, zhruba polovina z nich průběh vyřízení žádosti hodnotí jako zdlouhavý, složitý a jako stresující zážitek.

Snazší cestou k získání kompenzace je využít služeb některého ze zprostředkovatelů, který za vás bude odškodnění u letecké společnosti nárokovat. Od vás bude vyžadovat pouze vyplnění formuláře s osobními údaji a informacemi o daném letu. „Služba bývá zpravidla poskytována bezplatně až do doby, kdy letecká společnost vaši žádost uzná a přidělí vám náhradu škody. Poté si zprostředkovatel strhne provizi, která pokryje právní služby, soudní poplatek a administraci celého procesu,“ vysvětluje Alice Güttlerová, ředitelka portálu Kompenzomat.cz. Výše provize u této služby je 27 % z vymožené částky. Odškodnění můžete podle českého právního řádu požadovat až dva roky zpětně. Pro všechny případy si proto schovávejte informace o uskutečněném letu (palubní lístek nebo mail), přičemž vůbec nezáleží na tom, zda jste si letenku koupili sami nebo jako součást zájezdu od cestovní kanceláře.

Výhodou využití služeb zprostředkovatele je nejen úspora času, ale i vyšší pravděpodobnost úspěchu. Letecké společnosti se i přes existenci evropského nařízení k náhradám škody cestujících nestaví příliš pozitivně. Může se proto stát, že u jednotlivců může řízení trvat měsíce a stát značné soudní výlohy. S renomovanou společností za zády, která má oporu v kvalitním právním servisu, vás, jak se říká, rohlíkem neopijí.

Vaše názory

Tomáš Najídlo
10.2.2013 09:47

https://www.facebook.com/zuck

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz