Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: The Social Network

Filmová recenze: The Social Network

2.11.2010 - Berenika Špirková

Na podzim roku 2003 se odehrálo klíčové dějství vedoucí k založení miliardářského impéria jménem Facebook. Režisér David Fincher a scénarista Aaron Sorkin se rozhodli drama mladých géniů usilujících o moc a uznání zfilmovat, a odhalit tak neskutečný příběh, který stojí za vznikem dnes již světově známé sociální sítě. Hodnota Facebooku odhadovaná na více než 30 miliard dolarů s více než 500 miliónů uživatelů, z něj dělá jedno z nejmocnějších světových impérií. Kdyby byl Facebook státem, byl by v žebříčku populace třetím největším státem světa hned za Čínou a Indií. Jeden z neočekávanějších filmů tohoto roku byl natočen podle knihy Bena Mezriche, která popisuje vznik Facebooku i zákulisí právních sporů o autorství.

Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), student Harwardské univerzity, se jednoho chladného večera sejde se svou přítelkyní Ericou (Rooney Mara). Toho večera se s ním Erica definitivně rozejde. To se Markovi nelíbí a tak se uchýlí do svého pokoje, kde se v rozčílení hanlivě rozepíše na svém blogu o své ex. Zároveň u toho začne programovat server Facemash, kde studenti hodnotí své spolužačky online, podle toho, která je víc sexy. Server má nečekanou návštěvnost a Mark se tak dočká povšimnutí od svých spolužáků.

Potkává bratry Winklevossovy (Armie Hammer hraje obě dvojčta s pomocí dubléra Joshe Pence) z prominentní rodiny, kteří se mu zmíní o své myšlence o vytvoření privilegovaného systému online profilů, a to pouze studentů Harwardské univerzity. Mark okamžitě vytuší, jak geniální nápad právě vyslechl. Zavře se na pokoji Harwardské koleje a během dvou týdnů naprogramuje Facebook. Spustí ho se svým přítelem Eduardem Saverinem (Andrew Garfield). Facebook dosahuje neskutečné úspešnosti a Mark se rozhoduje o jeho rozšíření na další univerzity. To Mark ještě ani zdaleka netuší, že se brzy stane nejmladším miliardářem v historii lidstva a že se facebook rozšíří do více než 180 zemí světa.

Původní iniciátoři projektu, bratři Winkevossovi, se však díky rychlému šíření věhlasu Facebooku o nové sociální síti dozvědí a začnou se hlásit o svá práva. To vede ke sledu dramatických událostí. Retrospektivní flashbacky odhalují scény z předběžného slyšení soudního sporu, kde se z nejlepších přátel stávají zarytí nepřátelé a dobré časy odcházejí v boji o moc.

Herecké výkony předcházejí očekávání. Ve filmu se objeví především neznámé tváře snad s výjimkou Justina Timberlaka v roli bývalého hudebního magnáta Seana Parkera, spoluzakladatele Napsteru. Každá scéna, věta, námitka či gesto, má ve filmu své opodstatnění a ačkoliv se může zdát triviální, děj odhalí dokonalý scénář spolu s excelentní režií Davida Finchera (Klub rváčů, Sedm, Podivuhodný případ Benjamina Buttona).

Mark Zuckerberg film označil za nepřesný. Dostal prý tisíce zpráv od uživatelů facebooku, kde mu lidé děkují za inspiraci, která je motivovala k realizaci svých vlastních podnikatelských záměrů nebo se díky němu dali na studium informačních technologií. Bratři Winklevossovi jsou ale se snímkem spokojeni. Popisuje podle nich události velmi věrně. Tvůrci s nimi přitom scénář téměř nekonzultovali.

Kdo tedy ví, co Facebook je a chce se dozvědět, čím byl původně a jak se z asociálního programátorského génia stal světově proslulý miliardář, pro toho je film The Social Network skvělá volba. Film má v českých kinech premiéru 4.listopadu.

Režie: David Fincher

Scénář: Aaron Sorkin

Hrají: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer, Josh Pence, Rooney Mara