Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Poslední vládce větru

Filmová recenze: Poslední vládce větru

22.9.2010 - Berenika Špirková

Hned na začátku vám zkrátím dlouhé čtení a poradím, na film nechoďte. Devadesát minut se dá strávit různými způsoby. Zajít si na fantasy film určitě stojí za to, ne však v případě nového počinu režiséra M. Night Shyamalana. Ačkoliv má režisér za sebou pár úspěšných filmů, jako je Šestý smysl, Znamení, Vyvolený nebo Vesnice, jeho poslední filmy Žena ve vodě a Stalo se zklamaly.

3D film Poslední vládce větru slibuje fantastické dobrodružství, které se hodí pro dospělé i děti. Čtyři národy ovládající základní elementy – oheň, vodu, vzduch a zemi, jsou v ohrožení a jejich jedinou šancí na přežití představuje malý chlapec Aang, neboli Avatar. Je obdařen schopností poroučet všem čtyřem živlům zároveň a může tak nastolit mír. To vše zní skvěle, a ani upoutávka neodradí, ba naopak nabízí plno velkolepých efektů. Problém tkví ale jinde, a to ve scénáři a v nepromyšlenosti charakteru hlavních postav.

Už v prvních minutách je udivující, jak se divákovi představuje hlavní zápletka. Kluk se objeví v ledové kouli a podle tetování na hlavě všichni poznávají Avatara, a tak ho musí zachránit před těmi zlými, tedy ohnivým národem. Divák dostává všechno takříkajíc polopatě a přitom bez jakéhokoliv náznaku hereckých výkonů. A tak si říkám, jestli nedívám takhle náhodou na film pro děti. Dabing by tomu odpovídal, že? Jak často se ještě v českém kině objeví dabovaný film pro dospělé? To by vše vysvětlilo, i když musí být film pro děti zákonitě hloupý? I průměrně inteligentní dítě se asi začne brzy ptát, proč jste nešli na ten druhý film, co zrovna dávají.

Fakt, že Shyalaman vychází z populárního kresleného seriálu, by mu zákonitě mělo zajistit skvělou předlohu. Příběh války čtyř světových ras ovládajících živly je také skvělý. Filmu však podrazil nohy scénář. Ploché a nepropracované postavy používají jen jednoduché dialogy, postrádající jakékoliv skutečně zahrané emoce. O emocích se v téhle fantasy pohádce mluví. Urostlý mladík se zamiluje do princezny v první vteřině, co ji spatří a to je divákovi "duchaplně" sděleno skrze komentář jeho sestry. Chybí skutečné napětí a překvapení. Jediné co na filmu zaujme jsou bojové scény plné speciálních efektů, vzdouvajících se vodních stěn, větrných víru a jiných živelných sil. Což ale nabízí jen slabý záblesk zábavy v celém filmu. Špatné herecké obsazení, chabý scénář a nefungující dialogy zatloukají pravděpodobně jeden z posledních hřebíků do rakve dříve úspěšného režiséra.

USA – 2010

Scénář: M. Night Shyamalan

Režie:  M. Night Shyamalan