Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Počátek

Filmová recenze: Počátek

22.7.2010 - Hana Jasaňová

Jak dlouhý je desetihodinový let? Je to deset hodin? Je to týden? Je to deset let?

Není zloděj jako zloděj. Dom Cobb vám neukradne auto nebo peněženku, nevloupá se vám do domu. Dom Cobb má jiné místo působnosti. Ve vaší mysli. Ve vašem podvědomí. Jako extraktor vás uspí a pak vytvoří sen, ve kterém mu odhalíte svá tajemství. Tento druh krádeže patří mezi  nejoblíbenější nelegální praktiky mezikorporačních špionáží. Dom Cobb jako nejlepší extraktor myšlenek je najímán firmami, kde se možnost selhání v získávání informací netoleruje. Na své nejnovější fušce se má podívat do hlavy muže jménem Saito. Ten se však nenechá lapit do pasti. Namísto, aby Cobba po jeho odhalení zabil, mu však udělá nabídku, kterou je těžké odmítnout. Nechce ale něco z hlavy ukrást. Naopak po něm potřebuje, aby někomu do hlavy myšlenku vnuknul. A ač jde o téměř nemožnou misi, Cobb souhlasí. Jako odměna mu bude totiž umožněn návrat do Států, domů ke svým dětem, odkud ho jeho nezákonné aktivity odvedly. Cobb dá dohromady svůj tým a vnuknutí může začít.

Christopher Nolan natočil film pojednávající o elementech lidského podvědomí, snění a zasadil ho do podoby vysoko rozpočtového velkofilmu. Spojení nelehké látky, akce a emocí se mu podařilo. Nolan svůj příběh strukturuje vrstevnatě, i přesto je snadné se v něm orientovat. Akční linii příběhu zastupuje splnění Saitova úkolu. Emoční linie je pak omotána kolem hlavního hrdiny Doma Cobba. A ač se akční příběh zdá být zezačátku tím hlavním tématem, tak postupem času se postava Cobba dere dopředu, aby na konci došlo k vyřešení obou linií.

Několikavrstevný příběh o lidské mysli není nejjednodušší látkou, která by diváky do kin přilákala po masách, avšak zvučná jména už ano. Od režiséra, přes herce až k hudebnímu skladateli. Christopher Nolan již svými předchozími filmy dokázal, že spletité příběhy dokáže vyprávět zábavnou formou a divákům připravit skvělé pointy. Nejinak je tomu i v tomto snímku. Myšlenková vrstva celý snímek zastřešuje. Vedle snové ideji se zde také řeší téma síly myšlenky jako takové. Akční stránka filmu nabízí skvělou podívanou, od honiček v marockém městečku po sjezd horských vrcholů Kanady. Emoční stránka příběhu prostupuje celý děj, který se v několika momentech zpomaluje až do bodu, kdy se snadno zapomene na Saitův úkol, který je motorem celého filmu. Obě tyto stěžejní části filmu si navzájem dodávají hloubku a smysl. V některých momentech však proti sobě bojují o pozornost diváka, kdy najednou dochází k nepřirozenému vytlačení jedné linie příběhu druhou a naopak. To vrhá malý stín na celkově pozitivní dojem z filmu.

Herecký ansábl s téměř hvězdným obsazením táhne svým famózním výkonem Leonardo DiCaprio jako Dom Coby. Cobbova manželka Mal, kterou skvěle ztvárnila Marion Cottilard, je velice zajímavou postavou celého filmu, její linie dává příběhu novou dimenzi a podtrhuje vše snímkem řečené.

V Cobbově týmu pak důležitou roli sehrává nový přírůstek do party architektka Ariadne v podání Ellen Page. Díky této postavě se divákovi odhaluje celý proces podvědomé nelegální činnosti. I oběť Saitova plánu vnuknutí Robert Fischer - Cillian Murphy se role zhostil na výbornou. I  když jeho postava nemá tolik prostoru jako ostatní, je jeho osobní příběh důležitým faktorem pro vyústění příběhu.

Dramatická hudba Hanse Zimmera dodává filmu gradaci ve všech jeho vrstvách. Zvláště pak vyznívá v propagačních ukázkách, které díky tomu  působí velice efektně a diváka dokáží navnadit.

Speciální efekty vypadají reálně. Snový svět se jeví jako reálný, už jen díky tomu, že byl natáčen ve skutečných lokací a ne před zeleným pozadím. Fyzikální zákony ve snovém světě působí však již často efektně nereálné a dodávají pocit opravdového snění, kde je možné cokoli.

Christopher Nolan natočil skvělý velkofilm s nelehkou látkou. Počátek se jistě v letních blockbustrech neztratí, ani v těch podzimních, zimních či jarních. Jak dlouhý je tedy desetihodinový let? Je to deset hodin? Je to týden? Je to deset let? Christopher Nolan vám dá odpověď.

USA / Velká Británie, 2010,

Žánr: Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller / Drama

Režie a scénář: Christopher Nolan