Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Škola života

Filmová recenze: Škola života

12.5.2010 - Hana Kasalová

Pokud vás láká Londýn, divoká šedesátá léta a období holčičího dospívání, tak jste na správné adrese. Nový snímek dánské režisérky Lone Scherfig (Wilbur se chce zabít, Italština pro začátečníky) podle scénáře známého spisovatele Nicka Hornbyho (Všechny moje lásky a Jak na věc) nabízí vše zmíněné v podobě dramatu, trvajícího 95 minut.

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá studentka Jenny (Carey Mulligan), vynikající svojí atraktivitou, chytrostí a tím jak náruživě vychutnává a zpracovává svoje ženství. Je fascinovaná Francií, její kulturou, hudbou a hlavně životním stylem, tak se lišícím od života upjatých Britů. Vypůjčuji si několik vět Nicka Hornbyho: "V té době byla Anglie izolovaná, chudá země. Druhá světová válka pomohla Americe, jejich velká auta a rock "n" roll byly známkou prosperity. Tady v Británii jsme pořád čekali na autobus".

Její rodiče patří k průměrné vrstvě londýnského obyvatelstva a jejich cílem je především to, aby se jejich jediná dcera dostala na univerzitu v Oxfordu. Zvláště mě zaujal tatínek Jenny (Alfred Molina), který je velmi svůj (egoista), ale na druhou stranu sexy šaramantní. Maminka Jenny (C. Seymour) ví jak na něj, ale drží se zpátky. Hlavní roli hrají šedesátá léta a konzervativní britská společnost. Nicméně je tam x situací, které jsou tak familiární a známe je z našich rodin z dob mnohem pozdějších. Holt hlava rodiny je hlava rodiny. Vždy záleží jenom na krku, jak s tou hlavou umí točit.

Dramatický obrat nastane ve chvíli, když se Jenny seznámí s třicetiletých Davidem (Peter Sarsgaard). Světák, hezoun, pro libru rozhodně nesahá hluboko. S ním je vše mnohem barevnější, živější, každý v jeho přítomnosti značně ožije. Nemá smysl tady popisovat všechny scény, ve kterých David exceluje. Na první pohled je to skutečně jedna za druhou a nejenom Jenny, ale také její rodiče se nepřestávají divit. Bohužel cestou na zásnubní večeři se zčista jasna vyjeví dost pádný argument, proč vážný vztah s Davidem přehodnotit.

V současné době se nám už nepodaří zažít Londýn v šedesátých letech. Škola života nám to umožňuje. Navíc je adaptací memoárů novinářky Lynn Barber. Teď už nezbývá než vám popřát pohodlné křeslo v promítacím sále a příjemný divácký zážitek.

UK – 2009; BBC FILMS and ENDGAME ENT

žánr: drama

Scénář: Nick Hornby