Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Kniha přežití

Filmová recenze: Kniha přežití

11.2.2010 - Petr Nagy

Na plátna českých kin právě vstoupil nový akční snímek Kniha přežití (The Book of Eli) bratří Hughesových. Režiséři (dvojčata) Allen a Albert (*1972) se proslavili již svým prvním společným filmem Menace II Society a své síly spojili též při natáčení dramatu Mrtví prezidenti nebo hororu Z pekla. Allen Hughes má pak na svém kontě dva další televizní snímky i režisérskou spoluúčast na (u nás nedávno uvedeném) projektu New Yorku, miluji tě!.

Hlavní protagonista snímku Kniha přežití, Eli (Denzel Washington), je hrdinou bez minulosti a s tajemným posláním, pro které je ochoten riskovat vlastní život nebo o něj připravit své protivníky. Coby strážce tajuplné knihy cestuje již celé roky pustinou postapokalyptického světa kamsi na západ, kdy nalezne jemu svěřený poklad bezpečný úkryt. Jednoho dne však zavítá do městečka ovládaného nelítostným Carnegiem (Gary Oldman), dalším pamětníkem starých časů,  prahnoucím po Eliho knize a moci v ní obsažené. Věrný zásadě „když něco nejde po dobrém, půjde to po zlém“ rozpoutá krutý tyran nerovnou válku proti tajemnému cizinci, doprovázenému jen Carnegieho adoptivní dcerou Solarou (Mila Kunis), prchající před násilnickým otčímem.

Ústřední postavu Eliho ztvárnil ostřílený, dvěma Oscary ověnčený hollywoodský herec Denzel Washington, jehož jméno je spojeno především se snímky Tonyho Scotta nebo Spikea Leeho, z dalších pak především s filmy Training Day a Americký gangster. Své nejnovější role se zhostil s nadhledem a ze svého hrdiny učinil zajímavou postavu, vzdálenou obvyklým černobílým hrdinům akčních snímků. Jeho neméně zkušený kolega Gary Oldman (např. Dracula, Leon, Šarlatové písmeno), představitel Carnegieho, s ním naštěstí v hereckém nasazení udržel krok, takže se jejich krvavý duel stává střetem dvou veskrze lidských a tak i divácky přitažlivých charakterů. Poslední z trojice hlavních postav, Solara, je pak v podání mladé Mily Kunis poněkud nevýrazná a zůstává ve stínu svých mužských kolegů.

Allen a Albert Hughesovi zasadili svůj poměrně jednoduchý příběh do ponurého prostředí postapokalyptického světa – zhruba třicet let po neznámé katastrofě, která učinila z USA spálenou pustinu obývanou převážně násilníky, kterým není cizí ani kanibalismus. Na takovém bitevním poli se utkávají Eli a Carnegie, oba uchovávající vzpomínky na starý svět a mající své poslání v tom novém – a oba potřebující ke svým rozdílným záměrům onu tajemnou knihu. Snímku bratří Hughesových by sice slušela poněkud komplikovanější zápletka, ale zdařile vybudovaná atmosféra a výtvarná stránka filmu spolu s nadprůměrnými hereckými výkony obou hlavních hrdinů přesto činí z Knihy přežití povedeného reprezentanta daného žánru.

USA 2009

Žánr: akční / dobrodružný

Režie: Allen Hughes, Albert Hughes