Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Po přečtení spalte

Filmová recenze: Po přečtení spalte

Venku chumelí, zima jako na Sibiři, psa by nevyhnal. Ideální atmosféra pro černou komedii. Máte chuť? Rádi se zaboříte do pohodlného křesla v kinosále a přepnete z běžné reality na tu nekonvenční až virtuální? Baví vás tak trapně uhozené postavičky v ještě trapnějších situacích až se tomu musíte smát? Milujete záběry, nad kterými tak dlouho kroutíte hlavou až nakonec souhlasíte? Jééééééé, to je borec! Ta je odvážná! Magor! Blázen! Naivka! Uf, ten je jako můj soused! A ta jako moje bývalá spolužačka ze základky! Na posledním třídním srazu se zviditelnila dost podobně! Jsou vám tyto hlášky a reakce povědomé? Pokud jste na všechny otázky odpověděli bez zaváhání „ano“, zorničky se vám při nich rozšířili nadšením, že něco takového uvidíte na filmovém plátně, tak určitě vyražte do kina na „Po přečtení spalte“.

Ethan Coen a Joel Coen (Tahle země není pro starý) natočili značně netradiční černou špionážní komedii, do které obsadili oblíbené herce jako George Clooney, Brad Pitt a John Malkovich.

Osborne Cox (John Malkovich) přichází o práci coby operační důstojník CIA. Důvod? Moc pijete, pane Cox. Dostal vás alkohol. Valí se vodopád vulgarit, sprostých slov, které vás v určitém bodě až rozesmějí. Angličtina se předvádí, co v tomto směru dokáže a české titulky se vyžívají ve slovníku, který se běžně stydíme používat. Všechna ta slůvka známe, představa, že je vypustíme do éteru způsobem, jakým to udělal pan Cox, je sice dost lákavá, ale ve své podstatě téměř nemožná. A nejenom on, všechny postavy milují ten „jazyk z kanálu lidské společnosti“, artikulují jako o život, s každou neslušností se evidentně mazlí při jejím vyslovení.

Zpátky k panu Coxovi. On se brání zuby nehty, nikdy by nepřiznal, že jeho nejlepší kamarád v buclaté lahvince ho připravil o kariéru. Jeho manželství s Katie (Tilda Swinton) je už dávno za horizontem. Tato velmi striktní a naprosto bez úsměvu dětská lékařka (scéna, kdy se snaží otevřít ústa malého pacienta, je lehce mrazivá) má poměr s ješitným a značně domýšlivým úředníkem ministerstva financí Harrym Pfarrerem (George Clooney). Ten, zdánlivě udržující velmi šťastné a prosperující manželství, vymetá dámské ložnice a zároveň nikdy neopomene si jít zaběhat. Běhání ho uvádí buď do výborné psychické kondice nebo právě naopak. Je obětí svého dobrovolného pohybu.

Rozjíždí se příběh, ve kterém si každá postava jede striktně po své trase. Cox, po definitivním odchodu od CIA, se rozhodne napsat vzpomínkovou knihu, jeho žena zatím chystá půdu pro rozvod a zmocní se jeho poznámek, uložených na disku. Omylem ho vytratí v jednom fitcentru, kde se dostane do rukou zaměstnankyně Lindy (Frances McDormand) a jejího potrhlého kolegy Chada (Brad Pitt). Ti dva, toužící po „dolaru navíc“ s ním běží na ruskou ambasádu a snaží se z vlastnictví informací vytěžit co nejvíce.

Rozjíždí se řetězec událostí, nad kterými jeden nevěří, směje se, hýká šokem a překvapením, je zvědavý, co dalšího se objeví na plátně. Žádná z postav nežije život běžného člověka. Práce, rodina, děti, supermarket, večeře, televize. Nic takového v tomto příběhu neuvidíte. Právě naopak. Nicméně každá z postav dříve či později prozradí o sobě něco neobvyklého, zarážejícího, trapného až mile roztomilého. Tím se přiblíží nám – běžným lidem.

Více prozrazovat nemá cenu. Stále chumelí? Stále je zima jako v psinci? Tento film vás určitě zahřeje nejenom svoji absurditou a černým humorem, ale také svoji skrytou živočišnou roztomilostí. Příjemný divácký zážitek a ať je vám pěkně teplo.

USA, Velká Británie, Francie 2008, 96 minut

černá komedie

Režie: Ethan Coen, Joel Coen