Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Představujeme: Kvarteto APOLLON

Představujeme: Kvarteto APOLLON

Redakce Babinet

Toto smyčcové kvarteto je specifické tím, že se věnuje nejen hudbě klasické ale i jazzové - spojení, které se nevídá v našich zeměpisných šířkách tak často. Kvarteto Apollon působí na českých i zahraničních podiích letos již patnáctým rokem a zařadilo se mezi respektované soubory, zejména po vítězství v mezinárodní Beethovenově soutěži v Hradci nad Moravicí a po finálové účasti na soutěži v Düsseldorfu. Na základě úspěchů doma i v zahraničí bylo oceněno v roce 1996 titulem "Soubor Českého rozhlasu". V rámci spolupráce s Českým rozhlasem uskutečnilo řadu nahrávek současných českých skladatelů (např. Eduarda Douši, Jiřího Gemrota, Lukáše Hurníka, Zdenka Lukáše a řady dalších) z klasické sféry, ale i z oblasti jazzové hudby (Emila Viklického, Karla Růžičky, Zdeňka Zdenka a dalších).

Členové Kvarteta Apollon mají na svém kontě i sólová CD jak s klasickou, tak i jazzovou hudbou. Většina z nich je nahrána pro label CUBE Bohemia nebo Radioservis. Za všechna jmenujme např. nahrávku Schubertova kvintetu C dur pro kvarteto a violoncello, CD s díly českých soudobých autorů (K.Husa, J.Gemrot, O.Kvěch a Z.Lukáš), komplet kvartetů B. Smetany či nahrávku dvou kvartetů A.Dvořáka. Z oblasti jazzové stojí za zmínku jejich sólové album s názvem A Night in Tunisia, pojmenované po slavné skladbě Dizzy Gillespieho. Na tomto CD najdete jak skladby standardní tak i moderní, všechny v úpravě pro smyčcové kvarteto. Dalším zajímavým CD z jazzové produkce je jejich společná live nahrávka z rakouského jazzového festivalu v Rappottesteinu společně s evropsky proslulým triem Fritze Pauera, vydané pod názvem Klangburg Concertino. Za dobu své existence se kvarteto Apollon zúčastnili koncertů v řadě zemí celého světa (za všechny jmenujme např. Německo, Rakousko, Itálie, Francie, Švédsko, ale třeba i Turecko, Spojené Arabské Emiráty a další).

Pane Křížanovský, jak vlastně došlo ke vzniku vašeho souboru Kvarteto Apollon?

Historie našeho souboru se datuje někam zhruba do roku 1993, kdy jsem se rozhodl, že se budu komorní hrou živit. Hrál jsem v té době již čtvrtým rokem v České filharmonii a jakoby mi pořád něco scházelo. K souboru takovéhoto složení (smyčcové kvarteto) jsem se dostal ještě za dob studíí na Pražské konzervatoři. Tam jsem byl "donucen" hrát ve třídě prof. Jaroslava Ruise ve školním souboru. Tato zkušenost, byť zprvu direktivně pro mne rozhodnutá, byla vlastně zásadní pro můj další hudební rozvoj a život vůbec. Zjistil jsem, jak úžasná záležitost je hrát v takovém souboru. od té doby jsem vlastně podřídil tomuto zájmu úplně všechno. Založil jsem a opět rozpustil několik souborů. Pod názvem Kvarteto Apollon jsme začali vystupovat v roce 1994, kdy jsme se rozhodli věnovat zároveň i hudbě jazzové. Tehdy jsme se ustálili ve složení, ve kterém jsme působili do roku 1999.

A po roce 1999?

Rok 1999 byl pro mne (a hlavně soubor) dost zásadní. Jak se říká, kvarteto je jako manželství. A někdy se stane, že to těm čtyřem prostě neklape. Ať jsou důvody různé. V tomto roce nás opustili dva členové souboru, což byla dost zásadní rána pro chod ansámblu. Nasmlouvané koncerty před námi, domluvené nahrávání...zdálo by se, že situace byla velmi zoufalá. V té době, osud tomu tak chtěl, jsme potkali dalšího vyjímečného člena souboru, kterým není nikdo jiný, než náš stávající violista Pavel Ciprys. A když k tomu přidám vstup našeho dlouholetého kamaráda Pavla Kudeláska na post prvních houslí, zdálo se, že vše bylo zachráněno. Dva měsíce po této výměně vznikla krásná nahrávka Schubertova kvintetu, na které jsme spolupracovali s vynikajícím dlouholetým violoncellistou Talichova kvarteta, panem Evženem Rattayem. To rozhodlo o tom, jsme se vydali opět tou správnou cestou.

Kdo měl vliv na to, že jste se vydali touto cestou a proč?

Jak jsem již předeslal, zásadní vliv na tom měl profesor Pražské konzervatoře a dlouholetý člen Dvořákova kvarteta, prof. Jaroslav Ruis. Ovšem za dobu své činnosti jsme prošli rukama velkou spoustou vynikajících pedagogů a umělců. Velmi rádi vzpomínáme na prof. Viktora Moučku z Vlachova kvarteta, prof. Břetislava Novotného z Kvarteta města Prahy, prof. Antonína Kohouta a prof. Milana Škampu ze Smetanova kvarteta či Jana Kvapila z Talichova kvarteta. Dost zásadní pro nás bylo i setkání se všemi členy Alban Berg Quartet, u kterých jsme byli na kurzech v Německu a následně pak jezdili nějaký čas za nimi do Vídně. Nebo např. lekce u George Sopkina, violoncellisty Fine Arts Quartet. Tito všichni měli vliv na naši hru a pojetí skladeb.

A co hudba jazzová? Jaká je geneze tohoto příběhu?

S hudbou jazzovou to byla opravdu náhoda. Někdo z nás měl k tomuto směru "náběh" již předtím, někdo k tomu přišel až později (jako např. náš violoncellista). Takové hlavní nastartování tohoto zájmu bylo zapříčiněno kamarádkou našeho bývalého primária, která z USA dovezla CD nám tehdy neznámého souboru Turtle Island String Quartet. Tam byly tak geniální aranže pro smyčcové kvarteto, že jsme se okamžitě nadchli pro tento styl. Byli jsme dlouhou dobu u nás jediní, kdo se tímto zabýval v klasickém složení. Dnes je již souborů samozřejmě více, ale troufám si říci, že stále zůstáváme průkopníky jazzové kvartetní hry u nás. Po natočení některých skladeb se o nás začal zajímat více dokonce i samotný americký TISQ a teď jsme již ve stadiu takovém, že můžeme od nich dostávat materiál, který dokonce ještě ani oni sami nevydali. Jsme ve velmi úzkém kontaktu převážně s houslistou souboru, panem Davidem Balakrishnanem.

A vaše plány do budoucna?

Naše plány jsou stále podobné. Hrát krásné koncerty, které by posluchače zajímaly a odnášely si z nich pocity uspokojení. A nahrát ještě novou jazzovou desku. Před dvěma dny jsme dokončili nahrávku dvou kvintetů Michaela Haydna a F.Mendelsohna - Bartholdyho, pro kvarteto a violu. Nádherná spolupráce s bývalým členem Janáčkova kvarteta, violistou Miroslavem Kyselákem, to jsou přesně ty projekty, které nás povznášejí a dělají nám nesmírnou radost. Doufám, že toto nové CD, které by mělo vyjít u labelu Radioservis v příštím roce, udělá radost i řadě z Vás. Alespoň takovou, jako nám. Pečlivě se též připravujeme na náš concert v řadě concertů,pořádaných Českým spolkem pro komorní hudbu při České filharmonii, který proběhne dne 7.ledna 2009 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Toto jsou nejbližší plány, které hodláme uskutečnit.

Ukázka:

LE CHEVALIER DE SAINT-GEORGE

Apollon Quartet

Pavel Kudelásek – violin

Radek Křižanovský – violin

Pavel Ciprys – viola

Pavel Verner – cello

AVENIRA 2005

Joseph de Bologne de Saint-George – Six String Quartets opus 14 – track1

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz