Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Králova přízeň

Filmová recenze: Králova přízeň

Dvě ženy, jeden muž. Sestry a král. Milostný příběh na anglickém dvoře šestnáctého století. Anglická aristokracie, zákulisní intriky, láska, touha a ambice. To je jen krátký výčet toho, co čeká diváky v novém snímku Justina Chadwicka, u nás zatím nepříliš známého převážně televizního režiséra. Historický příběh o Jindřichu VIII. vznikl na motivy stejnojmenné knihy Philippy Gregory The Other Boleyn Girl, u nás vycházející pod názvem Králova přízeň.

Král Anglie, otec Alžběty I., zakladatel anglikánské církve, šest manželek. Jinak také Jindřich VIII. To jest většinou vše, co si o tomto tudorovci pamatujeme. Ty zvídavější si pak do hlav zapsali osud jeho šesti manželek, který měl téměř kouzelnou následnost – rozvedená, popravená, zemřela, rozvedená, popravená, přežila. A právě příběh první popravené ženy se nám režisér pokusil přiblížit. Ocitáme se na anglickém dvoře ve chvíli, kdy první manželka Kateřina Aragonská porodila mrtvého syna. Král, zatím bez mužského potomka a nástupce, tiše truchlí a zuří. Kolo intrikánských pletek se pomalu roztáčí a spolu s ním i ne zcela náhodné setkání sester Boleynových s Jindřichem VIII. Tím byl osud Kateřiny, katolické církve a sester zpečetěn. Jak vše dopadne se objevuje na stránkách učebnic, ale jak vše proběhlo? To jest otázka, na kterou nám dává Chadwick jednu možnost odpovědi.

Do hlavních rolí se Chadwickovi a jeho týmu podařilo dostat řádnou plejádu hvězd. Jindřich VIII. se po královských chodbách prochází s mužnou grácií Erica Bany. Marie Boleynová, která se do školních učebnic nikdy doopravdy neprobojovala, nese tvář nevinné Scarlett Johansson. V roli ambiciózní sestry Anny, budoucí královny, září Natálie Portman. Nejvíce prostoru pro hraní se naskytlo právě představitelce Anny. Tato postava projde nejrozsáhlejším psychologickým posunem v celém snímku. Ze starší neprovdané sestry se stává pomstychtivá a ambiciózní diva anglického dvora, aby nakonec doplatila na svou touhu po moci a postavení cenou nejvyšší. Natálie Portman si se svou postavou opravdu hraje a její výkon je tím nejlepším na celém snímku, hlavně pak poslední třetina filmu, kdy se již potácí ve spárách svého osudu. Ani Marie ani Jindřich se v průběhu dvou hodin nijak výrazně nemění. Král je zde hlavně pohledným mužem, zmítaným svým chtíčem. Mladší sestra tou hodnou, nešťastně zamilovanou a prostou ženou. Ani Bana ani Johansson se nijak neodchylují od svého průměru, a tak všechna sláva zbývá právě Portmanové. Další zajímavou postavou je také matka sester v podání Kristen Scott Thomas, na které je nejlépe vykreslena úloha žen v těchto renesančních dobách. Ženy nebyly ani tak vlastníky svého osudu, jako spíše majetkem mužů, neváhajících s nimi kupčit ve prospěch lepšího společenského postavení rodiny.

Královu přízeň budou někteří nevyhnutelně srovnávat s historickým seriálem Tudorovci, jenž vypráví o témže období života anglického panovníka. I zde se objevuje Marie a Anna, avšak seriál si může dovolit během téměř dvaceti hodin zaměřit se i na politickou stránku věci, film ve dvou hodinách zvládne hlavně tu milostnou část. A tak se nakonec zdá, že Jindřich jednal hlavně skrz chtíč než mozek, že Anna byla pánem situace a Marie s Kateřinou obětí. Jak to bylo doopravdy historik suď.

Králova přízeň je historicko-milostným dramatem, který vás sice nepřiková k sedačkám jako kdysi například Gladiátor, také vás však nijakým způsobem nezklame. Skvělá Portman, krásné kostýmy, hudba, lokace a příběh, který jste si možná mysleli, že znáte jsou zárukou dobře strávených dvou hodin.

Česká premiéra: 30.10.2008

Žánr: historický velkofilm

Délka: 115 minut