Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Poločas rozpadu

Filmová recenze: Poločas rozpadu

Lucie Kunešová

Jste právě v poločase svého života a máte pocit, že se vám všechno rozpadá? Co na příklad uděláte se zjištěním, že vaše matka je kleptomanka a manžel má rovnou několik milenek? Sama doma, bez práce a navíc neschopná mít děti.

Lékaři tuhle dobu nazývají „přechod“, režisér Vladimír Fischer Poločas rozpadu.

Poločas rozpadu. Snad mantra dnešní doby. Možná nepatříte k výše zmiňované, podváděné a neplodné manželce. Třeba patříte k té skupince superúspěšné a krásné ženy oživujíc si nudný manželský život drsnými experimenty v životě sexuálním. Či jste jak hlavní postava Mia – mladá, nevybouřená studentka fotografie, která si začne s manželem oné zoufalé a snaží se svým uměním zdokumentovat realitu i za cenu vlastního života?

Naše životní osudy představuje tragikomedie ze současné Bratislavy o rozpadu vztahů a hodnot, o mizení elementární slušnosti z našeho života. Sympatičtí a úspěšní čtyřicátníci se v zajetí každodenní banality s lehkostí a šarmem – jakoby mimoděk – dopouštějí drobných podrazů, lží a nevěr, až jsou náhle konfrontovaní s neúprosnou pravdou. Autor s jemnou ironií a humorem zaznamenává různé bizarní, sladkobolné, provokativní i nebezpečné pokusy o překrytí utajovaných pocitů úzkosti a nespokojenosti s osamělým, vyprázdněným životem. A přitom někde blízko nich utíká před skutečným násilím a svým opravdovým životem nelegální imigrantka z Arménie…

Jak sám režisér později na tiskové konferenci řekl, snažil se natočit něco, co doprovází diváka až domů, co ho neustále nutí přemýšlet nad dějem. A povedlo se, snímek je nezařaditelný a těžko se dá k něčemu přirovnat. Sami herci o něm mluvili s hlubokým respektem.

Zhlédnete-li fim, zamilujete si jistě hlavní postavu Miu v podání půvabné slovenské herečky Táni Pauhofové. Celou dobu můžete sledovat její proměnu, zajímavou tvář i záhadnou osobnost. To Iva Janžurová vás dojme v roli kleptomanské, mrzuté vdovy. Prý se v tom doslova vyžívala. Ale nebyla by to ona, kdyby postrádala i v této úloze svůj vtip. O výborném výkonu přesvědčí i Klára Trojanová – Pollertová, s niž možná zcela soucítíte.

A ještě jedno vám Poločas rozpadu ukáže: Že veškeré chyby a zlo, jsou jen následkem lidské slabosti a zoufalství....

Slovensko – 2008; JMB/STV

Režie: Vladimír Fischer