Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Gone Baby Gone

Filmová recenze: Gone Baby Gone

Velmi nadějná proměna herce v režiséra ...

Žánr: thriller/krimi/drama

Hrají: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Ed Harris, Morgan Freeman, Amy Ryan a další

Režie: Ben Affleck

A máme tady další hollywoodskou hvězdu, která se rozhodla, že ji to už jen před kamerou nebaví a odvážila se postavit i za ni. Jedná se Bena Afflecka, někdejšího lamače dívčích srdcí, dnes usazeného otce rodiny, který si rozpomněl na dobu před deseti lety, když spolu s kolegou Mattem Damonem přebírali Oscara za nejlepší scénář. Tahle událost jim oběma pomohla nastartovat hvězdnou kariéru, během níž se ukázalo, že Benovy herecké schopnosti mají své limity. Těžko říci, jestli k jeho rozhodnutí opět pokoušet pero a nově i kameru bylo dáno uvědoměním si tohoto faktu, nicméně Affleck si k němu může gratulovat. Ukázalo se totiž, že jeho autorské i realizátorské schopnosti značně převyšují jeho schopnosti herecké a že pokud u režírování vydrží, mohla by se po Eastwoodovi, Clooneym a Pennovi zrodit další výrazná režisérská osobnost, navíc autorská, vzešlá z prostředí herců.

O co v jeho debutu jde? Soukromé očko Patrick Kenzie, který tuto živnost provozuje společně se svou přítelkyní Angie narazí na velmi dramatický případ. Jedná se o zmizení osmileté holčičky ze čtvrti, kde se i on narodil a prožil svůj život. Není to zrovna čtvrť z nejlepších, vlastně spíš není o co stát a kdo může, rychle ji opouští. Zůstávají především sociálně slabé rodiny, povaleči, alkoholici a feťáci. Mezi ně patří i matka malé Amandy. Helene je dost beznadějný případ – o dceru se valně nestará, zato je častou návštěvnicí místního baru, kde si zpestřuje svůj nudný život kokainem a přivydělává si příležitostnou prostitucí. Její bratr s manželkou, kteří vypadají jako slušní lidé, vyhledají Patricka s prosbou, aby jim pomohl Amandu hledat. Ten váhavě souhlasí, nechce se mu příliš se plést do práce policie. Protože ale prostředí, z něhož Amanda vyšla, důvěrně zná a protože má velmi výrazný smysl pro spravedlnost, nakonec svolí. Tím se ale zapletl do hry mnohem vyšší, než by se na jejím počátku mohlo zdát.

Affleckovi a jeho spoluscenáristovi Aaronu Stockardovi se podařilo vytvořit pozoruhodný příběh, velmi náročně vystavěný, s několikerou prudkou změnou zápletky, přesto celkem srozumitelný. Přestože základem zůstává žánr thrilleru, svojí psychologickou linkou jeho hranice znatelně přesahuje a vede až do téměř existenciální polohy. Do jisté míry jsou tu uplatňovány i ozvuky v Americe stále vzývanému žánru film noir. Rozhodně na něj upomíná zdůraznění prvku osudovosti i výrazně akcentovaná postava hlavního hrdiny - solitéra, kterou Affleck s chvályhodnou profesionalitou nesvěřil sám sobě, ale svému mladšímu bratrovi Caseymu. Pomohl tak Hollywoodu objevit další hereckou naději. Oba bratři se liší jak podobou fyzickou, tak i stylem herectví. Casey Affleck velmi sebevědomě, ale přitom uměřeně dokazuje, že rozhodně ani chvíli nezůstane v bratrově stínu. Jeho postava, zdánlivě absolutně kladná, se ke konci stává poněkud nejednoznačnou, protože až fanatické lpění na principech spravedlnosti může ve svých výsledcích přinést především hořkost. I sám hrdina je v závěru konfrontován se svými komplexy, i on je poznamenaný bezútěšným prostředím, v němž započal svůj život a jak se s touto zátěží vyrovná, se neodvažují tvrdit ani sami tvůrci.

Affleck starší měl šťastnou ruku i v obsazení dalších rolí: policisty, klíčové figury celého dramatu, hrají Morgan Freeman a Ed Harris, oba jsou zároveň potvrzením záruky kvality výkonů i ztělesněním profesionální vyzrálosti, s níž podporují svého mladého kolegu. Amy Ryan, která ztělesňuje problémovou Amandinu matku, byla za tuto roli nominována na Oscara. Sám Affleck sklidil příval uznání od většiny americké kritiky a získal několik cen za nejslibnějšího režijního debutanta. Nutno říci, že plným právem a že svojí překvapivou suverenitou ve vedení příběhu pohříchu nechtěně zahanbil mnohé jeho služebně starší a mnohonásobně zkušenější režisérské kolegy. Nezbývá než přát mu výdrž a šťastnou ruku při výběru dalších témat. V Gone Baby Gone dokázal, že má na to vytvořit opravdu sofistikovaný příběh, nastolit závažná morální témata a přitom nesklouznout ke kazatelství. A když toto dokázal jednou, pak by mu nemělo činit velké potíže to i zopakovat. Kéž by se touto cestou vydal a všechny Daredevily a podobné omyly nechal daleko za sebou.