Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Až na krev

Filmová recenze: Až na krev

Drsná moralita z počátků rozmachu těžařství ...

Žánr: drama/thriller

Hrají: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier a další

Režie: Paul Thomas Anderson

Podle románu amerického spisovatele Uptona Sinclaira Petrolej vznikl loni v režii Paula Thomase Andersona, tvůrce nezávislého hitu Magnolia, snímek s názvem Až na krev. Líčí osudy bývalého horníka Daniela Plainviewa, který se stal jedním z prvních ropných magnátů. Na začátku minulého století severoamerická ropná pole ještě čekala na své dobyvatele. Kdo dokázal být dostatečně dravý, mohl si pro sebe utrhnout pěkný kus země a měl-li ještě navíc dobrý odhad a trochu štěstí, začaly se mu brzo hrnout velké peníze z černého zlata. Přesně takový muž Daniel byl – měl odhad, štěstí, dravost, chytrost, odvahu a přesto skončil špatně. Proč?

Tu samou otázku si klade i Anderson a nachází na ni spoustu odpovědí. Kolem Daniela se v průběhu celého filmu otáčí dvě pro jeho život důležité osoby – jeho adoptivní syn H.W., kterého těžař kdysi jako batole sebral u jednoho ropného vrtu a kterého využívá při svých obchodních jednáních na podporu důvěryhodnosti a farmářský synek Eli Sunday, na jehož pozemcích se rozhodl Daniel založit svoje ropné impérium. Eli jako neobyčejně ambiciózní, neobyčejně mocichtivý a zároveň neobyčejně líný člověk se uchýlí k svéráznému druhu podnikání: založí náboženskou sektu, v níž se prohlásí za duchovního vůdce. Od naivních venkovských prosťáčků si svým řečnickým uměním a nesporným charismatem rychle vydobude bezmeznou úctu a s ní i vliv. S Danielem ho od počátku pojí instinktivní nepřátelství a rivalita, jíž se ani jeden nemůže zbavit. Když syn ropného magnáta při výbuchu plynu ohluchne, začne se jejich vztah velmi komplikovat. Plainview se na svojí cestě za ziskem a mocí pomalu zbavuje všech skrupulí, odvažuje se čím dál víc za hranice lidskosti a tato jeho cesta končí v posledním osudném setkání s jeho dlouholetým sokem Elim.

Prakticky po celou dobu sledujeme Danielův morální úpadek, jeho doslova svlékání se z lidskosti. S falešným prorokem Elim tvoří jeden druhému odraz vlastní odpudivosti a to zároveň pomáhá vysvětlit kořeny jejich vzájemné nenávisti. Oba ztělesňují pochmurný obraz devastace, jakou na lidské duši dokáže napáchat fanatická a neukojitelná chtivost. Zároveň naléhavá syrovost, s jakou je temnota jejich vlastního nitra zobrazována, je jasným odkazem dnešku, kdy se bezohlednost, jdoucí ruku v ruce s obsedantní potřebou mít ještě víc masově rozšířila a manipulace, ať už náboženská, politická či mediální je stále závažnějším fenoménem. Daniel i Eli jsou tak přesně a do detailů charakterizováni, až to působí dojmem hodiny přírodopisu, kdy jsou názorně popisovány nebezpečné šelmy. Zároveň je ve výkladu obsaženo i upozornění, že nikdo z nás není imunní vůči jedu, který zničil oba dva hlavní hrdiny.

Daniel Day-Lewis byl za své ztvárnění Plainviewa oceněn letošním Oscarem a nutno říci, že plným právem. I přes všechny krutosti, kterých se hlavní hrdina během své cesty za bohatstvím dopustí, mu dokázal uchovat lidskou podstatu, nedovolil, aby se jeho postava proměnila v plochou bezcitnou kreaturu. Za vším jeho konáním je přítomen zoufalý smutek člověka, kterému byla odejmuta schopnost citově dávat i brát. Plainviewa si může divák ošklivit pro jeho chování a činy, ale zároveň ho i litovat a soucítit s ním jako s duševním mrzákem, oloupeným o tu zdánlivě nejsamozřejmější věc na světě: milovat a být milován. Naprosto žádné pochopení ovšem režisér nenachází pro Eliho, jehož skvěle ztělesnil mladý a velmi talentovaný herec Paul Dano. Zkušenému Day-Lewisovi, který ho prý ostatně pro tuto roli osobně doporučil, dokáže zdatně sekundovat a svatouškovi Elimu propůjčuje úlisnost a licoměrnost pravého lidského hada. Je-li Daniel vlkem, pak Eli je vlkem v rouše beránčím, stejně bezohledným a bezcitným, ale ještě více nebezpečným. A tento druh vlka si věru žádné ohledy nezaslouží.

Anderson se v Až na krev formálně úsporně, ale s obrovskou skrytou vášní vyslovuje k nejzávažnějším morálním a etickým problémům, které trápí lidstvo od nepaměti a ani v našem superpokročilém věku nedošly uspokojivých rozřešení. V příběhu, který se odehrává před sto lety, je ostře angažovaný vůči dnešku. Ano, je to moralita, ale zatraceně dobře vystavěná a ve své varovné přímočarosti jde skutečně až na krev. Nám všem.