Filmová recenze: Jednotka příliš rychlého nasazení

Britský superpolda je vážný, i když hraje v komedii ...

Stát: Velká Británie

Rok: 2007

Žánr: komedie/akční

Hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Jim Broadbent, Timothy Dalton

Režie: Edgar Wright

Konečně filmová parodie, při níž se můžete zasmát, aniž byste měli pocit, že pak musíte odejít kanálem! – chtělo by se zakřičet. A vskutku, britská akční komedie s nepochopitelně přitroublým názvem Jednotka příliš rychlého nasazení (jeho pubertálně bodrá rozvernost totiž jejímu duchu vůbec neodpovídá) může být pro mnohé určitou oázou na poušti toho všeho „Děsného“ braku, jimiž nás kina s pravidelnou nemilosrdností již léta bombardují. Teenageři, na které jsou tyto „parodie na parodie“ primárně zacíleny, nešetří záchvaty smíchu.

Naše generace, která zastihla v nejlepší formě bratry Zuckerovy a Jima Abrahamse, navyklá díky Připoutejte se, prosím! či Žhavým výstřelům na fakt, že tento žánr mohl pobavit i příčetného dospělého, však spíše teskní. Tým „Jednotky“ ovšem tuto příznivou dobu v mnohém připomíná. Nečekejte ale přímočarou americkou taškařici, Britové si stále drží svoji specifičnost a jejich představa o humorné nevázanosti se stylově blíží spíš jejich absurdně „ulítlým“ britcomům typu Black Books či Červeného trpaslíka než k yankeeovské rázovitosti Smrtonosných zbraní. Kdo však hledá alternativu i v žánru tak lehkém, jako je komediální akční krimi, pak by ho „Jednotka“ měla uspokojit v míře více než malé.

Okolo koho se celý příběh točí? Okolo seržanta Nicholase Angela, policisty od Pánaboha, vykonávajícího své povolání v Londýně s takovou vehemencí a úspěchy, že ho jeho nadřízení raději „uklidí“ na venkov, než aby dopustili, aby jim svým až příliš dobrým výkonem demoralizoval mužstvo. Angel, který je svou profesí doslova posedlý, se tak dostane do pitoreskního městečka Sanford, v němž panuje téměř božský klid a míra kriminality se limitně blíží nule. Tomu také odpovídá stav zaměstnanců místní četnické stanice, kteří svoje povolání vykonávají, mírně řečeno, liknavě. Na „superpoldu“ Angela, kterému hrozí akutní abstinenční syndrom, se však nalepí jeho kolega Danny, syn tamějšího policejního náčelníka. Danny nejeví pro svoje zaměstnání ani čtvrtinové předpoklady, jaké má Angel, zato jeho nadšení je nezměrné. Když začne v městečku docházet k podezřelým smrtelným nehodám, chopí se Nick i jeho nový partner Danny příležitosti. To, co odhalí, bude doslova šokující nejen pro ně, ale i pro diváka.

Jednotku příliš rychlého nasazení autorsky zajišťoval komediální tým kolem spoluscénáristy a hlavního představitele, sympatického a na komika nebývale charismatického Simona Pegga. To ovšem může být tím, že britští herci se dají velmi těžko zaškatulkovat – většinou jsou schopni naprosto ojedinělé univerzality. Spolu s ním se na scénáři podílel i režisér filmu Edgar Wright. Tihle tvůrci mají už na kontě vydařenou parodii zombie hororů Shaun of the Dead, se kterými se poslední léta tak trochu roztrhl pytel. Tento snímek u nás v kinodistribuci nebyl uveden, ohlasy na něj jsou však vesměs pozitivní. V případě „Jednotky“ se autoři inspirovali akčními krimikomediemi jako jsou Mizerové či již zmiňovaná Smrtonosná zbraň. Nedá se říci, že by jejich parodická metoda spočívala v doslovné citaci notoricky známých scén, jako je tomu u tohoto žánru v Americe, vlastně spíš nahazuje parodické náznaky, které se týkají spíš stylu a občas vsunou decentní reminiscenci na známý titul. Právě britská uměřenost pojetí, na níž kladou tvůrci chytře důraz, protože díky ní se nejvíc odlišují od americké produkce, je největší výhrou pro diváka i celý snímek. Díky ní vyniká kontrast s opravdu velmi odvázanou zápletkou a závěrečnou zběsilou akcí, která se mnohdy pohybuje na hraně akceptovatelnosti. Ale vem to nešť, určitá divokost a nespoutanost k dobrému humoru patří, stejně jako zdravá neuctivost a provokace. Tím vším autoři svůj počinek řádně opepřili a i když trochu pálí v nose, je vcelku radost na něj pohledět. Pokud by se mohlo „Jednotce“ něco vytknout, tak místy pokulhávající rytmus a neochota více využívat střihačský program. I přes drobné výtky lze však konstatovat, že v tomto případě je potěšení zcela na divákově straně.