Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  I na podzim lze s úspěchem hubnout! Nevěříte?

I na podzim lze s úspěchem hubnout! Nevěříte?

2.10.2018 - redakce Babinet.cz

Počasí se pomalu mění na podzimní sychravé dny a nám se již nebude chtít tak často ven za sportem a výlety jako tomu bylo v létě. Čerstvé ovoce, které nás v letních dnech tolik osvěžovalo, se na pultech bude objevovat méně často a my se pomalu opět vrátíme k hutnějším a masitějším jídlům, na která máme s přístupem chladnějšího počasí stále větší chuť. Tělo bude mít tendenci začít si dělat ochrannou zásobičku proti zimě a my se pak jen děsíme pohledu na naši stále rostoucí váhu. Sedavé zaměstnání tomu navíc jen přispívá. Nenechte si vzít letní svěží vítr z plachet! I na podzim lze s úspěchem hubnout.

Českou klasiku vyměňte za hutné zeleninové polévky a omáčky bez jíšky

Výbornou zeleninovou polévku můžete připravit velmi jednoduše. Navíc může být hutná i bez přidání tolik kalorické jíšky. Zeleninu stačí povařit spolu s bylinkami či kořením. Část zeleniny si po změknutí dejte stranou, ale pokud máte rádi polévky krémové, tento krok vynechejte.  Vše pak rozmixujte a zeleninu, kterou jste si dali stranou, vraťte zpět do polévky. Polévka je hustá, ale má mnohem méně kalorií než ta, kterou byste zahustili moukou či smetanou. Navíc místo smetany můžete použít např. bílý jogurt. Krémové zeleninové polévky jsou tím nejlepším na zahřátí v nepříznivém počasí. Odmítají vaše děti zeleninu? Tohle je opravdu velmi efektní a elegantní způsob jak jim ji nenápadně zařadit do jejich stravovacího režimu.

Jak na smetanové omáčky? Vyzkoušejte následující recept a nikdo nepozná, že jste smetanu nepoužili. Kořenovou zeleninu, kterou běžně používáte pro přípravu svíčkové na smetaně, poduste v kastrolu spolu s trochou vody či zeleninovým vývarem – zeleniny dejte opravdu dostatek, minimálně dvakrát tolik, než jste používali dosud. Opět pomocí mixeru po změknutí rozmixujte, dochuťte a lehká lahodná omáčka je na světě.

Chuť na sladké

Možná i díky nepříznivému počasí máte náladu pod psa. Automaticky pak sáhnete po něčem sladkém – ať už je to dortík, čokoláda nebo sušenka ke kávě. Avšak tyto super kalorické dobroty neprospívají vaší linii ani vašemu zdraví. Co takhle vyzkoušet lehký tvarohovo-ovocný dezert? Pro vyšší efektivitu můžete dezert podávat ve skleničkách na šampaňské a pomocí lžičky tvořit dvě vrstvy – každou pak barevně odlišit. Tvaroh rozmíchejte spolu s jogurtem a oslaďte jej rozmačkaným banánem či lžičkou medu, přidat můžete i kokos. Půlku odeberte a přidejte červené ovoce (borůvky, maliny, ostružiny, rybíz,…). Můžete použít i to, co vám zbylo v mrazáku po velké letní úrodě. Poslední vrstvu posypte skořicí. Občas můžete zhřešit i kostičkou kvalitní hořké čokolády (s obsahem alespoň 70% kakaa).

Maso

Pokud chcete prospět vašemu zdraví a zároveň nějaké to kilo dát dolů, zapomeňte na uzeniny všeho druhu. Také na příliš tučné a prorostlé maso je vhodnější nechat si zajít chuť. Přednost dávejte masu libovému – tedy krůtímu, kuřecímu, králičímu. Nezapomínejte ani na ryby – v první řadě na ty mořské, které obsahují velmi důležité Omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Bílkoviny získáte i z rostlinných zdrojů – na vašem jídelníčku by se určitě měly objevovat luštěniny, nebojte se vyzkoušet ani sojové výrobky a tofu. Slyšeli jste již například o červené čočce? Ta se nemusí ani máčet a uvařená je asi za 8 minut. Navíc nezpůsobuje nadýmání, jako tomu občas u jiných druhů luštěnin bývá.

Pohyb

Pracovní povinnosti během roku vám možná nedovolují sportovat příliš často. Pokud nesedíte v práci opravdu do noci, zkuste se překonat a tašku s oblečením na cvičení si vezměte rovnou do práce s sebou. Těžko se totiž odhodláte jít cvičit po příchodu domů, kdy se těšíte, že si dáte nohy nahoru, popřípadě se vrhnete na úkoly s dětmi, na vaření večeře či na večerní žehlení. Uvidíte, že únavu, kterou po práci pociťujete, při cvičení setřesete a naopak vám do těla začne proudit nová energie. Navíc ze sebe pak budete mít skvělý pocit. Pokud se sama do cvičení prostě nedonutíte, spojte se s kamarádkou a začněte fitness navštěvovat společně. Vzájemná podpora a motivace je také důležitá. Hlavně se snažte vybrat takovou pohybovou aktivitu, která vás bude bavit.

Svačinky a pravidelnost

Chystáte dětem ráno svačinky do školy, ale sebe odbudete pouze ranní kávou? Co budete jíst během dne je ve hvězdách a kdo ví, jestli se k jídlu vůbec dostanete. Zabrzděte! Dnes už je snad všem jasné, že hladověním si opravdu ubližujete. Tělo totiž při hladovění a nepravidelném stravování nedopřáváte potřebné živiny a energii. Za těchto okolností se hubne jen velmi těžko. Organismus potřebuje mít jistotu, že dostane svoji potřebnou dávku energie a živin. V opačném případě si i z mála udělá zásoby, protože se obává, že opět nic nedostane. Je potřeba se zaměřit na pravidelný přísun živin – tzn. nevynechávat snídaně, svačinky, oběd ani večeři! Nezapomínejte proto na „krabičky“ s sebou do práce. Svačina může být v podobě bílého jogurtu, ovoce (spíše na dopoledne), hrstky oříšků či semínek, proteinové tyčinky, nakrájené zeleninky, čerstvého sýra…Oběd si můžete připravovat den předem. Na večeři prostě uvaříte víc. Součástí každého jídla by určitě měla být zelenina! Pravidelnost v jídle během dne vám pomůže i proti večerním nájezdům na ledničku.

Pitný režim

Nedostatečný pitný režim může způsobovat i bolesti hlavy. Navíc dostatek tekutin je pro hubnutí klíčový – odplavují se metabolity a hubnutí tak jde snadněji. Doporučovaná denní dávka jsou 2,5-3 l neperlivé vody (neslazené cukrem ani umělými sladidly) či bylinkových čajů. Pokud vám čistá voda nechutná, přidejte do ní kapku citronu nebo rovnou celý plátek. Kvalitní ovocné džusy je lepší ředit vodou. Přece jen jsou to další kalorie navíc. Pozor i na popíjení kávy, která vodu z organismu odvádí. Místo ní vyzkoušejte např. meltu, karo, žitnou kávu nebo zelený čaj.

 

 

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip