Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Mozková mrtvice se nevyhýbá ani ženám. Nepodceňujte prevenci!

Mozková mrtvice se nevyhýbá ani ženám. Nepodceňujte prevenci!

12.9.2018 - redakce Babinet.cz

Je vám něco přes čtyřicet let. Po dětech vám zůstalo několik kilo navíc. V práci jste neustále pod velkým tlakem a kvůli péči o rodinu si ani doma neodpočinete. Nemáte čas jít si zacvičit a o zdravém stravování si můžete nechat jen zdát. Stres některé řešíte cigaretou nebo sladkostmi. Pravidelně užíváte hormonální antikoncepci a přitom možná netušíte, že se ve vaší rodině objevila špatná srážlivost krve, vysoký krevní tlak nebo cukrovka. Kombinace všech těchto faktorů může u vás žen zvyšovat riziko cévní mozkové příhody!

Cévní mozková příhoda každoročně postihne desítky tisíc lidí. Již dlouho se netýká pouze starších osob, výjimkou dnes nejsou ani pacienti mezi 30 a 40 lety. Vznik cévní mozkové příhody často souvisí s nezdravým životním stylem, který je charakteristický špatným stravováním, nedostatkem pohybu, kouřením i konzumací alkoholu. Zároveň může souviset i s genetickými dispozicemi k určitým onemocněním, jako např. cukrovka, vysoký krevní tlak nebo vysoký cholesterol. Vliv může mít také antikoncepce obsahující estrogeny, která v kombinaci s rizikovými faktory (kouření, hypertenze, cukrovka, poruchy srážlivosti krve apod.) zvyšuje nebezpečí cévní mozkové příhody.

„Ženy by neměly zapomínat na své zdraví a prevenci. Cévní mozková příhoda je jedním z onemocnění, kterému lze z velké míry předcházet dodržováním preventivních opatření, jež zahrnují celkové zlepšení životního stylu, omezení kouření a alkoholu, dostatek pohybu a zdravou stravu. Důležité jsou také pravidelné preventivní prohlídky,“ vysvětluje MUDr. Robert Mikulík, Ph.D., vedoucí Cerebrovaskulárního centra I. neurologické kliniky FN u sv. Anny v Brně.

5 tipů jak se vyvarovat mrtvice

1. Udělejte si čas na odpočinek. I pár minut denně prospěje vašemu zdraví.

2. Nezapomínejte na pohyb, z počátku postačí i svižná chůze.

3. Zařaďte do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny, omezte tuky a večerní přejídání.

4. Nebojujte se stresem cigaretami a sladkostmi. Náhradou může být sport nebo pravidelná relaxace.

5. Poraďte se s gynekologem o vhodné antikoncepci s ohledem na váš zdravotní stav i genetické dispozice.

 

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip