Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Bez snů bychom nepřežili. Zemřeli bychom vyčerpáním

Bez snů bychom nepřežili. Zemřeli bychom vyčerpáním

24.8.2018 - redakce Babinet.cz

Leckdo si myslí, že pevný, zdravý spánek je bezesný. Vždyť komu z nás se někdy nezdají věci, bez kterých bychom se raději obešli! Je však experimentálně doloženo, že sen je pro nás dokonce životně důležitý, jak je uvedeno v titulku, beze snů bychom nepřežili a zemřeli vyčerpáním.

Sen je zájmem zejména neurověd posledních dvaceti let. Výzkumy, které provedli vědci, přinesly řadu objevů. Mnohé z nich ovšem také probouzejí asociaci na výrok modistky krále Ludvíka XV. Když uváděla znovu do koloběhu módy nový klobouček (který se nosil před půl stoletím), prohlásila: "Opravdu nové je jen to, na co se zapomnělo!"

Nová neurověda totiž přitaká tomu, co o snech věděly staré civilizace (a před čím tzv. materialistická věda zavírala oči). Takže, jaký je současný stav vědeckého poznání?

 

Bez snů vůbec nemůžeme žít

- stejně jako bez samotného spánku. Proslulé pokusy Hornovy ukázaly, že krysy zbavené spánku umírají asi po 21 dnech. Zbaveny snů - REM fáze spánku - umíraly asi po 37 dnech. V obou případech umíraly bez patologického nálezu, který by smrt odůvodnil - smrt se vysvětluje dezintegrací řídících funkcí. Proč je sen - přelud pro řídící funkce doslova životně důležitý? Sny se vyskytují ve všech fázích spánku, nejenom ve fázi REM.

 

Kvalita spánku a snění

Pacienti trpící nespavostí mají sklon podhodnocovat dobu trvání spánku a i jeho kvalitu. Neurotičtí pacienti trpící nespavostí při vzbuzení ze spánku popírají snovou aktivitu častěji než zdraví jedinci.

Sny jsou přímo spjaty s naším základním biorytmem - zhruba 24 hodinovým cyklem aktivity a odpočinku. V něm dále pulsují tzv. ultradiánní rytmy, trvající devadesát minut až dvě hodiny. Ve spánku zhruba osmihodinovém proběhnou tedy přibližně 4 cykly od bdělého stavu, přes hluboký spánek s pomalými mozkovými vlnami, až po velmi aktivní fázi intenzivního snění (REM). Po snu se zase cyklus opakuje. Sny se vyskytují ve všech fázích spánku. V hlubokém spánku je mozek nejvíce utlumen, sny v něm jsou útržkovité, blízko bdělé skutečnosti, černobílé. V intenzivní snové fázi jsou dějově a obsahově bohaté, barevné. V každém novém cyklu je snová fáze silnější, delší, sen bohatší - "nejvíce" tedy sníme k ránu. Snové poznání je podobné bdělému; není omezeno na lidi, kteří si sny vybavují, nebo zkušené v sebepozorování. Ve dne, ve stavu bdělého vědomí, cykly aktivity a útlumu probíhají také. V každém dvouhodinovém cyklu je asi šestiminutová "snová" perioda, kdy naše bdělost tak trochu vypne, smyslové vnímání ochabne, jsme tak trochu mimo vnější realitu. Často proběhne tzv. denní snění. Výpadky pozornosti a soustředění jsou běžné - potřeba dělat přestávky při jízdě autem nebo ve školním vyučování je přírodní zákon!

Snění závisí na přítomnosti vědomé inteligence spolu s výskytem psychofyziologického stavu, v němž není ideace poháněna ani vůlí, ani vnějšími podněty. Když se uvolníme nebo jsme unaveni, a uzavřeme smyslové vstupy, snová aktivita má dveře otevřené. Takže, Freud měl pravdu - uvolněte cestu nevědomým pochodům, a ony se spontánně projeví, protože jsou zde stále přítomny.

 

Sen je těsně spojen s bdělým životem snícího.

Sen vyvěrá z bdělého života. Bdělý život, události všedního dne, tedy zpětně sen osvětlují a vysvětlují. Talmud, stará kniha židovské moudrosti, praví: sen je svým vlastním výkladem.

Prožité stavy a situace často určují obsah zážitků, které se vztahují ke změněným stavům vědomí. Snový obsah - podobně jako halucinatorní, disociativní a autohypnotické fenomény - odráží kontinuitu mezi bděním a snovými zážitky.

 

Obsah snů se prolíná s našimi bdělými zkušenostmi.

V této souvislosti je pozoruhodné, že v rozsáhlém výzkumu 10 000 snů, provedeném v USA, převažovaly třikrát častěji negativní sny nad pozitivními - 64% snů s negativním, jen 18% s pozitivním obsahem! Je život vskutku slzavé údolí? Lidský život je starost; slovo stres je prakticky synonymem života.

Proč by měl obsah snů být jiný, než obsah bdění?

 

foto: Pixabay.com

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip