Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Trápí vás neklidný spánek? Pár rad pro vás!

Trápí vás neklidný spánek? Pár rad pro vás!

9.8.2018 - redakce Babinet.cz

Poruchami spánku a nespavostí trpí asi 1/3 dospělé populace. Přitom kvalitní a posilující spánek je nezbytným předpokladem dobrého duševního a fyzického zdraví. Poruchy spánku však bývají pacienty i lékaři podceňovány. Nespavost může být pouze doprovodným projevem jiného onemocnění, ale stále častěji jde o primární nemoc.

Poruchy spánku a nespavosti

„Samotných příčin může být mnoho. Od banálních, jako je hlučné a nevyhovující prostředí, po nízkou pohybovou aktivitu, špatný spánkový režim, až po skutečné psychické onemocnění“, říká PharmDr. R. Pfleger. Mezi hlavní zásady dobré spánkové hygieny podle pana doktora tedy patří:

dobře větraná a klidná místnost na spaní o stálé teplotě 17–21 °C.

pravidelný rituál uléhání a vstávání

před spaním se nepřejídat, nekouřit a nepít kofeinové produkty (káva, Coca-Cola) atd.

nepřispávání během dne

zůstávat na lůžku pouze během spánku

přiměřená fyzická aktivita


Přírodní alternativy vs. recepty našich babiček

Zdá se, že návrat člověka k přírodě je naprosto přirozeným trendem. Je to právě příroda, která poskytuje možnost nekonečné inspirace. To platí i u poruch spánku. Již naše babičky znaly staleté tajemství zdravého spaní a využívaly byliny se známými zklidňujícími vlastnostmi, jejichž účinky moderní věda potvrdila. Jsou to například chmel, kozlík, třezalka nebo mučenka. Navíc i tisíciletá tradice čínské medicíny využívá účinky dalších bylin jako je např. prorostlík. Extrakty z těchto bylin se staly základem dnešních moderních přípravků využívaných u poruch spánku a usínání.

Chmel otáčivý, šištice (Humulus lupulus)

Obsahuje alifatické estery a velké množství fenylflavonoidů (například isoxanthohumol), které působí na GABA (A) receptory. Využívá se nejenom pro své zklidňující vlastnosti, ale má i některé další zdraví prospěšné účinky. Hlavním zdrojem jsou chmelové šišky. Obsah jednotlivých látek se může lišit podle místa a druhu chmele, proto se u přípravků využívá forma standardizovaného extraktu.

Kozlík lékařský (Valeriana officinalis)

Má výrazné zklidňující účinky. Obsahuje složky jako kyselinu valerovou, bioflavonoidy a další významné látky.

Mučenka trnitá (Passiflora incarnata)

Extrakt z nati mučenky se dlouho používal jako prostředek pro zklidnění a proti psychickému napětí. Poslední průzkumy připisují tento účinek obsaženým benzoflavonům a jejich derivátům.

Prorostlík (Bupleurum chinense)

Tradiční bylina čínské medicíny s obsahem triterpenických saponinů určená ke zklidnění a na podporu mozkových funkcí.

 

Možnosti léčby nespavosti

Pokud dochází k opakovaným poruchám spánku, je nutné pacientovi zabezpečit kvalitní a fyziologický spánek. K tomu slouží moderní léky ze skupin benzodiazepinu nebo novějších generací léků navozujících spánek. Přes veškerý pokrok však stále platí pravidlo, které říká, že bychom měli tyto látky používat na dobu nezbytně nutnou, a to k obnovení fyziologických funkcí a zlepšení spánku.

„Bohužel se čím dál častěji setkáváme s přístupem naprosto opačným, kdy jsou tyto látky masivně zneužívány a používány bez zmíněných zásad zdravé spánkové hygieny. Tyto látky však vykazují vedlejší účinky. Zvláště některé deriváty používaných hypnotik (léků navozujících spánek) jsou z dlouhodobého hlediska vysoce návykové a závislost na nich se velmi těžko léčí. Toto varování vydala již před mnoha lety i Americká psychiatrická společnost (American Psychiatric Association) a poslední přehledy spotřeby hypnotik v Evropě jenom potvrzují varovný trend stoupající spotřeby a tedy i možné závislosti,“ informuje PharmDr. R. Pfleger.

 

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip