Babinet.cz  /  Magazín  /  Společnost  /  Novodobý koníček, který se pomalu mění ve výnosný byznys. Blogování!

Novodobý koníček, který se pomalu mění ve výnosný byznys. Blogování!

22.5.2017 - redakce Babinet.cz

To, že se naše doba mění, stejně jako formy komunikace a nástroje k oslovení zákazníků, to je nám jasné, píše se o tom všude a neustále. Ale jak vnímá blogery a blogerky marketingový trh? Jsou to stále levní pisálci, co za nějaký ten balíček napíšou článek? A má takto napsaný článek nějakou úroveň a hlavně význam? To je téma, které nyní všechny zajímá.

Jako v každé profesi nejprve musíme rozeznat a odlišit různé typy blogerů a blogerek. Nejde jen o dosah jejich článků (příspěvků) a počet lidí, které jimi osloví, ale musíme se hlavně podívat na to, jakou cílovou skupinu oslovují, jaký věkový průměr čte jejich profily, a také by nás mělo zajímat, jestli oslovují celou Českou republiku, nebo jen některé oblasti.

U nás je zatím převažujícím typem blogerky mladá žena, která většinou začala psát své blogy a spravovat své facebokové stránky na mateřské, kdy hledala nějakou cestu ze stereotypu a stále se opakujících úkonů okolo dětí. Většinou je to velmi aktivní, ve své bývalé profesi úspěšná žena, která prostě musela v tomto období svou energii někam nasměrovat.

Dalším důležitým kritériem je, jak jsou tyto blogerky svými fanoušky vnímány. Můžou být rádkyněmi, pomocnicemi a inspirátorkami, nebo jen těmi holkami, které se rády předvádějí.

MĚNÍ MARKETINGOVÉ MYŠLENÍ A KOMUNIKACI!

Jako marketér či majitel firmy musíte dnes přemýšlet jinak. Pokud chcete jít s dobou a hledat nové cesty komunikace se svými fanoušky, pak jsou sociální sítě a blogy velmi rychle rostoucím a stoupajícím nástrojem komunikace. Pokud znáte svého zákazníka a víte o něm, kolik je mu let, jakého je pohlaví, kde bydlí a nakupuje, co ho baví, jestli má rodinu, malé děti, nebo je svobodný apod., pak máte napůl vyhráno. Už jen stačí najít blogerku, která denně oslovuje vaší cílovou skupinu a aktivně s ní komunikuje.

Počet lajků na Facebooku ale pro správný výběr nestačí. Dívejte se, zda má blogerka u svých příspěvků komentáře a kolik má u každého příspěvku lajků, a chtějte po ní i dosah jednotlivých článků i tři měsíce nazpět.

Pokud je blogerka chytrá a blogování je již její hlavní pracovní náplní, nenabízí vám jen svůj počet fanoušků, ale i dlouhodobější spolupráci, která funguje nejlépe. Taková blogerka si většinou vybírá firmy, které jsou kvalitní a za kterými si stojí, protože jde na trh se svou kůží (a na sociálních sítích se nic neodpouští). Ona ví, že když bude spolupracovat s kvalitní a fungující firmou, bude to prospěšné pro obě strany, protože vám nejen propaguje produkt či službu, ale dává vám i zpětnou vazbu z trhu.

Může vám přes fanoušky vyplňovat ankety, ví, co vaše zákazníky baví, co rádi dělají a co je zajímá. Přidanou hodnotou takové spolupráce je i zpětná vazba v podobě samotného testování produktů či služeb. Při takto úzké spolupráci máte nejen informace z trhu (podle zacílení fanoušků), ale také zkušenosti někoho, kdo váš produkt používá, pracuje s ním, testuje ho a zkouší. Takový člověk může během propagace vaší firmy a její nabídky získat nenásilnou formou i zpětnou vazbu od vašich potenciálních zákazníků.

Pokud budujete marketing na sociálních sítích se zkušeným blogerem, posílá vám zákazníky i přímo do obchodu. A to je k nezaplacení.

NEJDŘÍVE TU BYLO NADŠENÍ, ŽE DĚLAJÍ NĚCO, CO JE BAVÍ

Když vás něco baví, tak se tomu většinou věnujete velmi intenzivně a neustále to zdokonalujete. Je to pak na vaší práci vidět a tohle je i případ těch nejlepších blogerek. Pro ně je to práce na plný úvazek a zvláště pak pro ty, které vaří a pečou. Musí neustále vymýšlet nebo hledat recepty, nakupovat ingredience, vařit a péct, fotit a natáčet videa, psát texty, pak to vše ukládat na sociální sítě a na blog a pak celý den odpovídat na dotazy a komentáře fanoušků. Proto některé blogerky dnes dokonce jedou podle samostatných redakčních plánů. A není to práce na osm hodin denně, je to práce na 14 i na 18 hodin denně. A proto také musí být dnes již dobře placená.

Tento marketingový nástroj každým měsícem roste, mění se a hlavně stoupá na ceně. Dnes se firmy u těch nejlepších blogerek předhánějí, aby jim mohly být za partnery, ale v případě celého trhu je ještě dlouhá cesta k tomu, aby si blogerky mohly samy vybírat, o kom chtějí psát a s kým spolupracovat. Těch, které si dnes samy vybírají, je pořád málo. Pokud by to firmám došlo, zaplatily by, co si blogerky řeknou, protože lepší a důvěryhodnější reklamu, než od známé blogerky, tu vám dnes nikdo neudělá.

ZEPTALI JSME SE NĚKOLIKA Z NICH, JAK SAMY VIDÍ SOUČASNÝ TRH

Vendula Špetlíková - blogerka, finalistka soutěže Blogerka roku 2016, autorka kuchařek a moderátorka vlastního televizního pořadu Vaříme s Vendy.

Jak vidíte sebe a současný trh s vašimi službami?

Já už jsem naštěstí v situaci, kdy si partnery sama vybírám. Dělám českou kuchyni, na kterou se specializuji, a proto vždy byly mou prioritou i české výrobní firmy. Ale postupem času, kdy neustále vysvětlujete, že služby, které nabízíte, mají tu a tu hodnotu, co to firmě přinese z hlediska značky a komunikace, jsem trochu rezignovala a vybírám si partnery, kteří mají kvalitní produkty, které jsou u nás všude k dostání, a přinejmenším mají české zaměstnance. Chci partnery, kteří chápou a ocení, co jim nabízím a jakou přidanou hodnotu mají v komunikaci napřímo. Jsem pořád levnější než roční kampaň v časopise, ale zase dražší než začínající blogerky, které to zatím dělají za produkty zdarma.

Znáte svého čtenáře, čtenářku?

Samozřejmě, že znám. Dá se říci, že jsou to vlastně virtuální kamarádky, ale i kamarádi, se kterými sdílíme inspiraci, recepty, ale někdy i rodinné věci. A to říkám bez přetvářky, svých fanoušků si velice vážím, každá jejich pochvala, nebo když podle mě udělají recept, to je pro mě ocenění největší. Vím, co vaří a pečou, v jakém kraji bydlí, co je zajímá, kolik jim je let, jaké mají záliby apod. A oni zase vědí vše o mně:) To je i ta přidaná hodnota, kterou partnerům z řad firem nabízím. Spolu s mými fanoušky jim pomáháme s tím, aby měli rychlé informace z trhu, věděli, zda jejich produkty jsou dobré, zda se s nimi dobře pracuje a zda se mohou stát součástí nákupního košíku zákazníků u nás.

Co je vaše přání do budoucna?

Chtěla bych, aby blogeři a blogerky pochopili, že dělají něco, co už není koníček, ale regulérní práce, jestli to tedy chtějí dělat poctivě a kvalitně. Je to zodpovědnost nejen za vlastní fanoušky, ale i za firmy, se kterými spolupracují. Ale nemohou dělat články zdarma, protože komunikují i 18 hodin denně a na své profily neustále připravují nové a nové příspěvky. A to stojí čas, peníze i vlastní  know-how. Šetřím fanouškům jejich čas, zbytečné přehmaty a omyly při výběru zboží, ale i služeb. Vše otestuji důkladně za ně a představím jim jen to, za čím si stojím. A byla bych ráda, aby firmy pochopily, že pokud chtějí kvalitní specializovaný marketingový nástroj (což blogování a správa facebooku jsou), musí počítat s náklady, které této činnosti odpovídají. A že se jim to nejen vyplatí, ale že je to měřitelná propagace.

Kde vidíte výhody vašich příspěvků pro firmy?

V tom, že znám jejich zákazníka a znám svoje fanoušky. Když poznám dobrý produkt a budu vědět, že je zajímavý i pro moje čtenáře, tak dokážu udělat hodně. Zapojím produkt do receptu, otestuji jej ve všech možných postupech (uvařím, upeču, usmažím, podusím:)), v případě přístrojů či domácích potřeb v mé domácnosti je to vlastně dennodenní zátěžový test. Pak ho postupně ukazuji svým fanoušků i s tím, kde si ho mohou zakoupit. Mám i zpětnou vazbu od samotných potenciálních zákazníků, dokážu i pomoci při případném vylepšování nebo výrobě novinek. Když je firma kvalitní a já za ní stojím, tak ji ukážu i zevnitř, z pohledu lidí ve firmě, značky apod. Těch možností je hodně, ale to už je mé obchodní tajemství:)

Webové stránky: www.varimesvendy.cz, Facebook: www.facebook.com/varimesvendy, sociální skupina: Vaříme s Vendy

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip