Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Jackie

Filmová recenze: Jackie

29.1.2017 - redakce Babinet.cz

Chilský režisér Pablo Larraín (Fuga, Tony Manero, Post Mortem) představuje svůj nový životopisný dramatický snímek Jackie. V hlavní roli přichází excelentní Natalie Portman (Černá labuť, oceněná Oscarem, Zlatým Globusem a dalšími cenami).

Vsadím se, že po vyslovení jména Jackie, většina z nás okamžitě pomyslí na velmi slavnou nositelku tohoto jména. Ano, přesně tak. Jde o Jackie Onassis Kennedy, manželku 35. prezidenta USA Johna Fitzgeralda Kennedyho a první dámu USA v letech 1961 - 1963.

Larraín se ve svém novém filmu zabývá především psychikou a následnou životní situací mladé ženy, čerstvě ovdovělé po smrti svého milovaného manžela. Kdo se kdy tímto tématem zabýval? A jestli vůbec někdo v té době myslel na její pocity, jak jí vlastně je? Jak se cítí, mladá atraktivní žena několik málo let po třicítce. Kráska, sršící životní energií, která byla brutálním způsobem nekompromisně zastavena a zlikvidována.

Emoce v celé své možné šíři nenechají diváka na pochybách, že zde hrají hlavní roli. Strhaná tvář pod černým závojem se střídá se strhanou tváří bez závoje. Klepající se ruka nalévá jednu sklenku za druhou. Vyprahlé rty nasávají sladkost nikotinu a ruce sahají po dalším svlažení vyprahlého hrdla. Prázdnou láhev střídá plná. Tělo se třese pláčem či zrovna řve a ječí rozčílením. Svými citovými výbuchy šokuje i svého švagra Bobbyho, který se snaží být profesionální a nekroutit nevěřícně hlavou. V přítomnosti dětí se představují naprosto jiné emoce. Mateřská láska a péče se potkávají s černými pouzdrovými šaty, které jsou obzvláště pro děti velmi matoucí. "Maminko, proč jsi tak divně oblečená?", zjišťuje zvědavý dětský hlásek. Filmové plátno je nekompromisní a zachycuje naprosto všechno. Smutek, hádky, pláč, strach, zděšení a touha zemřít spolu s bezpočtem dalších emocí. Negativních, jak jinak. Sbalit se a odejít za svým manželem. Nechat všechno být a prostě zmizet.

Kolik se o ní vlastně kdy vědělo? Ptá se již zmíněný režisér. Kým se stala po náhlém osamocení a navíc se dvěma velmi malými dětmi na krku? Čím procházela a jak svoji novou situaci řešila? Měla vůbec potřebné finance k vedení slušného života? K zaplacení škol a chův pro své malé děti? Jackie byla spíše ženou, střežící si své soukromí. Byla více tajemná, než vystavující se na obdiv lačným davům veřejnosti. Ironií je, že právě jí střežené vlastní nitro bylo odhaleno v souvislosti se zavražděním jejího manžela.

Natalie Portman je ostatně jako vždy vynikající. Rytmus řeči, přízvuk, gesta a spousty nuancí vypilovala na jedničku. Nebo snad na Oscara? Nechejme se překvapit. Únor 2017 již klepe na dveře.

Nový film Pablo Larrain Jackie vám vřele doporučuji. Je strhující a rozhodně nezapomenutelný. Nahlédnete do nitra jedné z nejfotografovanějších a nejsledovanějších žen své doby. Seznámíte se s jejím soukromím způsobem, jakým vám jenom tento film dokáže odhalit. Přeji vám silný divácký zážitek.

USA, 2016

Režie: Pablo Larraín
Hrají: Natalie Portman, Peter Sarsgaard,Greta Gerwiga další...