Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Ghoul

Filmová recenze: Ghoul

2.3.2015 - redakce Babinet.cz

Skupinka mladých filmařů se na odlehlém místě na Ukrajině pokouší natočit film o místním kanibalovi. Jsou sami v podivném domě uprostřed hlubokých lesů a jak už to tak bývá, něco se nepříjemným způsobem pokazí. Vše si navíc natáčí na ruční kameru....

Hned na začátku je potřeba si vyjasnit jednu věc. Pokud očekáváte nějaký novátorský přístup k danému žánru, budete odcházet z kina zklamáni. Ghoul totiž pokračuje tam, kde končí všechny ostatní podobné filmy. Ať už si vzpomenete na Záhadu Blair Witch, Paranormal activity či Rec, nespletete se. I film Petra Jákla využívá podobné postupy. Na druhou stranu je však třeba zdůraznit, že Ghoul není hloupým filmem, ačkoliv sama zápletka přímo vybízí k tomu film odsoudit, ještě než jej spatříte.

Jak už bylo řečeno, tři filmaři se chystají natočit amatérský dokumentární film o kanibalovi z Ukrajiny. Protože se nikdy nenašly žádné důkazy o jeho zvrácených choutkách a tento člověk je tak stále na svobodě, chtějí filmaři natočit rozhovor přímo s ním. Poté, co se s ním setkají, předá jim tento odpudivý člověk klíče od svého domu, nacházejícího se daleko od civilizace v hlubokých lesích, kde si domluví schůzku. Mladí filmaři si přizvou na pomoc ještě místní čarodějnici a jde se na věc!

I přesto, že děj filmu lze snadno předvídat, je Ghoul natočený opravdu solidně a drtivou většinu ze stopáže se Petru Jáklovi podařilo vybudovat nadprůměrnou atmosféru. Navíc herci nepůsobí žádným toporným dojmem a vzhledem k faktu, že film nepochází z americké produkce, nehází jednotlivé národy do jednoho pytle. Krásným příkladem je rozhovor mezi dokumentaristkou a místním průvodcem. Na návrh aby zatancoval "kozáčka", zareaguje velmi negativně s tím, že vodku sice pije, ale je "Ukrajinec, ne Rus!".

Není třeba se rozepisovat o nějakých konkrétních scénách. Ghoul působí dobře jako celek a jako horor splňuje všechna kritéria. Hledání chyb, či diskuze o tom, jak moc je neoriginální vzhledem k faktu, že "přišel s křížkem po funuse" až po všech ostatních, je výsadou jen všech filmových pseudointelektuálů, libujících si v přechytřelých, několikahodinových eposech. Pro všechny ostatní, kteří si chtějí užít horor s tajemnou atmosférou, který umí opravdu vyděsit, představuje Ghoul jasnou volbu. Jedinou opravdovou výtkou může být snad jen závěr filmu, kde tvůrci pachatele všeho zla odhalí.

ČR 2015

ŽÁNR: temný thriller

REŽIE: Petr Jákl