Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: E. A. Poe - Podivný experiment

Filmová recenze: E. A. Poe - Podivný experiment

26.1.2015 - redakce Babinet.cz

Filmový rok 2015 začal velmi příjemně zejména pro fanoušky tajemných povídek amerického spisovatele Edgara Allana Poea. Do českých kin se totiž právě dostává film na motivy povídky "The System of Doctor Tarr and Professor Fether" (1844) tohoto známého spisovatele, nazvaný E.A. Poe: Podivný experiment. Film slibuje nejen tajuplnou atmosféru a zápletku, ale také velmi zajímavé obsazení. Zbývá tedy vyřešit jedinou otázku? Vydařil se tento "experiment"?

Tentokráte nebudeme čtenáře dlouho napínat. Naše odpověď zní - podařil. Hlavní motorem příběhu je i zde "láska na první pohled". Když mladý doktor Edward Newgate (Jim Sturgess) při přednášce na univerzitě poprvé spatří krásnou Elizu Graves (Kate Beckinsale), která je představována jako psychicky zničená žena, okamžitě se do ní zamiluje. Po dostudování neváhá a krásnou Elizu začne hledat po sanatoriích. Nakonec ji najde a pod záminkou získání lékařské praxe začíná ve Stonehearstském úsatvu svou vlastní misi za osvobozením této krásné ženy.

Bohužel pro hlavního hrdinu se plány na útěk spolu s Elizou začnou nepříjemně bortit ihned po jeho příjezdu do sanatoria. Jeho ředitel, Silas Lamb (Ben Kingsley), totiž rozmetá mladíkovy čerstvě nabyté znalosti ze studií a překvapí ho svým způsobem léčby. Tím je naprostá volnost všech pacientů a podporování jejich duševního stavu tím, že je oslavována jejich jedinečnost. "Proč bychom se měli snažit udělat nešťastného člověka z naprosto šťastného koně?", zní jedna z odpovědí doktora Lamba. Mladému Edwardovi se to však zdá nanejvýš podezřelé a brzy objeví děsivou pravdu! Lamb je bývalý pacient a pravý ředitel Benjamin Salt (Michael Caine) je spolu se svým personálem zavřený ve sklepeních sanatoria!

Je velmi zarážející, jak málo filmů (velkofilmů, chcete-li), je inspirováno Poem. Přitom v jeho díle je neskutečné množství inspirativních zdrojů a atmosféra z nich sálá už od 19. století. Právě toto si možná uvědomil režisér Brad Anderson a filmovým fanouškům naservíroval velmi povedenou detektivku, do které se mu podařilo nasadit velmi zajímavou hereckou partu. Tu svým talentem táhnou především Kingsley, Caine a David Thewlis v roli vraždícího maniaka Finna. Režisér Anderson navíc velmi zdařile buduje atmosféru. Především příjezd Newgatea do sanatoria dá vzpomenout na atmosféru z filmů Tima Burtona. Mlha, den se chýlí ke konci a mladý doktor stojí u staré, železné brány, zatímco mlha pomalu odhaluje starodávný, obrovský ústav na kopci. Skvělé.

Odhoďte přehnaná očekávání a zkrátka si užijte Podivný experiment. Sympatický film, který si na nic nehraje, pobaví, dojme a je zdařilou poctou jednomu z velkých literárních velikánů.

USA 2014

Režie: Brad Anderson