Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Příběh Marie

Filmová recenze: Příběh Marie

19.11.2014 - redakce Babinet.cz

Pokud máte rádi filmy natočené podle skutečných událostí, které vás navíc nějakým způsobem obohatí a dojmou, měli byste právě teď zvýšit svou pozornost. Do českých kin míří francouzské životopisné drama o dívce, jejíž příběh je dodnes považován za zázrak. Film bude představen v rámci 17. ročníku Festivalu francouzského filmu, ale v prosinci se dočkáme i jeho premiéry v ostatních českých kinech. A proč si jej nenechat ujít? Především proto, že Příběh Marie je neobyčejným filmem a silným lidským příběhem, který inspiruje.

Vše začíná na jedné farmě ve Francii na konci 19. století. Zde se svými rodiči žije čtrnáctiletá Marie Heurtinová, která je od narození nevidomá a neslyšící. Milující rodiče nemají to srdce, aby poslechli doporučení lékaře a umístili nebohou Marii do ústavu pro slabomyslné. Místo toho se otec jednoho dne rozhodne, že svou dcerku vezme do ústavu Larnay, kde se řádové sestry starají o neslyšící dívky a mladé ženy. Zde si Marie všimne sestra Marguerite, která se rozhodne, že mladé dívence pomůže stůj , co stůj. I přes nedůvěru matky představené vezme Marii pod svou ochranu a začíná s ní usilovně pracovat.

V prvé řadě je třeba říci, že sledovat progres v komunikaci Marie s okolím je čiré potěšení. Mohou za to obě představitelky hlavních rolí Marie (Ariana Rivoire) a Marguerite (Isabelle Carré), které se nádherně doplňují a skvěle se k sobě hodí. Jejich vzájemný vztah a postupné sbližování je snadno uvěřitelné a obě působí velmi přirozeně. Vzhledem k charakteru Marie toho spolu logicky moc nenamluví a vše je tedy vedeno pomocí neverbální komunikace. Na tomto místě je potřeba pochválit režiséra Jeana-Pierra Amérise, který si správně uvědomil, že prim ve filmu by měly hrát především drobné zvukové detaily (například zvuk tření dlaní a podobně). I díky tomu působí film velmi dobře a umožní divákovi lépe se vžít do pocitů Marie, ale i Marguerite při její výuce speciálního znakového jazyka.

Na druhou stranu je škoda, že film nedosahuje takových vizuálních kvalit jako podobně laděný film Skafandr a motýl, vyprávějící příběh muže, jenž po náhlé mozkové mrtvici může pohybovat pouze jedním okem a i přesto dokáže pomocí vlastní vůle a speciálního dorozumívání s okolím napsat autobiografické dílo. Příběh Marie ve srovnání s tímto filmem občas působí až moc obyčejně, ačkoliv představuje tak neobyčejný příběh. To je však jediné postesknutí nad jinak vynikajícím dílem.

Ač drama, má Příběh Marie moc v divákovi probudit pozitivní emoce. Především díky již zmíněným hlavním herečkám. Jejich přátelství a vzájemná láska je totiž povznášející. Když se k tomu přidá několik opravdu dojemných scén (například opětovné setkání Marie s rodiči), krásná výprava a hudba, je o zážitek postaráno. Fantastický film, který povznáší a dojímá.

Francie 2014
Režie: Jean-Pierre Améris
Scénář: Jean-Pierre Améris, Philippe Blasband