Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Děti

Filmová recenze: Děti

12.10.2014 - redakce Babinet.cz

Bolest, smutek, zoufalství, slzy tečou. Rysy tvrdnou, člověk si vytváří kolem sebe neprostupnou ochrannou bariéru. Už neví, jak dále. Neví co se sebou samým, natož aby byl schopný vést své vlastní dítě životem. V tomto duchu začíná nový celovečerní debut dokumentaristy Jaro Vojtka ″Děti″, který tvoří čtyři příběhy.

V prvním příběhu se rodiče potýkají s nemocí svého syna, zřejmě autisty. Doslova artistickým výkonem dostává přibližně devítiletého chlapce několik dospělých do zubařského křesla. Dítě se brání, nicméně nemluví, nekřičí. Pouze jeho tělo je v obranné křeči, stěží dovolující dospělým aby s ním manipulovali. Syn je tak nemocný, že nejenom neřekne ani slůvko, ale ani se neusměje. Jeho rodiče již ztrácejí síly a neví jak dále.

Následující tři příběhy se odvíjejí ve velmi podobném stylu. Děti versus jejich rodiče. Či jejich nevlastní rodiče. Matka žije s mužem, který se spíše chová jako divoké zvíře, ale dospělá žena se ho nezbaví. Její jediný syn si svoji bitvu musí nejenom začít sám, ale také doufat, že ho mnohem starší protivník nezlikviduje. Kam se podělá láska matky ke svému dítěti? Proč preferuje ožralého, nezaměstnaného příživníka, i když všem v okolí říká, že je pro ni spíše zátěží? I pro mě je její chování naprostou záhadou.

Nemá smysl tady pitvat jeden příběh za druhým, hlavně z toho důvodu, že mi stále nedochází, proč takový film vznikl. A také nechápu, že v každém příběhu je pouze černo, negativita a naprostá frustrace. Mohu si oči vykoukat a stále na mě zírá jenom zoufalství a bolest. Zřejmě se pan Jaro Vojtek rozhodl ukázat, že situace dokáže být tak šílená, až se s ní lidé sžijí. Jelikož nevědí, jak z ní ven, nikde nevidí žádné řešení.  Se svojí misérií se slučují, aniž by si ji kdy sami před sebou přiznali.

Co se týká hereckého obsazení, nový snímek Jaro Vojtka Děti, přichází s poměrně zajímavou škálou jak herců, tak neherců. Nejvíce mě zaujal malý Arnold Nagy, který tento rok začíná osmileté gymnázium a v budoucnosti by se rád věnoval herectví. Jeho boj Davida s Golijášem vynikl v povídce Kanárik, kde matka spíše preferuje svého milence-budižkničemu, než svého malého syna.

Co říci závěrem? Snímek je temný a pesimistický, nicméně třeba se vám v něm podaří najít něco, co zrovna vás osloví.

Slovensko, ČR  2014

Režie: Jaro Vojtek