Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Dřív než půjdu spát

Filmová recenze: Dřív než půjdu spát

15.9.2014 - redakce Babinet.cz

Ztráta paměti. Každý jí občas trpíme. Někdy dokonce naschvál, protože se chceme vyhnout té či oné situaci. Ve vážnějším případě jde o nemoc. Nemoc stáří či vzniklou následkem zranění.

A právě toto bolestivé téma sehrává hlavní roli v novém snímku režiséra Rowana Joffe - Dřív než půjdu spát /Before I go to sleep/.

Velmi brutální zranění vede ke ztrátě paměti. Hlavní hrdinka snímku Christine /Nicole Kidman/, se každé ráno probouzí vedle cizího muže. Cizí muž v cizím pokoji, v cizím domě. Poměrně frustrující. Christine si opravdu nic nepamatuje, tudíž pro ni je vše novinkou. V jejich ložnici, všude kam se podívá, se nacházejí papírky s informacemi a fotografie, připomínající kým je a s kým žije. Muž, označený nálepkou "cizí", je již pěknou řádku let jejím manželem Benem /Colin Firth/.

Tísnivě napínavý psychotriller v produkci Ridleyho Scotta pomalu ale jistě rozmotává důvod, proč vlastně Christine přišla o paměť. Údajně před několika lety utrpěla při nehodě poškození mozku, které jí kompletně vymazalo paměť. Jako když smažete snímek z fotoaparátu či právě došlý e-mail, jehož obsah vám není k užitku.  Kromě Bena je Christine v úzkém kontaktu se svým psychiatrem Edmundem Nashem /Mark Strong/. Díky němu si pacientka vede videodeník. Právě deníkové záznamy ji postupně přivádějí do minulosti a odhalují kým byla a jak žila.

Dřív než půjdu spát zároveň přináší i téma opičí lásky spojené s chorobnou žárlivostí. Partnerský vztah není o vlastnictví jednoho člověka druhým. Pokud se do takové fáze dostane, nelze mluvit o partnerském vztahu. Chorobná žárlivost vede k naprosté ztrátě soukromí a volného pohybu v rámci soužití dvou lidí. Stálá kontrola, fyzické násilí a psychický tlak jdou ruku v ruce s opičí láskou. Je jasné, že vztah tohoto typu nemůže zdravě fungovat.

Nicole Kidman výborně ztvárnila mladou ženu, jež málokdy ví, která bije. Ztráta paměti a její pomalý návrat s každým ránem jsou pro ni velkým handicapem. Nicméně pomoc často přichází ze směru, z něhož bychom ji očekávali nejméně. Videodeník je důvěryhodným pomocníkem a posléze i průvodcem celou situací. Christine se začíná pomalu seznamovat se svojí pamětí, která se v záblescích občas dostává na zemský povrch. Často jde o naprosto šokující vzpomínky, ale alespoň ji někam vedou.

Colin Firth v roli Bena je velmi kontroverzní postavou, jež mate nejenom Christine, ale také diváky. Elegantní, šaramantní se sexy úsměvem na rtech a s občasnou slzou v oku ve chvíli, kdy je zrovna třeba. I rámě občas nabídne, pokud se k tomu situace nabízí. Nicméně skrývá v sobě něco neupřímného, co zrovna neladí s jeho dobře se prezentující postavou. Co je to "něco"?

Mark Strong v roli psychiatra Edmunda Nashe se také zdá býti někým mezi. Mezi čím? Mezi pravdou a lží? Mezi pomocí a zneužitím? Rovněž velmi dobře vypadající, nicméně některé z jeho impulsů jsou pro diváka velkým překvapením. Dá se mu věřit? Na čí straně vlastně je? Chce Christine pomoci nebo ji jenom manipulovat?

Nový snímek režiséra Rowana Joffe v produkci Ridleyho Scotta je plný nečekaných zvratů. Odhaluje příběh, který se může stát komukoliv z nás, pokud zanedbáme pravidla, na nichž stojí partnerský vztah.

Film Dřív než půjdu spát vám vřele doporučuji. Otevře vám oči na poli lidské psychiky a mezilidských vztahů. Přeji vám silný lidský zážitek.

USA – 2014