Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Století Miroslava Zikmunda

Filmová recenze: Století Miroslava Zikmunda

4.9.2014 - redakce Babinet.cz

Naštěstí jsou stále mezi námi lidé, kteří jsou věkem tzv. staří, ale vyzařují energii mládí a radost ze života. Jedním z nich je pan Miroslav Zikmund. Velmi silná osobnost, která k sobě svým charismatem a náplní života přitahuje davy lidí. Chodí zpříma, dívá se stejně tak, z každé jeho věty je cítit jasnost, zřetelnost, pokora a láska k životu.

Jeho životní příběh včetně nejniternějšího soukromí nám předkládá nový snímek pana režiséra Petra Horkého, který je zároveň autorem scénáře. Titul se doslova nabízí - Století Miroslava Zikmunda. Narodil se 14. února roku 1919, tudíž ještě za Habsburků, a tím pádem je celý jeho život plný nejvýznamnějších okamžiků českých a zároveň světových dějin.

Z celého snímku doslova sálá, že pan režisér Petr Horký a pan Miroslav Zikmund sdílejí nejedno společné. Ať už jde o fascinaci v cestování a poznávání nových krajů a kultur nebo nadšení realizovat své plány.

Pan Miroslav Zikmund byl součástí notoricky známé české dvojice cestovatelů - Zikmunda a Hanzelky. Ti dva se zcela náhodně potkali ještě na vysoké škole a jelikož po jejím ukončení měli možnost vyjet ven, neváhali a vyrazili. Nejenom naše země česká /a posléze i po delší dobu československá/, ale také zahraničí je zbožňuje a obdivuje jako nadšené cestovatele. Jejich knihy jsou součástí knihoven, jak soukromých, tak veřejných. Ale kdo z nás ví, jaký vlastně žili život? Jaké bylo jejich soukromí? Koho milovali a kdo miloval je? Kolik měli dětí? Jací vlastně byli jako manželé a otcové? Otázek se nabízí spousta. Odpovědi přináší právě dokumentární film Století Miroslava Zikmunda.

Pan Miroslav Zikmund kdysi dávno před lety povídá panu Jiřímu Hanzelkovi, že by bylo více než užitečné psát si deníky. Ale proč?, diví se oslovený. Protože se toho hodně děje a je dobré si věci zaznamenat. Nyní necituji, jenom reprodukuji, co na mě mimo jiné během sledování dokumentárního filmu zapůsobilo. Lidé totiž mají tendenci zapomínat. V lepším případě si později vzpomenou na to dobré, ale bohužel frekventovanější lidskou náturou je vzpomínat na to méně dobré, či dokonce špatné a zlé.  Do deníků páni Zikmund a Hanzelka zaznamenávaly vše. Vše, co v té které době považovali za vhodné zdokumentování. Kdyby tak v té době tušili, že deníky budou více než užitečné právě panu režisérovi Petru Horkému!

Vřele vám nový dokumentární film doporučuji! Provede vás jak našimi a světovými historickými událostmi, tak soukromím velmi významné české osobnosti, pana Miroslava Zikmunda. Snímek je upřímný, chvílemi až dojemný. Člověku se do očí derou slzy, když sleduje příběh přátelství dvou mužů, které nerozdělily ani peníze, ani ženy, jak se to často stává. Jde o velmi inspirativní lidský příběh, který by každý měl vidět a uvědomit si, jak bohatý život může člověk žít, pokud skutečně chce. Nezastaví ho ani politická omezení doby nacistické okupace či posléze komunistického režimu. A vlastně ani demokratická nesystematičnost až informační přehlcennost současné doby. Zmiňuji to hlavně z toho důvodu, že hodně lidí stále hledá "proč" to či ono není možné. Vždy si najdou nějakého "viníka", který jim zkazil život či překazil úspěch zde či jinde. Století Miroslava Zikmunda velmi jasně říká, že pokud člověk chce, jde všechno.

Tímto chci poděkovat panu Miroslavu Zikmundovi a panu Petru Horkému za unikátní dokument a pevně věřím, že široká veřejnost bude nejméně tak nadšená jako jsem já. Přeji vám silný lidský a divácký zážitek.

ČR 2014

Žánr:  dokument

Režie a scénář:  Petr Horký