Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Chlapectví

Filmová recenze: Chlapectví

31.7.2014 - redakce Babinet.cz

Dvanáct let. Dvanáct dlouhých let v života člověka. Právě tímto tématem se zabývá nový snímek Chlapectví /Boyhood/ od amerického režiséra Richarda Linklatera, který je zároveň autorem scénáře.

Jde o naprosto unikátní film, v němž sledujete život  chlapce Masona /Ellar Coltrane/ po dobu dvanácti let.

Mason -  sympatický klučina žije se svojí sestrou Sam /Lorelei Linklater/ a mámou /Patricia Arquette/, protože rodiče jsou bohužel rozvedeni. Tatínek /Ethan Hawke/ funguje  jako víkendový rodič. Děti mají štěstí, že s ním mají kamarádský vztah a společně strávený čas si opravdu užijí.  Už na začátku snímku se ukáže, že tatínek v počátcích otcovství byl velmi divoký, takřka nezvladatelný a rodičovství mu pomohlo dozrát. Děti jako Mason a Amanda své rodiče opravdu nešetří. Co mají na srdci, velmi rychle také vysloví. Dospělý by v případě tak přesně mířených dotazů zcela jistě váhal, ale děti rozhodně ne! Navíc tatínek musí zaplatit za každé sprosté slovo.

Děti jsou holt nejlepší učitelé svých rodičů a to platí všeobecně a celosvětově.

Je opravdu fascinující sledovat dvanáct let života jednoho kluka. Vidět, jak se postupně vyvíjí, jak přijímá či spíše nepřijímá nové partnery a posléze i manžely své matky. Sympatická blondýnka má evidentně smůlu na muže, jak se říká. Přitahuje si samé usurpátory v kombinaci s alkoholiky, opravdu není, o co stát. Své největší štěstí má ve svých dětech - v Masonovi a Samanthě - kteří ji doslova drží nad vodou.

Nový snímek Chlapectví má sice stopáž stošedesátišesti minut, ale upřímně řečeno, čas letí jako bláznivý. Stejně jako v životě. Z malého Masona je najednou velký kluk - puberťák, který se osamostatňuje a hledá si svoje místo v životě. Stejně tak jeho sestra Sam. Pro rodiče je to najednou šok - ach Bože, ty naše děti nám tak rychle vyrostly! - ani tomuto snímku se notoricky známá věta nevyhne. Ano, je to šok, ale život jde dál. Sympatická blondýnka je sice už starší, nicméně hnízdo má najednou prázdné a má konečně čas pro sebe. Kdysi divoký tatínek se již dávno zklidnil a založil novou rodinu. Čeká ho stejné kolečko s dalším potomkem...

Na film Chlapectví jen tak nezapomenu. Ptáte se proč? Protože v jednoduchosti je krása. Prostě si jenom užíváte to privilegium, že sledujete dvanáct let života nějakého Masona, kterého jste v životě nepotkali. Dozvíte se o něm naprosto všechno. A stejně tak o jeho mámě, tátovi, ségře, jeho láskách a úvahách o smyslu životu. Přeji vám krásnou podívanou.

USA 2014

Žánr:  drama

Scénář a režie: Richard Linklater