Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Můj vysvlečenej deník

Filmová recenze: Můj vysvlečenej deník

1.5.2012 - Hana Kasalová

Již podle názvu mě zaujalo, že jde o filmové zpracování deníku holky v pubertě. Dost dobře jsem si nedokázala představit, co všechno deník odhaluje, jestli pisatelka tudíž i hlavní hrdinka je vystavená jako houska na krámě nebo je to úplně jinak. Nová česká komedie režiséra Martina Dolenského natočená podle knižního bestselleru Johany Rubínové mě dost překvapila.

Johana - mladá holčina /Veronika Kubařová/, která má pouhých sladkých sedmnáct let. Dnešní puberta spíše připomíná dřívějších nejméně dvacet let. Doba jde evidentně dopředu a "dětičky" dozrávají raketovou rychlostí. Ve skutečnosti nedozrávají, jen si to přejí  "ostošest", ale není jim dopřáno, protože je prostě ještě příliš brzy. Musí si odkroutit dalších nejméně dvacet let, aby se do vysněného věku zralosti dostali a skutečně si ho vychutnali.

Hlavní hrdinka přišla v dětském věku o maminku /Verica Nedesca/, žije s tatínkem /Igor Bareš/ a jeho přítelkyní Sábou /Petra Špalková/. Tatík je bývalý rocker, v současné době pisálek do bulváru. Komická postavička sama o sobě, dobrák, na kterém se dá dříví štípat. Ale když mu rupnou nervy... Kamarádi, kamarádky, známí i neznámí se ochomejtají či jen tak proplouvají filmem. Se všemi tříská puberta, první lásky či už xté, záleží na koho to zrovna padne. Do toho hulej´ jako komíny, chlastaj´, mejdánkujou, prostě klasická kultura věku náctiletých.

Kdo mě naprosto strhnul po herecké stránce, byla Petra Špalková v roli "krávy" - macechy. Vztah nevlastní matka versus nevlastní dcera se zrovna nevydařil a po větší část filmu mezi nimi probíhají dost ostré bitvy. Jak autentické! Nicméně ne každá kráva se krávou rodí. Sába se v rozhodujících životních okamžicích ukáže jako "správnej frajer" a všem pěkně klesnou brady. Jak znám po herecké stránce Petru Špalkovou, tak role Sáby jí padla jako ušitá. Vůbec jsem neměla pocit, že hraje roli nějaké cizí ženské. Jinými slovy se Sábou byla dokonale sžitá a smekám před jejím hereckým výkonem. Děkuji, Petro.

Zároveň gratuluji Johaně. Po shlédnutí jejího soukromí a uvědomění si, že teď všechno všichni ví, mi bylo všelijak. Kde tak mladá dívka bere sebevědomí, ukázat se všem ve své totální nahotě? Žádná maska, pouze lidská přirozenost. Skutečně obdivuhodné. Johano, doufám, že píšeš další deník a jednou nás s ním seznámíš.

Přeji vám ať nový snímek Martina Dolenského nejenom přiblíží svět puberťáků a jejich rodičů, ale také ať se dobře pobavíte.

ČR – 2011; StoproFilm, Česká televize, Backlight Films a  Filmachine
Žánr: komedie