Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Projekt La Ngonpo ukazuje českým studentům, jak žijí jejich indičtí vrstevníci

Projekt La Ngonpo ukazuje českým studentům, jak žijí jejich indičtí vrstevníci

16.4.2012 - Redakce Babinet

Považujete modelku Helenu Houdovou, hokejistu Jaromíra Jágra, exprezidenta Václava Havla, bývalého dětského vojáka Sierra Leone Ishmaela Beaha či indického ocelářského magnáta Lakshmi Niwase Mittala za hrdiny? A z jakého důvodu? Ve stejný čas, ovšem na dvou vzdálených místech světa, v Indii a v České republice, diskutují o tomto tématu 12-16letí studenti. Jejich školy totiž vytvořily internetové partnerství v rámci vzdělávacího projektu La Ngonpo, jehož cílem je přiblížit českým dětem život v rozvojových zemích a indickým žákům zase ten středoevropský.   

Projekt koordinuje Multikulturní centrum Praha (MKC Praha), a to za podpory Evropské komise a České rozvojové agentury. „Dvě partnerské třídy ze zemí vzdálených tisíce kilometrů se po dobu šesti měsíců učí podle stejné učebnice a v téměř stejnou dobu probírají stejné kapitoly. Vždy, když práci na jednotlivém tématu dokončí, mohou se o výsledky podělit na internetovém portálu projektu www.la-ngopo.org,“ popisuje koordinátorka projektu Romana Vylitová z MKC Praha. Projekt probíhá v letech 2010-2012 v České republice, v indické části Himalájí v oblasti Ladaku a letos také v Tibetu. Zapojit se však do něj mohou školy z celého světa.

„Cílem projektu je především podnítit zájem žáků a studentů o rozvojová témata. Právě možnost srovnávat svůj názor s kamarádem na druhém konci světa pomáhá žákům chápat vztah a souvislosti mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi a utvářet si vlastní žebříček hodnot,“ vysvětluje Vylitová.  

Hrdina, Migrace, Krása, Voda…

V České republice se do projektu zapojilo 10 škol, v Indii a v Tibetu 6. Všechny mají k dispozici podrobnou metodiku, která obsahuje 6 různých témat: Kruh, Hrdinové, Migrace, Krása, Voda a Společně.  Výuka probíhá alespoň zčásti v angličtině a spočívá především v diskuzích, aktivním zapojení studentů a v jejich kreativní práci. Témata školy zpravidla začleňují do běžných předmětů svých osnov. „Indické hodiny jsou zábavné a dozvím se nejen něco o Indii, ale i o svých spolužácích,“ říká jeden z českých žáků. „Většinou míváme hodiny stylem - otevřete si učebnici, přečtěte si… tyhle indické hodiny byly na způsob debaty, myslím, že je to dobré,“ dodává jiný žák.
„Na projektu La Ngonpo oceňuji skutečnost, že přiměl moje studenty k hlubšímu přemýšlení o vlastní zemi, regionu, vesnici a způsobu života vůbec. Metodika La Ngonpo je přiměla zamyslet se nad svými hodnotami, cíli a dalším směřováním,“ uvedl o projektu Chamba Ghlack, učitel na Spring Dale Public School v indickém Mulbekhu. „Hodina byla velmi dobrá, žákům i mně se líbila a to je myslím nejdůležitější – když vidím výsledky nejen já jako učitel, ale když se baví i žáci a mají z hodiny dobrý pocit. Skvělé aktivity,“ konstatovala Lenka Dvořáková, učitelka Základní školy Tyršova v Brně.

Multikulturní centrum Praha stále hledá další školy, které by se do projektu chtěly zapojit. „Všem zájemcům zdarma poskytneme kromě originální metodiky také metodickou podporu a možnost konzultací s autorským týmem, kontakt na partnerskou třídu v rozvojové zemi, stejně jako proškolení učitelů a úvodní workshop pro děti,“ uvádí Romana Vylitová.  
Výstavy, koncerty a dokumentární film

Projekt La Ngonpo představí české veřejnosti série výstav, koncertů i dalších akcí pořádaných na několika místech České republiky během jara a podzimu letošního roku. Open-air výstavy budou prezentovány na hlavních náměstích velkých českých měst a představí umělecká díla i další výstupy, které během projektu jednotlivé třídy vytvořily. V květnu se mohou zájemci těšit na výstavu v Plzni, podpořenou také koncertem 16. května v Buena Vista Clubu . Následovat bude výstava na pražském Václavském náměstí společně s koncertem 4. Června v Lucerna Music Baru. Podrobnosti o akcích, včetně přesných termínů a interpretů ještě Multikulturní centrum Praha upřesní. Na podzim se přesunou akce na Moravu, realizovány budou postupně výstavy v Olomouci, v Brně a ve Vsetíně.  Veřejnosti bude také promítán dokumentární film podávající svědectví o průběhu projektu, který zčásti natočili samotní žáci.

V Indii pomáhají projekt realizovat čeští dobrovolníci, naopak do České republiky na stáž se na počátku června chystá skupina indických učitelů zapojených do projektu.

Partneři projektu:
Nazemi – společnost pro fair trade
Základní článek Hnutí Brontosaurus Modrý kámen
Moravian Mission Welfare Society, Indie
SECMOL, Indie
Fundacja Nowa Ameryka, Polsko

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz