Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: ČTYŘI SLUNCE

Filmová recenze: ČTYŘI SLUNCE

2.3.2012 - Hana Kasalová

Jsem natěšená jako malé dítě na cukrátko. "Čtyři slunce"! Určitě slibují hodně jasu, legrace, pohody, ..., jak já se těším!, už předem jsem si výskala.

Pod taktovkou Bohdana Slámy se prezentují Aňa Geislerová /Jana/, Jaroslav Plesl /Jára/, Marek Šácha /Véna/ a  Anna Bubeníková /Anička/ coby rodinka k pohledání v novém snímku "Čtyři slunce".

Janu vnímám jako silnou "traktoristku" táhnoucí na svém "hrbu" vše, co jen žena může táhnout. Že vám to něco připomíná? Podobnou traktoristku jsme měli nedávno ve filmu Poupata. Holky jakoby si z oka vypadly. Jana sdílí svůj život s Járou, který stále nechce dozrát. Chápu, že huličům, alkáčům, místním prostitutkám a podobným vykořeněncům je Jára dobrým parťákem, ale probouzet se vedle něj každé ráno? Respektive, když se náhodou objeví doma. S Járou to mlátí ode zdi ke zdi a když slintá a cintá do peřin "Pojďme si udělat další dítě", mám pocit, že vrhnu do sedačky před sebou. Naštěstí je Jana v tu chvíli natolik soudná, že mu to rázně zarazí. Jeho maminka Jana. Jeho ošetřovatelka Jana. Jeho poradkyně Jana. Jeho "Lepší část" Jana. Jano, klobouk dolů. Aňa Geislerová se v určitých scénách do své role tak ponořila, že jsem měla strach, že se jí opravdu něco stane. Zato Járovi se opravdu dařilo! Sice sebe nazval "pičusem", omlouval se do "aleluja", ale zvesela si parazitoval dále. V tom byl fakt frajer, měl výdrž.

Dalším exotem, kterého jsem měla problém vydýchat, byl Karel. Úchvatně ho ztvárnil Karel Roden. Karel je rádoby šaman. Velké dítě, které má spíše halucinace, než zodpovědnost za všechno, co život přináší. Takový Jára, ale z druhého konce. Jeho krabičkou poslední záchrany je Evička /Klára Melíšková/. Milá, empatická, otevřené srdce nejenom na dlani. Karlovi by snesla modrý z nebe. Nicméně jeho "vychytávky" začínají dožírat i ji...

Nejvíce mě na celém snímku zaujali děti. Járův syn z prvního manželství Véna je neherec a je tak přirozený, normální a svůj, až to člověku trhá srdce. Jak by také ne, když ve své roli jde ve stopách svého otce. Ten si to uvědomuje, ale jeho cesta nápravy se mu moc nedaří. Syn, který nenávidí svého otce, neuznává autoritu staršího muže, skončí jednou na terapiích nebo s injekční stříkačkou v žíle. Anička je plodem dřívější lásky mezi Janou a Járou. Drobná blondýnka, roztomilý stmelovač svých rodičů. Velmi často se nestačí divit, kam se to vlastně narodila.

A nesmím zapomenout na Jerryho! Respektive na Jirku Mádla, který se blýsknul v roli místního pankáče. Jeho otec zmizel "bůhvíkde", jeho matka se propíjí životem. Stejně Jerry. Propíjí a prohulívá. Pro mladší ročníky je velkým hrdinou, pro starší smradlavou onucí. Cítím to i z filmového plátna.

Můj dojem ze "Čtyř sluncí"? Ach, jak jsem byla naivní ve svých očekáváních! Smutek a zoufalství doslova prosákli celý sál kina. Ani špetka humoru, ani jeden upřímný úsměv. Strhané rysy, výkřiky do tmy, které nikdo neslyší nebo nechce slyšet. Dětské slzy, které dospělí neumí usušit. Pro mě osobně jde o "Poupata 2". Není lepší investovat do něčeho pozitivního než opakovat to, co již udělaly předchozí snímky?

Česko, 2012
Žánr: Komediální drama
Režie: Bohdan Sláma
Hrají:Jaroslav Plesl, Marek Šácha, Karel Roden, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Igor Chmela, Anička Bubeníková, Jiří Mádl, Jana Plodková, Klára Pollertová-Trojanová, Marie Ludvíková, Vladimír Merta, Zuzana Kronerová, Kryštof Rímský, Kateřina Jandáčková, Mária Pavlová, Miroslav Sabadin
Přístupnost: Mládeži do 12 let nevhodné
Premiéra: 8. března 2012