Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Železná lady /Bez kompromisu.../

Filmová recenze: Železná lady /Bez kompromisu.../

21.2.2012 - Hana Kasalová

Jedno z mých oblíbených kin v centru města. Nachází se v secesním multifunkčním komplexu, který postupně vznikal od r. 1907 do r. 1921. Při každé návštěvě cítím tu zvláštní magickou atmosféru Prahy. Dělá mi moc dobře jenom tam být. Být v tichosti a kochat se tou nádherou, která mě obklopuje.

"Jardo, sedni si sem!....nebo raději sem.....sundej si kabát, bude Ti vedro.....nebo si ho raději nechej, cítím, že je tady docela chladno.....přece KVŮLI NÁM nebudou topit, že?.......na, tady máš bonbon.....za chvíli přijdou holky......už aby tady BYLY.........!!!!!!!!!!".......Bla Bla Bla.......Moje snění přerušila velmi rázná žena, která se svým manželem evidentně zachází jako s malým děckem. Její rysy jsou ostré, vlasy bílé, neusmívá se, jenom komanduje. Cítím, že srážím špičky a zasouvám se do sedačky. Koutkem oka loupnu po jejím muži. Odhaduji ho na téměř osmou desítku života, je štramák. Líbí se mi. Vlasy má evidentně obarvené, je vkusně a voňavě oblečený, jeho rysy jsou měkké a vyzařuje z nich shovívavost. Příkazy a zákazy jeho manželky ho  nechávají v naprostém klidu. Zato já mám co dělat! I když se mě to netýká, tak vedle mě sedící - tedy spíše ošívající se žena - mě pěkně vytáčí! Sakra, kde to jsme? Zavalena energií mé sousedky jsem si v tu chvíli neuvědomila, že to samé za chvíli přijde z plátna mého oblíbeného kina.

"Železná lady" s podtitulkem "Bez kompromisu".

Režisérka slavného filmového muzikálu "Mamma Mia" Phyllida Lloyd opět udělala správnou volbu, když do hlavní role nového snímku obsadila Meryl Streep. Její výkon je naprosto strhující, včetně napodobení Margaretina typicky charismatického hlasu. Díky maskérům je od skutečné Thatcher téměř k nerozeznání.

Příběh první premiérky Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Margaret Thatcher mě udržel v plné pozornosti po celých sto pět minut vysílání. Narozena coby dcera hokynáře, velmi silná osobnost, která dokázala, že vysoká politika není pouze výsadou mužů. Zároveň měla ohromné štěstí ve výběru svého životního partnera. Denis si ostatně vybral ji! Proč? Protože ho doslova fascinoval její velmi osobní přístup k politické situaci. Margaret ho dostala nejenom tím, že chce být manželkou, matkou, ale také chce rapidně zlepšit životní úroveň lidí své země.

Snímek ukazuje tvrdou realitu, že všechny tyto velmi náročné funkce, nejde dost dobře skloubit za podmínky naprosté spokojenosti na všech stranách. Pro Margaret byla podstatnější vysoká politika a život občanů její země. Dvojčata Carol a Mark a manžel Denis tím pochopitelně velmi trpěli. Nový film prolíná různé časové roviny profesionálního a soukromého života Margaret Thatcher. Velmi často mi běhá mráz po zádech. Přezdívka "Železná lady" sedí velmi dobře. Dodatek "bez kompromisu" pouze usměrňuje rebely a ty, kteří prostě nevěří tomu, co vychází z jejích úst. A ona to myslí naprosto vážně a není ochotna své stanovisko změnit. Natož udělat kompromis!

Druhá polovina života obvykle bývá náročnější než ta, ve které jsme kdysi začínali. To, co jsme zanedbali, nás doběhne. Zanedbávala jsi svoje děti? Fajn..., teď je řada na Tobě. Tvoje děti jsou již v produktivním věku, ale to neznamená, že ze své duše a těla vymazaly své dětství. Jejich vzpomínky a to, jak jsi je vychovávala si odnášejí do svého dospělého života. Nečetla jsi jim pohádky? Nechválila jsi jejich výkresy a dárečky, které Ti přinesly ze školky a posléze ze školních lavic? Utíkala jsi před nimi do práce? Fajn..., teď je řada na Tobě, aby jsi se vypořádala s tím, co jsi zasela. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Na každého jednou dojde.

Rodinná situace úspěšné političky je velmi hlubokým bolestivým tématem. I když se Margaret snaží stále žít "bez kompromisu", tak to, co v současné době sklízí, rozhodně nejsou plody hojnosti. Je to spíše k pláči.

Vřele vám nový snímek s Meryl Streep v hlavní roli doporučuji. Jak jste již určitě pochopili, nejde "jenom" o politiku Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z doby Margaret Thatcher. Jde také o to, že co v mládí zasejeme, tak ve stáří také sklízíme.

UK 2011
Žánr: Biografický
Režie:    Phyllida Lloyd