Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Perfect Sense

Filmová recenze: Perfect Sense

19.1.2012 - Hana Kasalová

Ještě teď je mi z toho pěkně šoufl. Jde o nový snímek režiséra Davida Mackenzie "Perfect Sense", natočený v koprodukci Dánska, Německa, Švédska a Velké Británie.

Přitáhnul mě k němu Ewan McGregor, který je jedním z mých oblíbenců z filmového plátna. Jeho specifický mužský magnetismus mě zatím nikdy nezklamal. Ve filmu znázorňuje jednu z hlavních postav - šéfkuchaře, který navzdory svému vulgárnímu přístupu k ženám /sbalit, použít a vyhodit/, se nečekaně zamiluje. Jeho styl "cukr a bič" v podobě, kterou žádná zdravě uvažující žena nechce zažít, mu překazí mladá epidemioložka /Eva Green/. Její zkušenosti s muži nejsou zrovna záviděníhodné, čili floutka z kuchyně bere s velkou rezervou. Jaké to překvapení, když oba dva zjistí, že k sobě pasují jako puzzle.

Jejich počínající zamilovaný romantický příběh zažije dramatický střih a film se dostává do roviny katastrofického globálního dramatu. Nikdo neví přesně proč, ale celosvětově se šíří nemoc, která svým průběhem může snad připomínat jenom mor z doby dávné historie. Avšak příznaky jsou mnohem děsivější, protože člověka nečeká rychlá smrt, ale naopak umírání zaživa. Postupně mu odcházejí smysly. Jeden za druhým. Nekompromisně. Všichni jsou na tom stejně bez ohledu na společenské postavení.

Snímek nabízí prolínání se až kýčovité zamilovanosti dvou lidí, kde oba žasnou jaký ten druhý vlastně je, a "božího trestu", coby následku globální epidemie. Ženský hlas nevtíravě, ale důrazně dokumentuje a informuje diváka, co se kde zrovna děje a jak lidé zvládají či spíše nezvládají nové životní situace.

Umíte si představit, že už nikdy neucítíte vůni čokolády či svého milence? Vaše nosní dírky se budou snažit jako o život, ale tento běžný smysl zmizel. Člověk ho považoval za tak normální, že najednou jeho tělo ani mysl nechápou, proč už s nimi nežije. Vytratil se. Pokud pracujete v restauraci jako již zmíněný šéfkuchař, tak je to pěkný průšvih. „Proč chodit do drahé restaurace, když nic necítím?“, ptá se potenciální klient.

Chuť. Jak ji všichni zbožňujeme! Sbíhají se nám sliny. Tečou nám sliny. Ať už mozek či naše fantazie přivodí chuť na NĚCO a chuťové buňky nám řeknou jaké to vlastně je. Chutná? Nechutná? Proč? Příliš sladké? Hořké? Nakyslé? A najednou se chuť vytratila...Není. Nikdo si ji nedokáže přivolat zpět. Jak to jenom kdysi mohlo chutnat...Člověk začíná šílet...

Lidské smysly neodcházejí od lidí jen tak mimochodem, ale jsou bohužel doprovázeny doslova hororovými příznaky. Zvedal se mi žaludek a tím pádem na ně teď a tady nechci vzpomínat. Režisér, herci a všichni tvůrci filmu se doslova vyřádili. Chtěli tím dát najevo, že za každou ztrátu se platí. A velmi často s vysokými úroky.

Važme si svých smyslů!, křičí nový film. Oslavujme je a děkujme jim každý den, že jsou zdravé a tím pádem nám zjednodušují a zpříjemňují život. Nedovolme dostat naši planetu Zemi do žumpy, se kterou se potýká ve filmu "Perfect sense".  Jenom prostřednictvím globální epidemie se všeho negativního, zatěžujícího a tudíž nepotřebného potřebuje zbavit. I za cenu, že ti, kteří si žijí své denní běžné životy, zaplatí tu nejvyšší možnou cenu.

Velká Británie, Dánsko, Německo, Švédsko, 2011
Žánr: drama, romantické
Režie:  David Mackenzie