Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Takový normální Řidič – Drive

Filmová recenze: Takový normální Řidič – Drive

18.9.2011 - Hana Jasaňová

Jezdit autem v ulicích nočního Los Angeles není nic bezpečného, především pak, když se nocí řítí Řidič. Tento tichý týpek za volantem vede dvojí život. Ve dne pracuje coby automechanik v dílně pana Shannona, jenž mu také zařizuje práci kaskadérského řidiče do filmů. Po nocích si ho pak najímají různí zločinečtí jedinci jako odvoz z míst činu. Řidič a jeho každodenní život je odrazovým můstkem pro příběh muže, jenž náhodně střetne obyčejnou ženu, zamiluje se do ní a je pro ni schopen udělat neobyčejné věci.

Začátek filmu divákům Řidiče představí právě v roli nočního odvozce zločinců. Řidič nenosí zbraň, neúčastní se akce, jenom řídí. Svým klientům dává pět minut, ve kterých se musí dostat do auta, ani o minutu více. Těchto prvních několik momentů je plných adrenalinu, vzrušení a akce. Je radost sledovat celou promyšlenou jízdu a unikání před policejními složkami. Pro každý akční film by toto byl skvělý začátek a rozjezd. Film Drive je akčním snímkem, v mnohém se však vymyká dnešnímu pojetí žánru. Ač je motiv řidičova nočního zaměstnání skvělým tématem pro děj celého snímku, Drive o jezdeckých eskapádách se zločinci na zadním sedadle nevypráví, jen nám naznačuje Řidičovy schopnosti s volantem a promyšlenost jeho jednání.

V dalších minutách se nám představí Řidič coby spořádaný občan. Všední dny mají o poznání pomalejší rytmus. Blíže se poznáváme se Shannonem a jejich vzájemným vztahem. Na scénu přicházejí také Shannonovi známí Bernie a Nino coby investoři Řidičovi závodní budoucnosti.

Mužskému elementu už jen chybí něžné pohlaví. Řidičovo náhodné setkání se sousedkou Irene ve výtahu je pak symbolem počátku jejich vztahu. V

V průběhu filmu pak výtah bude svědkem i dalšího zlomového okamžiku v jejich společné cestě. S Irene se také seznámíme s jejím synem a manželem, jenž je právě ve vězení. Všechny postavy jsou představeny a akce může začít. Neobyčejný snímek se rozbíhá do netušených směrů, jenž pro neotrlého diváka mohou být i neúnosné.

Ryan Gossling se v postavě Řidiče odtrhnul od romantických a životem rozervaných hrdinů a střihnul si žánrově zcela odlišnou roli. Jeho herecký projev je zde značně omezen Řidičovou tichou povahou. Spíše než slovy komunikuje svým pohledem a párátkem v ústech.

V první polovině filmu z něj mohou diváci mít pocit, že to není přílišný myslitel, že spíše dobře vykonává co mu Shannon přikáže, než že by se o něco snažil sám od sebe. A protože za vším stojí žena, tak se sblížením se k Irene se mění i chování Řidiče. Zamlklý člověk se tak stává mužem činu, který se nezalekne ničeho, co by mu mohlo zabránit v dosažení jeho jediného cíle – ochránit Irene a její rodinu.

Režisér ani scénárista nedávají divákům možnost se s Řidičem blíže poznat. Nevíme jeho jméno, nic o jeho minulosti, či motivaci proč dělá, to co dělá. Co symbolizuje škorpión na Řidičově bundě, se kterou vykonává špinavé záležitost? To si diváci mohou pouze domýšlet. Je proto překvapující pozorovat změny v Řidičově chování a nebýt si zcela jisti s čím vyrukuje v dalším průběhu filmu. Goslingův maniakální pohled tomu jen přidává na intenzitě.

Vizuální pojetí filmu je silně stylizované. Zpomalené záběry nejsou výjimkou, o jejich funkčnosti by se dalo polemizovat, kdy jde spíše o manýru a kdy se nám režisér snaží ukázat něco hlubšího. Výtahová scéna se zpomaleným polibkem Řidiče a Irene a následná rychlá akce je velmi dobře zpracované vizuální pojetí Řidičova rozhodnutí o ochraně ženy navzdory zjevným následkům. Naopak zpomalená scéna, kde Řidič nese Irenina syna do bytu a Irene na něj zamilovaně hledí nepřináší nic nového do příběhu a jde tak spíše o vizuální kudrlinku.

Právě vizuální stránka je jedním z hlavních faktorů, který tento film odlišují od běžných akčních filmů. Matrixovskému syndromu s bullet time záběry, dokonalými bojovými scénami, černým oblečením a slunečními brýlemi se tento snímek vyhnul na kilometry daleko. Přináší syrovou akci, naturalistickou násilnost a realistické prostředí.

Tempo filmu je v začátku velmi strhující a adrenalinové, pak se zpomalí, a diváci se tak mohou soustředit na vztahovou rovinu postav. V závěru se vše opět zrychlí, nejde však již o uchvacující a nabuzující akci z jízdy z počátku filmu. Kolem řidiče se postupně vytváří nebezpečná aura, jenž je to co pohání druhou polovinu snímku. Hudební složka je také velmi zajímavá. Má silný ženský nádech, což ještě přidává na nepoznatelnosti mužského hrdiny. Až romantické tóny jsou v kontrastu k násilnému akčnímu ději velmi křiklavé a potvrzují tak jedinečnost celé podívané.

Film Drive má jistě kultovní potenciál. Nejedná se o klasický akční film s hláškujícím hrdinou či mistrem bojového umění. Děj není nijak komplikovaná a promyšlená hrdinská akce, ani se zde autoři nesnaží o filozofování nad Řidičovým jednáním. Hlubší psychologie postav jde stranou, stejně jako okaté milostné scény. Co zbývá je Řidič, žena, banda padouchů, auto, kladivo a kulka. To když se smíchá, tak vznikne Drive, zajímavý snímek, ale určitě na pro každého.

USA 2011

Žánr: akční

Režie: Nicolas Winding Refn